پرونده رشوه «حسین فریدون» در حال رسیدگی است

پرونده رشوه «حسین فریدون» در حال رسیدگی است


ذبیح‌ا... خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در نهمین نشست خبری خود با اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه با اصلاح وضعیت زندانیان، تصریح کرد: به جهت محدودیت‌هایی که زندان برای زندانیان فراهم می‌کند ممکن است به مسؤولان دسترسی نداشته باشند اما در دوره جدید رئیس قوه قضاییه در زندان‌ها حاضر شدند و بازدیدهایی داشتند. در همین رابطه دستوراتی جهت بازدید سایر مسؤولان هم صادر شد که این مسأله در ساماندهی زندان‌ها موثر بود.  وی ادامه داد: توجه به حریم مردم از دیگر اقدامات بود و دستور داده شد که قضات به‌راحتی اجازه ورود به منازل افراد و متهمان را جز در موارد خاص صادر نکنند.
خداییان گفت: نظارت بر توقفگاه‌های خودروها از دیگر اقدامات بود و پیگیری‌هایی شد که هر چه زودتر در این رابطه خودروها تعیین‌تکلیف شوند. همچنین مبارزه با زمین‌خواری و مبارزه با مفاسد و... مورد توجه قرار گرفت.
خداییان در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی و محمدعلی نجفی اظهار کرد: جناب آقای نجفی و جناب آقای هاشمی محکومیت قطعی داشته‌اند و در اجرای محکومیت خود در زندان به‌سر می‌برند.
وی افزود: این زندانیان نیز مانند سایر زندانیان مشمول مرخصی هستند. با این حال این افراد تا‌کنون مشمول آزادی مشروط و تعلیق مجازات قرار نگرفته‌اند.
سخنگوی قوه قضاییه در‌خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی گفت: پرونده‌های متعددی در مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی و استان‌ها داریم. اخیرا هم پرونده‌های مهمی داشتیم که به‌صورت علنی برگزار شدند که از‌جمله آنها می‌توان به پرونده کروز، شهرداری لواسان با ۵۱ فرد تحت تعقیب و پرونده شهرداری شهریار با ۳۶ متهم اشاره کرد.
وی افزود: بحث مبارزه با فساد مقطعی نیست و این پرونده‌ها آخرین پرونده‌ها نیستند.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه ساختمان پلاسکو گفت: این پرونده از پرونده‌هایی بود که کار زیادی را می‌طلبید تا نقش دستگاه‌های مختلف مشخص شود. این پرونده به دادگاه ارجاع و اخیرا رای بدوی صادر شده است.
وی افزود: ۳۶ شخص از‌جمله حقیقی و حقوقی تحت تعقیب قرار گرفتند که ۱۳ شخص از‌جمله دستگاه‌های اجرایی به جزای نقدی محکومیت پیدا کردند و برخی از افراد هم محکوم به حبس شدند. البته این پرونده در حال ارجاع به دادگاه تجدیدنظر است.
خداییان تصریح کرد: میزان قصورها متفاوت است و از ۲ درصد به بالا محرز شده است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون اظهار کرد: حسین فریدون در حال حاضر در اجرای حکم قطعی خود در زندان به‌سر می‌برد.
خداییان با اشاره به دخالت فریدون در پرونده شرکت کروز گفت: در جریان رسیدگی به پرونده شرکت کروز، نماینده دادستان در ضمن قرائت کیفرخواست مواردی درباره رشوه ایشان اشاره کردند و در این خصوص پرونده‌ای مفتوح است اما کیفرخواستی تاکنون صادر نشده است.
وی افزود: در کیفرخواست شرکت کروز، اسم ایشان به‌عنوان متهم ذکر نشده است و پرونده ایشان به صورت جداگانه از پرونده شرکت کروز رسیدگی خواهد شد.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسشی درباره زمان برگزاری دادگاه وزیر سابق نفت، اظهار کرد: دادگاه جهت تکمیل پرونده استعلاماتی را از برخی مراجع انجام داده که هنوز پاسخ وصول نشده و وقت رسیدگی مشخص نشده و متهم نیز تا‌کنون احضار
نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین اقدامات در‌خصوص دستورالعمل اجرایی رئیس وقت قوه‌ قضاییه در رابطه با شناسایی و بازپس‌گیری اموال و دارایی‌های نامشروع مسؤولان، گفت: در سال ۹۹ قوه قضاییه نسبت به تهیه دستورالعملی مرتبط با قانون اقداماتی انجام داد و قرار شد این قوه سامانه‌ای را طراحی کند تا افراد مختلف بتوانند گزارش‌های خود را به سامانه اعلام کنند. سامانه طراحی شد و در اختیار دادستانی قرار گرفت.
وی افزود: دادستانی کل اعلام کردند برخی گزارش‌ها واصل شده اما گزارشی که بتواند مبنای علت تشکیل پرونده‌ای باشد، واصل نشده و تا‌کنون پرونده‌ای در این رابطه تشکیل نشده است.