نیمی از مدارس نفس ندارند

نیمی از مدارس نفس ندارند


 70 تا 80درصد از مدارس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. این آمار را محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان دیروز در نشست خبری مطرح کرد. این درحالی که براساس آمارهای منتشر شده می‌توان گفت فقط 50درصد از مدارس کلانشهر تهران تهویه مناسب دارند. آمارهای تازه‌ای هم از واکسیناسیون کارمندان منتشر شده است. 80درصد از کارمندان دولتی و اصناف در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. ‌ براساس طرح مدیریت هوشمند کرونا اگر کارمندی تمایل به تزریق واکسن ندارد باید هر 15روز یکبار آزمایش پی‌سی‌آر انجام دهد. به گفته فرهادی فازهای 4 و 5 این طرح نیز تا حدود سه هفته دیگر اجرا خواهد شد و به این شکل مسافرت‌های بین شهری نیز به شکل هوشمند کنترل خواهد شد.
  21آذرماه بود که طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور اجرایی شد. ابتدا فاز نخست این طرح به مرحله اجرا رسید. طرحی که در اداره‌ها اجرایی شد و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز واکسیناسیون کارمندان تاکید داشت. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دیروز در نشستی خبری در این باره توضیح داد: حدود 80درصد از کارمندان در اداره‌ها و اصناف واکسینه شده‌اند. اگر فردی هم نمی‌خواهد واکسن تزریق کند باید هر 15روز یکبار تست منفی خود را ارائه دهد. محسن فرهادی عنوان کرد نگران رعایت اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در شرکت‌ها و موسسات خصوصی است. او راهکارهایی را برای اجرای طرح مدیریت هوشمند در بخش خصوصی مطرح کرد: «اولین کار این است که به صورت دوره‌ای از بخش خصوصی بازرسی کنیم. شکایت پرسنل از اجرا نشدن قوانین مدیریت هوشمند در اداره‌های خصوصی می‌تواند راه‌حل دیگری باشد تا نظارت در بخش خصوصی کامل شود.»
 فاز دوم مدیریت هوشمند کرونا در حمل‌ونقل درون شهری اجرا شد. فاز سوم این طرح نیز که اصناف را شامل می‌شود از دیروز کلید خورده است. به گفته فرهادی فاز چهارم این طرح که تردد و مسافرت برون‌شهری را پوشش می‌دهد و فاز پنجم که مراکز آموزشی و تحقیقاتی را در برمی‌گیرد دو تا سه هفته دیگر اجرا خواهد شد.
خطر تهویه نامناسب در مدارس
 40روز پیش که مدارس به صورت رسمی بازگشایی شد، گزارش‌های متنوعی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی سر زبان‌ها افتاد. گزارش‌هایی از ابتلای گروهی دانش‌آموزان به کرونا در مدارس حکایت داشت. هرچند برخی از این گزارش‌ها رد شد اما بعد نمره پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس مطرح شد. با وجود این اما فرهادی عدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را بد نمی‌داند. از زمان بازگشایی مدارس رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حدود 50 درصد از مدارس کشور بررسی شده است.
او دیروز توضیح داد شاخص‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حدود 70 تا 80 درصد است. این اما به آن معنا نیست که همه شاخص‌های پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شود.
تهویه نامناسب در مدارس مهم‌ترین و جدی‌ترین چالشی است که سلامت دانش‌آموزان و اولیای مدارس را تهدید می‌کند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دیگر چالش مدارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. آن‌طور که معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان عنوان کرد شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلانشهرهایی مانند تهران نامناسب‌تر است. فاصله‌گذاری اجتماعی و توجه به تهویه مناسب در مدارس تهران و کلانشهرها شرایط بدتری نسبت به دیگر شهرها دارد. فقط 50 تا 60درصد از مدارس شهرهای بزرگ از تهویه مناسب برخوردارند. او تاکید کرد با هماهنگی‌های انجام شده با آموزش و پرورش مقرر شده است در صورتی که مدارس نتوانند به صورت حضوری کلاس‌ها را برگزار کنند، کلاس‌ها در مقطعی به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.