اسپیلبرگ همچنان می‌تازد

در مراسم گلدن گلوب 2022 چه اتفاقاتی رخ داد و چه کسانی با دست‌پر به خانه رفتند؟

اسپیلبرگ همچنان می‌تازد

بهترین‌های امسال مراسم گلدن گلوب (کره طلایی) اعلام شد و هیجان‌های مربوط به فصل جوایز سینمایی در هالیوود را با رونق تازه‌ای همراه کرد. همان‌طور که برخی رسانه‌ها و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند دو فیلم «داستان وست ساید» استیون اسپیلبرگ و «قدرت سگ» جین کمپین، برندگان اصلی این دور از رقابت‌های گلدن گلوب شدند. اهل فن از مراسم گلدن گلوب به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی قبل از مراسم اسکار اسم می‌برند و عقیده دارند در این مراسم بسیاری از جوایزی که فیلم‌ها و آدم‌ها در مراسم گلدن گلوب دریافت کرده‌اند، دوباره تکرار می‌شود. تاریخ هر دو مراسم اسکار و گلدن گلوب حکایت از درستی این اظهارنظر و ادعا می‌کند. بسیاری از کسانی که در مراسم گلدن گلوب دست پر به خانه می‌روند، در مراسم اسکار هم همان موفقیت‌ها را تکرار می‌کنند. البته تفاوت عمده و اصلی گلدن گلوب با اسکار در این است که جوایز اصلی بهترین فیلم و بازیگران را در دو رشته درام و کمدی موزیکال اهدا می‌کند. طبق یک سنت قدیمی، اعضای آکادمی اسکار نگاه چندان مثبتی به آثار کمدی و موزیکال ندارند و زمان اهدای جوایز، فیلم‌ها و افراد این ژانرهای سینمایی سرشان بدون کلاه می‌ماند. مراسم گلدن گلوب را اتحادیه روزنامه‌نگاران خارجی مقیم هالیوود برگزار می‌کند و جوایز خودش را هرسال در اول مارس 2021 طی مراسمی رسمی و باشکوه اعلام می‌کند.

