معاون فرهنگی وزیر ارشاد: ارشاد، نقش پلیسی ندارد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: ارشاد، نقش پلیسی ندارد


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «با مجموعه‌های بزرگ عرضه کتاب در حوزه وب، جلساتی داشتیم و بنا شد از این پس کتابی که بارگذاری می‌کنند، کد شابک آن مورد بررسی قرار گیرد و تخفیف بالا هم نداشته باشند.» به گزارش فارس، دوازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب (خوشه) عصر پنجشنبه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این مراسم با اشاره به این‌که سابقه کتاب‌فروشی هم داشته است، اظهار کرد: «تلاش کردیم ظرفیت دولت را برای توسعه کتاب‌فروشی‌ها به کار ببندیم و در این زمینه چندین مرتبه در شورای معاونین وزارتخانه صحبت کردیم.
دکتر اسماعیلی وزیر ارشاد نیز اظهار تمایل و آمادگی دارد تا برای توسعه ویترین‌ها، طرح خوب و قابل ارائه‌ای تهیه شود تا آن را در دولت مطرح کند.»
وی با اشاره به این‌که تلاش کردیم در بودجه سال آینده وزارت فرهنگ، ردیفی برای این حوزه اختصاص پیدا کند، اما روند بودجه‌نویسی تغییر کرد و بودجه‌های حوزه کتاب با عنوان سرانه مطالعه تجمیع شد و جزئیات حذف شد، گفت: «عدد اختصاص پیدا کرده را امیدواریم بتوانیم با کمک نمایندگان مجلس افزایش دهیم. البته از بودجه فرهنگی دستگاه‌های دیگر نیز برای حوزه کتاب استفاده خواهیم کرد.» رحمانی، نماینده پاتوق کتاب شیراز در این مراسم با اشاره به مشکل اجاره‌ای بودن کتابفروشی‌ها گفت: «در شیراز راسته کتاب‌فروشی نداریم. شهرداری آمادگی کمک دارد، اما نیازمند حمایت‌های دولتی هم هستیم. در شهرهای دیگر نیز با تعامل با شهرداری می‌توان کارهایی انجام داد.» وی با بیان این‌که متاسفانه یکی از مشکلات این حوزه برگزاری نمایشگاه‌های متعدد با تخفیف‌های فراوان است که یک کار ضدفرهنگی محسوب می‌شود، تصریح کرد: «گاهی ادارات ارشاد در برگزاری این نمایشگاه‌ها مشارکت دارند که جای تامل است.» احمدوند در پاسخ به نظرات او اظهار کرد: «مالکیت کتاب‌فروشی‌ها دغدغه اصلی و همیشگی بوده است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این روند مرتفع شود، اما نیازمند یک ایده جامع هستیم. درخصوص نمایشگاه‌ها و تخفیف‌های بی‌ضابطه نیز باید بگویم درد مشترک است. مشکل تخفیف‌ها چند بخشی است، گاهی ادارات استانی وارد می‌شوند که نامه‌ای را به‌زودی ارسال می‌کنیم تا مجوز برپایی نمایشگاه تخفیفی ندهند و مشارکت هم نکنند. اما ارشاد، نقش پلیسی ندارد و ما تنها توصیه می‌کنیم. اتحادیه‌ها باید در این زمینه وارد شوند، مجوز صادر نکنند و از سوی دیگر در صورت مشاهده تخلف برخورد کنند.» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص نظارت بر کتاب‌های ترجمه گفت: «قدم اول این است که در این حوزه نظارت داشته باشیم تا کتاب بی‌ربط مجوز نگیرد. از سوی دیگر ارشاد نمی‌تواند مجوز ندهد، هر ناشری می‌تواند بدون محدودیت کتاب ترجمه کند و مجوز بگیرد، ما فقط دقت می‌کنیم تا کتاب بی‌ربط و آسیب‌زننده منتشر نشود.»