ماجرای ماهی قرمزی که رانندگی می‌کند!

محققان نشان دادند ماهی قرمز از آنچه تصور می‌کنیم بسیار باهوش‌تر است

ماجرای ماهی قرمزی که رانندگی می‌کند!

محققان می‌گویند پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی برای یافتن راهکار آزمایش ناوبری ماهی توانسته‌اند ماهی قرمزی را آموزش دهند تا بتواند یک ماشین رباتیک را هدایت و با آن در خشکی حرکت کند. به گزارش جام‌‌جم از گاردین، شاچار گیوون، نویسنده اول مقاله این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «اخیرا برای مطالعه ناوبری در مقیاس بزرگ‌تر و طبیعی‌تر به صخره‌های مرجانی در دریا رفتیم. همیشه سعی می‌کنیم خودمان و ماهی‌هایمان را به چالش بکشیم. ایده حرکت ماهی در خشکی دقیقا شبیه چالش غیرممکنی بود که دوست داشتیم با آن دست و پنجه نرم کنیم. خوشبختانه برای ما این چالش خیلی غیرممکن نبود.»
اصطلاح فنی برای چالشی که در نظر گرفته بودند «روش‌شناسی انتقال دامنه» است که به معنای بررسی این است که آیا یک گونه ماهی می‌تواند وظایفی را در خارج از محیط زندگی خود انجام بدهد یا خیر. برای رسیدن به این هدف، آنها از شیوه‌ای الهام گرفتند که به جوندگان و سگ‌ها آموزش می‌دادند تا بتوانند از وسیله نقلیه خودکار برای رسیدن به هدف استفاده کنند. 
به این ترتیب سراغ ابزار «ماهی روی چرخ» رفتند که پیش‌تر طراحی شده بود. آنها ابتدا یک مخزن آبی را روی چرخ‌ها قرار دادند که در پاسخ به حرکات و جهت‌گیری ماهی حرکت می‌کرد. سپس شروع به آموزش رانندگی به ماهی قرمز (گلد‌فیش با نام علمی Carassius auratus) کردند؛ درست شبیه همان شیوه‌ای که انسان‌ها دوچرخه سواری یا رانندگی را می‌آموزند.
ماهی‌ها ابتدا باید حرکات شنای خود را به حرکات وسیله نقلیه مرتبط می‌کردند تا بتوانند در آن حرکت کنند. سپس یک مقصد برای آنها داده شد. به این صورت که یک تخته هدف صورتی‌رنگ در یک اتاق بیرونی قرار داده شده بود که وقتی وسیله نقلیه به آن می‌رسید، ماهی جایزه‌اش یعنی غذا را دریافت می‌کرد. یک سامانه دوربین رایانه‌ای متصل به این وسیله نقلیه هدایت‌شونده با شنای ماهی، مسیرهای شنا را ضبط و ترجمه می‌کرد. پس از چند روز تمرین، ماهی‌ها با موفقیت وسیله نقلیه را از موقعیت‌های شروع مختلف در اتاق به سمت هدف هدایت کردند. حتی وقتی با موانع با دیوار روبرو می‌شدند هم آن را دور می‌زدند.
گرچه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ماهی‌ها می‌توانند در محیط‌های آبی حرکت کنند، محققان این تحقیق پیشنهاد می‌کنند که این مطالعه نشان می‌دهد توانایی جهت‌یابی - که برای بقای حیوانات در بسیاری از حوزه‌ها 
از جمله برای یافتن غذا، سرپناه و جفت ضروری است - برای همه گونه‌ها جهانی است و مستقل از محیط‌زیست است. محققان با دستکاری متغیرهای مختلف، نشان دادند ماهی از ترکیبی از نشانه‌ها برای حرکت استفاده می‌کند، از جمله رنگ و مکان هدف. مسلما چیزهای زیادی باید از این موجودات کوچک آبزی یاد بگیریم. با این‌که ماهی‌ها بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین گروه مهره‌داران هستند و با وجود مهارت‌های شناختی بالایی که دارند، دانشمندان کمتر به آنها توجه می‌کنند
نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد ماهی‌ها دارای ظرفیت‌هایی فراتر از ما برای بینایی، شنوایی، چشایی  و بویایی هستند. حتی به نظر می‌رسد آنها از سیگنال‌های الکتریکی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند و ممکن است خودآگاهی داشته باشند‌. محققان می‌گویند امیدوارند نتایج این تحقیق نشانه‌ای باشد برای انگ‌زدایی از حافظه سه‌ثانیه‌‌ای ماهی قرمزهای باهوش.