حالا و با اعلام نام برندگان مراسم گلدن گلوب، مشخص شد کدام‌یک از کاندیداها شب گذشته و هنگام اهدای جوایز لبخند به لبان‌شان آمده و مجسمه‌های گلدن گلوب را به خانه برده‌اند. البته نام فیلم‌هایی که از سوی داوران مراسم اعلام شده بود، تقریبا همان فیلم‌هایی بود که مورد توجه عموم منتقدان بوده و پیش‌بینی قرار گرفتن‌شان در فهرست گلدن گلوب از قبل قابل پیش‌بینی بود. حالا و با اعلام نام برندگان، این پرسش مطرح شده کدام‌یک از برندگان در شب مراسم اسکار هم می‌توانند این موفقیت‌ها را تکرار کنند.
در رشته بهترین فیلم درام «قدرت سگ» جایزه بهترین فیلم سال آمریکا را از آن خود کرد. فیلم درامی در ستایش از حقوق خانم‌هاست که با نگاهی به داستانی پرخواننده ساخته شده‌است. جین کمپین (که نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی مراسم هم بوده) چند ماه قبل برای این فیلم یکی از جایزه‌های اصلی جشنواره ونیز را گرفت. قدرت سگ منتقدان را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرد و با توجه به جنبش من هم، می‌شد حدس زد که با موفقیت‌هایی در مراسم‌های جوایز سینمایی پیش‌رو روبه‌رو شود. داستان فیلم در استرالیا سرزمین مادری خانم فیلمساز اتفاق می‌افتد و در راس ماجراهایش زن بیوه نسبتا جوانی را دارد که همراه پسر عقب‌مانده‌اش زندگی آرامی دارد. این آرامش با ازدواجش با یک گاوچران موفق به‌هم می‌ریزد. برادر همسر که موافق ازدواج نیست، بنای سازگاری با خانواده جدید برادر بزرگ‌ترش را ندارد و ماجراها در نهایت به یک فاجعه غیرقابل جبران منتهی می‌شود. ایراد منتقدان به قدرت سگ این بود که کپی‌برداری دقیقی از متن داستان کرده و به صورت فیلمی چند بخشی درآمده که ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. جین کمپین جایزه کره طلایی بهترین کارگردان را هم برای قدرت سگ دریافت کرد و پیروزی‌اش در مراسم امسال تکمیل شد. رقبای قدرت سگ برای دریافت کره طلایی بهترین فیلم درام اینها بودند: کودا، بلفاست، دون/ تل ماسه 
و شاه ریچاردز.
موفقیت تازه اسپیلبرگ
برگزارکنندگان مراسم جوایز گلدن گلوب در رشته بهترین فیلم کمدی/ موزیکال، داستان وست ساید را برتر از بقیه تشخیص دادند و جایزه‌شان را به آن دادند. فیلم نسخه دوباره‌سازی اثری کلاسیک ساخته رابرت وایز است که استیون اسپیلبرگ سال‌ها درصدد کارگردانی‌اش بود و از آن به‌عنوان یکی از پروژه‌های رویایی‌اش یاد می‌کند. این پروژه رویایی اسپیلبرگ که به باور عموم منتقدان ادای دین بسیار جذاب و خوبی به نسخه اثر کلاسیک است، در نمایش عمومی خود موفقیت چندانی نداشته و تا به‌حال در آمریکای شمالی فقط 20میلیون دلار فروش کرده‌است. یادآوری این موضوع لازم است که خود اثر کلاسیک رابرت وایز هم نسخه سینمایی یک نمایش بسیار موفق صحنه‌ای برادوی بوده‌است. اختلاف دو گروه مخالف در شهر، با وقوع حادثه‌ای پیش‌بینی نشده به چالشی جدی کشیده می‌شود. اسپیلبرگ برای تمام نقش‌های فیلمش از بازیگران لاتینی‌تبار استفاده کرد و اهل فن از این اقدام او به‌عنوان انقلابی در نوع انتخاب بازیگران برای محصولات سینمایی در تاریخ هالیوود اسم بردند. اسپیلبرگ برای فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان هم بود. رقبای داستان وست ساید در این رشته اینها بودند: تیک تیک... بوم، بالا رو نگاه نکن، سیرانو 
و پیتزای شیرین‌بیان.
 بازیگران برتر
ویل اسمیت برای «شاه ریچاردز» بهترین بازیگر مرد درام معرفی شد. رقبایش ماهرشالا علی (غزل خداحافظی)، خاویر باردم (ریکاردو بودن)، بندیکت کامبرباخ (قدرت سگ)
و دنزل واشنگتن (تراژدی مکبث) بودند. نیکول کیدمن هم برای بازی در نقش لوسیل بال در «ریکاردو بودن» بهترین بازیگر زن این بخش شد. رقبای او جسیکا چستن (چشمان تامی فی)، اولیویا کولمن (دختر گمشده)، لیدی گاگا (خاندان گوچی) و کریستن استوارت (اسپنسر) بودند. به‌جز کولمن بقیه این بازیگران زن برای نقشی شرح‌حال‌گونه نامزد دریافت جایزه شده بودند.
 اندرو گارفیلد برای «تیک تیک.... بوم» بهترین بازیگر مرد رشته کمدی موزیکال معرفی شد. او در رقابت با لئوناردو دی‌کاپریو (بالا رو نگاه نکن)، پیتر دینکلاج (سیرانو)، کوپر هافمن (پیتزای شیرین‌بیان) و آنتونی راموس (در هایتس) این جایزه را گرفت. ریچل‌زگلر هم برای «داستان وست ساید» بازیگر زن این رشته معرفی شد و توانست رقبایی چون ماریون کوتیلار (آنت)، آلانا هیم (پیتزای
شیرین بیان)، جنیفر لاورنس (بالا رو نگاه نکن) و اما استون (کروئلا) را کنار بزند.
در رشته بهترین فیلم بین‌المللی «قهرمان» اصغر فرهادی نتوانست جایزه را از آن خود کند و این جایزه به «ماشین مرا بران» روسوکه هاماگوچی از ژاپن رسید. مشخص شده که دو سینمای کره جنوبی و ژاپن این روزها محبوب داوران آمریکایی شده‌اند. کوپه شماره 6 (جوهو کوسمانن/ روسیه)، دست خدا (پائولو سورنتینو/ ایتالیا) و مادران موازی (پدرو آلمودوار/ اسپانیا) بقیه رقبای این رشته بودند.
«انکانتو» محصول مشترک کمپانی والت دیزنی و شرکت کامپیوتری پیکسار به‌عنوان بهترین انیمیشن سال انتخاب شد. رقبایش لوکا، ماد آفتابی من، رایا و آخرین اژدها و گریز بودند.