حفظ غیرت و به کارگیری عقلانیت، عامل پویایی نظام جمهوری اسلامی

حفظ غیرت و به کارگیری عقلانیت، عامل پویایی نظام جمهوری اسلامی

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به سخنان دیروز رهبر انقلاب در دیدار تصویری با جمعی از مردم قم و تاکید ایشان بر به‌کارگیری دو مولفه غیرت و عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها گفت: عقلانیت به معنای به‌کارگیری عقل کاربردی در شؤون مختلف برای پیشبرد اهداف است. غیرت هم در حوزه سیاسی و عقیدتی مربوط به پافشاری مردم و دست‌اندرکاران حکومت بر حفظ ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به رویکردها و رفتارهای سیاسی امام خمینی، بینانگذار جمهوری اسلامی ایران ایشان را به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته التزام به غیرت و عقلانیت در عرصه سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: مروری بر زندگی امام راحل نشان می‌دهد ایشان هیچ‌گاه غیرت را فدای عقلانیت و عقلانیت را فدای غیرت نکردند و همواره در اتخاذ تصمیمات سیاسی و همچنین موضعگیری خود به این دو مولفه توجه کافی نشان دادند. غیرت دینی ایشان در دوران مختلف زندگی پربارشان در قبل و بعد از انقلاب مثال زدنی است. طی دوران دفاع‌مقدس در شرایطی که وضعیت خط مقدم سردرگم بود، ایشان دستور حمله می‌دادند. همچنین از سویی دیگر، پذیرش قطعنامه اواخر دوران دفاع‌مقدس هم حاکی از عقلانیت و تدبیر ایشان بوده است. از سویی دیگر، وقتی بحث حفظ شؤونات نظام و مصالح کشور بود از اقدام قاطع در برخورد با حتی نزدیکانشان هم ابایی نداشتند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره دوران رهبری حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم همواره با تاکید بر ضرورت توجه به عقلانیت و غیرت در پیشبرد امور سیاسی، در بزنگاه‌هایی دشوار، نظام جمهوری اسلامی را راهبری کردند. ایستادگی ایشان در برابر دشمنان و همچنین تاکید بر رعایت شؤونات اسلامی و برحذرداشتن مسوولان از بی‌توجهی به آرمان‌های انقلابی نشانه‌ای روشن از غیرت‌ورزی ایشان است. از سوی دیگر هم شاهد بودیم در برخی مواقع و مقاطعی از تاریخ انقلاب، ایشان بر مبنای رعایت مصالح عمومی و مبتنی بر عقلانیت، توصیه‌هایی مبنی بر اتخاذ سیاست نرمش قهرمانانه در مواجهه با قدرت‌های بین‌المللی داشتند.
وی با بیان این‌که شهیدقاسم سلیمانی نمونه‌ای شاخص در حوزه عقلانیت و غیرت بود، گفت: این فرمانده شجاع در عرصه مقابله با متجاوزان و ستمکاران خارجی تروریست‌ها و همچنین دفاع از مردم ستمدیده و مظلوم غیرتی مردانه داشت و به موازات آن از عقلانیت سیاسی بالایی هم برخوردار بود و در عرصه سیاسی و سیاست خارجی به مثابه یک دیپلمات کارکشته
عمل می‌کرد.
وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته، دولت‌هایی بر سرکار آمدند که به بهانه به‌کارگیری تدبیر و عقلانیت نسبت به غیرت دینی و ملی کم‌توجهی نشان دادند و مبتنی بر این تفکر، به جای توجه به داشته‌های داخلی، نگاهشان به خارج از مرزهای کشور بود و تصور می‌کردند با مصلحت‌اندیشی‌ها و کم‌توجهی به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌توانند با کمک غرب مشکلات داخلی را حل کنند اما با این وصف، این رفتار سیاسی عاقبت خوشی در پی نداشت.
ایمانی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه می‌بینیم برخی جریان‌های سیاسی هم که بر غیرت دینی تاکید می‌کنند حتی طرز تفکر بعضی از همفکران خود را برنمی‌تابند و حتی با آنها برخورد حذفی می‌کنند. همچنین این گروه‌ها در عرصه سیاسی با تاکید افراطی بر مولفه غیرت، نسبت به رعایت مصالح عمومی کم‌توجهی نشان می‌دهند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: غیرت و عقلانیت دو بال پرواز هستند و ترکیب همزمان آنها به نفع کشور است و نباید کاری کرد که به اسم عقلانیت،‌ غیرت دینی آسیب ببیند  یا با تاکید افراطی بر غیرت، عقلانیت دچار خسارت شود.