سال پربار سینمایی هالیوود

فروش خوب فیلم‌ها در گیشه پاییزی، سینماداران و تهیه‌کنندگان را به آینده صنعت سینما امیدوار کرده است

سال پربار سینمایی هالیوود

سال 2021 در حالی به پایان خود رسید که قسمت جدید «اسپایدرمن/ مرد عنکبوتی» غوغایی در جدول گیشه نمایش سینماها به راه انداخت و پایان‌بندی بسیار خوب و دلگرم‌کننده‌ای برای پرونده جدول گیشه نمایش سال ارائه کرد. در سال میلادی که تمام شد، بیماری کرونا همچنان سایه شوم خود را بر سر تمام جهان گسترده بود و کسب و کارهای اقتصادی را تحت تاثیرات منفی و مخرب خود قرار داده بود. اما هالیوود بعد از یک توقف و رکود تقریبا دو ساله، در سال 2021 تصمیم به از سر گیری فعالیت‌هایش گرفت و به‌تدریج اقدام به اکران عمومی فیلم‌های بزرگ و پرسروصدایی کرد که نمایش عمومی‌شان با تعویق‌هایی چندباره روبه‌رو شده بود. انتظار و توقع تولیدکنندگان محصولات سینمایی از عموم تماشاگران این بود که با اکران عمومی گسترده فیلم‌های جنجالی، آنها هم استقبالی جنجالی از این فیلم‌ها کرده و رونق گذشته جدول گیشه نمایش را به آن برگردانند. در همین ارتباط، سالن‌های نمایش فیلم که مدت‌ها خاموش بودند و گرد و غبار آنها را دربرگرفته بود، شاهد هجوم بلاک‌باسترهایی بودند که باید برای تماشاگران سینما جذابیت داشته باشند و آنها را سرگرم کند. اگر چه استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی به نمایش آمده یکسان نبود (و حتی برخی از آنها با شکست تجاری روبه‌رو شدند) اما در کل شرایط خوبی حاکم شد و سالن‌های سینما شاهد آشتی دوباره مردم با پرده نقره‌ای بودند.

