به جامعه‌شناسی فاجعه کمتر پرداخته شده است

در رونمایی از «جامعه‌شناسی فاجعه» عنوان شد

به جامعه‌شناسی فاجعه کمتر پرداخته شده است



در رونمایی از کتاب «جامعه‌شناسی فاجعه» گفته شد: «جامعه‌شناسی فاجعه عرصه‌ای‌ است که بسیار مهم است، اما کمتر بدان پرداخته‌شده و کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته‌شده، محدود و انگشت‌شمار هستند.
به گزارش جام‌جم، در این مراسم معصومه کمال‌الدینی نویسنده این کتاب گفت: «بنده رساله دکتری خود را زلزله بم انتخاب کرده‌ام، چراکه اهل بم و بازمانده از آن زلزله بزرگ هستم. دوست داشتم برای مردم شهرم و به‌ویژه زنان بم کاری کرده‌ باشم. بهترین کاری که به‌عنوان یک جامعه‌شناس می‌توانستم انجام دهم، این بود که برای شناسایی مشکلات‌شان و ارائه راه‌حل اقدام کنم تا بتوان در مدتی کوتاه، بخشی از مشکلات اجتماعی و پیامدهای منفی روانی ناشی از زلزله را خنثی کرد.»
او ادامه داد: «انگیزه دوم من از نوشتن این کتاب زمانی ایجاد شد که متوجه شدم درخصوص ادبیات نظری جامعه‌شناسی فاجعه، بسیار دچار خلأ هستیم.»
همچنین غلامرضا غفاری، استاد دانشگاه تهران در این جلسه گفت: «جامعه‌شناسی فاجعه عرصه‌ بسیار مهمی است، اما کمتر بدان پرداخته‌شده و کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته‌شده، محدود و انگشت‌شمار هستند. سرزمین‌ ما به‌گونه‌ای ا‌ست که در خطر بلایای طبیعی زیادی قرار دارد و نمونه آن، زلزله بم است. در کنار تخریب‌های زیادی که این بلایا به همراه دارد، پیامدهای زیاد اجتماعی آنها که پس از وقوعش آرام‌آرام به چشم می‌آید، بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.» او گفت: «جامعه‌شناسی فاجعه علاوه‌بر آن‌‌که حوزه جدیدی به شمار می‌رود، در قیاس با دیگر شاخه‌های رشته جامعه‌شناسی بیشتر نیازمند اطلاعات چندرشته‌ای و بینارشته‌ای ا‌ست. در کنار تمام نقاط قوت که در این اثر دیده می‌شود، برخی نقاط ضعف هم به چشم می‌آید که باید معرفی شده و در جهت اصلاح قرار گیرد. حمید رزاقی، مدرس دانشگاه، در بخش دیگری از این جلسه گفت:  «در این جلسه می‌خواهم درباره ریسک هم صحبت کنم؛ در پیوند جامعه‌ فاجعه، جامعه ریسک را هم باید تعریف کرد. در جامعه فاجعه، ادراک از ریسک اهمیت ندارد. به‌عبارت دیگر، فهم و دانش علمی و همچنین خرد جمعی به‌قدری پایین است که منجر به فاجعه می‌شود. دقت داشته باشید که ریسک با احتمال خطر و آینده سروکار دارد و جامعه‌شناسی ریسک به نوعی جهان‌بینی‌ای است که نسبت به آینده نگران است و تلاش دارد با برنامه‌ریزی، افزایش توانمندی مجامع علمی و آگاه‌سازی مردم از بروز فاجعه جلوگیری کند.» در پایان این مراسم با حضور رئیس فرهنگسرای رسانه، معاونان و استادان حاضر در جلسه از کتاب جامعه‌شناسی فاجعه رونمایی شد.