فدراسیون دست به دامن فیفا شد

آخرین جزئیات پرونده جنجالی بانیاما بوکوم

فدراسیون دست به دامن فیفا شد



لیگ‌برتر این روزها درگیر پرونده جنجالی بازیکن گل‌گهر است. «اریک بانیاما بوکوم» بازیکن گابنی از سوی سه باشگاه استقلال، سپاهان و پیکان «غیرقانونی» خوانده می‌شود. این باشگاه‌ها در تلاشند تا از مجراهای قانونی دیدارهای خود را با گل‌گهر 3 بر صفر کنند. ولی ماجرا چیست؟ آیا بوکوم واقعا غیرقانونی است؟ آیا قانون گل‌گهر را بازنده پرونده می‌کند؟
قانون چه می‌گوید؟
طبق دستور‌العمل جذب بازیکنان خارجی در سال ‌98 آن دسته از بازیکنانی که ملیت یکی از کشورهای آفریقای جنوبی، کامرون، ساحل‌عاج، سنگال، تونس، الجزایر، مصر، نیجریه، مراکش و غنا را داشته باشند و در دو سال گذشته در سه مسابقه رسمی یا دوستانه تیم‌های ملی امید(زیر 23 سال) یا حداقل در دو مسابقه رسمی یا دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان آن کشور بازی کرده باشند، می‌توانند با باشگاه‌های لیگ‌برتری قرارداد امضا کنند.  اما آن دسته از بازیکنانی که ملیتی غیر از این کشورهای آفریقایی را دارند، اگر بخواهند با تیم‌های لیگ‌برتری قرارداد امضا کنند باید حداقل در چهار مسابقه رسمی یا دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان کشورشان حاضر باشند.
بر اساس این بند، اریک بانیاما بوکوم باید در 2 سال گذشته در 4 بازی ملی گابن بازی می‌کرده تا قراردادش با گل‌گهر قانونی باشد. از نظر استقلال، سپاهان و پیکان این بازیکن چنین شرایطی ندارد. حالا دلیل آنها چیست؟ در نامه فدراسیون گابن به گل‌گهر و فدراسیون فوتبال ذکر شده بوکوم در 4 بازی ملی این کشور مقابل لیبریا، توگو، رواندا و بنین بازی کرده است. بررسی‌ها اما نشان داد سه بازی اول اصلا برگزار نشده و در بازی چهارم هم نام بوکوم اصلا در لیست تیم‌ملی کشورش نبوده است! یکی از بازیکنان تیم‌ملی گابن هم در گفت‌و‌گوی خود با ایسنا فاش کرد بوکوم عضو تیم امیدهای این کشور است نه تیم بزرگسالان.
استعلام از فیفا
در حال حاضر فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی اصل را بر صداقت و درستی مدارک ارائه شده از سوی گل‌گهر گذاشته‌ و در این زمینه استعلام لازم را گرفته‌اند و احتمالا ظرف یکی دو روز آینده پاسخ می‌رسد تا مشخص شود آیا بوکوم در بازی‌های ملی گابن حضور داشته یا نه؟ ابتدا استعلام از فیفا و فدراسیون گابن گرفته شده ولی اگر نیاز باشد از کنفدراسیون فوتبال آفریقا هم استعلام لازم به عمل می‌آید تا همه چیز مستند باشد.
اگر بوکوم طبق این استعلام‌ها در بازی‌های ملی گابن حضور داشته باشد که هیچ اما اگر حضور نداشته باشد یعنی برخلاف قانون با باشگاه گل‌گهر قرارداد بسته و در آن زمان کمیته انضباطی تصمیم لازم را در این باره می‌گیرد. گل‌گهری‌ها می‌گویند چون کارت بازی بوکوم صادر شده، بنابراین کمیته مسابقات همه چیز را تائید کرده اما طبق آئین‌نامه سازمان لیگ حتی در صورت صدور کارت عواقب جذب بازیکن غیرقانونی متوجه باشگاه خواهد شد به این دلیل که آنها همواره اصل را برای صداقت باشگاه می‌گذارند.