تحلیلگران اقتصادی سینما همزمان با بازگشایی دوباره سالن‌های نمایش این هشدار را به کمپانی‌ها و شرکت‌های فیلمسازی دادند که انتظار نداشته باشند سینماها بلافاصله رونق قبل از دوران کرونا را پیدا کنند و احتمال زیادی وجود دارد که تماشاگران همچنان و هنوز از نزدیک شدن به سینماها ترس و وحشت داشته باشند. طبق همین تحلیل، تماشاگران سن و سال‌دارتر سینما که بالای 45 سال دارند، جزو تماشاگرانی قرار گرفتند که احتمالا همچنان از حضور در سالن‌های نمایش می‌ترسند و ترجیح می‌دهند محصولات جدید را از طریق پلتفرم‌های اینترنتی تماشا کنند یا منتظر پخش آنها در اینترنت و تلویزیون باشند. با همه اینها، رقم فروش فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش نشان می‌دهد که با وجود محدویت‌هایی که برای اکران عمومی فیلم‌ها وجود داشته، استقبال عموم تماشاگران از فیلم‌های روی پرده خوب و قابل‌قبول بوده‌است.
یازده فیلم اول جدول گیشه نمایش 2021، فروش‌هایی بالای 100‌میلیون دلار داشته‌اند. به صورت طبیعی، این خبری خوش  تهیه و تولید‌کنندگان هالیوودی به‌حساب می‌آید. فیلم‌های سینمایی در هر دو بخش اکران داخلی و خارجی با موفقیت‌های خوب مالی روبه‌رو شدند و سود مالی خوبی برای تهیه‌‌کنندگانشان به همراه آوردند. «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» با فروش دو هفته‌ای 468 میلیون دلاری خود، لقب پرفروش‌ترین محصول هالیوودی در آمریکای شمالی را گرفت. این در حالی است که نمایش عمومی این اکشن ابرقهرمانانه تازه شروع شدن و تا پایان زمان اکران عمومی خود، جای فروش و موفقیت بسیار بیشتری دارد. این محصول دو شرکت سونی و مارول هفدهم دسامبر اکران عمومی شد و فروش جهانی آن (آمریکا به اضافه بقیه کشورهای دنیا) به رقم بالای یک میلیارد دلار رسید.
 فاصله زیاد فروش
فاصله اسپایدرمن با دومین فیلم جدول گیشه، کمی زیاد است. «شنگ چی و افسانه ده حلقه» با فروش کلی 224 میلیون دلاری، ردیف دوم جدول گیشه آمریکای شمالی را از آن خود کرد. این اکشن ابرقهرمانانه اولین محصول کمیک‌استریپی کمپانی والت دیزنی و شرکت مارول است که یک ابرقهرمان آسیایی را در نقش اصلی خود دارد. فیلم اوایل سپتامبر روی پرده سینماها رفت و لقب اولین محصول سینمایی پس از کرونا را گرفت که توانسته بالای 200 میلیون دلار فروش کند. همین مساله، نور امید را در دل تهیه‌کنندگان زنده‌تر کرد. سومین فیلم جدول گیشه هم اکشنی کمیک‌استریپی است! «ونوم: بگذار کارنیچ بیاید» دنباله‌ای بر اکشن موفق تام هاردی است که در قالب روزنامه‌نگار، میزبان یک موجود بیگانه فضایی شده و باید با یک همتای خبیث خود مبارزه کند تا جهان را از خطر نابودی نجات دهد. فیلم اول اکتبر اکران عمومی شد و با فروش 212 میلیون دلاری، به دومین اثر سینمایی تبدیل شد که بالای 200‌میلیون دلار فروش کرد.
دو اکشن ابرقهرمانانه «بلک ویدو/ بیوه سیاه» کمپانی والت دیزنی و شرکت مارول و اکشن ورزشی و دلهره‌آور «سریع و آتشی 9» کمپانی یونیورسال، با فروش‌هایی 183 و 173‌میلیون دلاری ردیف‌های چهارم و پنجم جدول را به‌خود اختصاص دادند. قسمت‌های قبلی سریع و آتشی با موفقیت‌های مالی بالاتری همراه بودند. اما مدیران یونیورسال اعلام کردند با توجه به تاثیرات کووید ــ 19، رقم فروش فعلی فیلم‌شان هم رقم قابل‌قبولی به‌حساب می‌آید. مدیران والت دیزنی و مارول برای «نامیراها/جاودانگان» انتظار فروشی بالاتر از 164‌میلیون دلار را داشتند. با این حال، این اکشن کمیک‌استریپی توانست در ردیف ششم جدول گیشه قرار گیرد.
 موفقیت‌های غیرابرقهرمانانه
«زمان مردن نیست» بیست‌و‌پنجمین اثر جیمز باندی کمپانی مترو‌گلدوین مایر و آخرین کار جیمز باندی دانیل کریگ، چند بار زمان اکران عمومی‌اش را تغییر داد تا بلکه بتواند در شرایطی عادی و دور از کرونا به دیدار تماشاگران بیاید. اما انتظار تهیه‌کنندگان فیلم برای رسیدن به شرایط عادی به جایی نرسید و آنها بالاخره در تاریخ 8 اکتبر آن را روی پرده سینماها فرستادند. فروش 160‌میلیون دلاری پنجمین فیلم جیمز باندی کریگ، آن را در ردیف هفتم جدول نمایش قرار داد. البته همیشه این تحلیل کلی در ارتباط با محصولات مجموعه فیلم جیمز باند وجود داشته که استقبال تماشاگران بین‌المللی آن بیشتر از استقبال تماشاگران آمریکایی است.
سه فیلم بعدی جدول گیشه در کمال تعجب اکشن‌های ابرقهرمانانه نیستند! درام ترسناک علمی ــ‌ تخیلی «مکان ساکت 2» پارامونت، اکشن علمی ــ تخیلی و فانتزی «گای آزاد» فوکس سنچری استودیو (که زیرمجموعه والت دیزنی است) و کمدی اکشن «شکارچیان ارواح: بعد از زندگی» (سونی) با فروش‌هایی 160، 121 و 119میلیون دلاری، ردیف‌های هشتم تا دهم جدول را از آن خود کردند.