قاتلی به نام «ریتون»

روی بقایای موشک‌های شلیک‌شده در حمله اخیر به زندان صعده و اداره مخابرات صنعا ، نام شرکت آمریکایی «ریتون»درج شده‌است

قاتلی به نام «ریتون»

شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا از سال 2014 میلادی ( زمان آغاز جنگ یمن ) تاکنون، میلیارد‌ها دلار تسلیحات را به متجاوزان سعودی و اماراتی فروخته و از این طریق، درآمدی هنگفت کسب کرده‌اند. در این میان، اساسا برای چنین شرکت‌هایی مهم نیست چندهزار کودک و زن بی‌گناه بر اثر اصابت موشک‌های ساخت آنها جان خود را از دست داده یا منازل آنها ویران شده‌است. اکنون پس از هفت سال از آغاز جنگ یمن و با وجود جابه‌جایی قدرت میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، شاهد شدت گرفتن حمایت شرکت‌های تسلیحاتی ایالات متحده از قاتلان مردم یمن هستیم. منابع رسانه‌ای در استان صعده، اندکی پس از جنایت ائتلاف سعودی در زندان این استان، از کشف بقایای موشک ساخت آمریکا در محل جنایت خبر دادند. بامداد روز جمعه اخیر، جنگنده‌های ائتلاف‌سعودی با بمباران یک زندان در استان صعده، تاکنون موجب کشته‌شدن ۸۷ نفر و مجروحیت ۲۶۶ نفر شدند. جنایتی که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. در این میان بقایای موشک یافت‌شده در محل بمباران نشان می‌دهد که این موشک ساخت شرکت صنایع‌نظامی آمریکایی ریتون است. مارک جارلاسکو، مشاور نظامی سازمان حقوق بشری «PAX» (مستقر در هلند) در صفحه توییتر خود نوشته بقایای این موشک نشان می‌دهد ساخت شرکت ریتون آمریکاست.

 جنایات شرکت تسلیحاتی ریتون
 شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی گفته‌است علائم اختصاری شرکت ریتون روی بقایای موشک‌های باقی مانده در حملات سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در یمن مشاهده شده‌است. آگوست ۲۰۱۸ نیز منابع یمنی گزارش دادند در حمله به یک اتوبوس کودکان در منطقه الضحیان در استان صعده که ۵۵ کشته و ۷۷ زخمی بر جای گذاشت، از بمب‌های «ریتون مارک ۸۲» استفاده شده‌بود. در آن زمان، دموکرات‌هایی که در ظاهر منتقد سیاست‌های دولت سابق آمریکا( دولت ترامپ) در یمن بودند، این حادثه را محکوم کردند. به عنوان مثال، سناتور دموکرات کریس مورفی در واکنش به حملات اخیر رژیم سعودی به دانش آموزان یمنی به نکته قابل تاملی اشاره کرد:«آمریکا بمباران می‌کند. آمریکا هدف قرار می‌دهد. آمریکا از حملات هوایی حمایت می‌کند و ما یک اتوبوس مدرسه را بمباران کردیم. عملیات بمباران یمن از سوی عربستان‌سعودی، امارات‌متحده‌عربی، ایالات‌متحده‌آمریکا بیش از پیش عاری از حس مسؤولیت‌پذیری شده‌است، غیرنظامیان بیشتری را به کشتن می‌دهد و تروریست‌ها را در داخل یمن تقویت می‌کند. ما باید به این کار خاتمه دهیم . همین حالا.»
اما اکنون سناتورهای دموکرات و صاحبان قدرت در کاخ‌سفید، به حامیان جدید قتل‌عام و نسل کشی در یمن تبدیل شده‌اند. اما یمنی‌ها معتقدند پشتیبانی آمریکا از ائتلاف متجاوز علیه یمن، ذره‌ای کاسته نشده‌است و همچنان انواع حمایت‌های تسلیحاتی، مستشاری، اطلاعاتی و لجستیکی ادامه دارد. در روزهای گذشته نیز به‌رغم بمباران شدید استان‌های مختلف یمن و شهادت ده‌ها غیرنظامی اما گفته می‌شود آمریکا به جای محکوم کردن این حملات، در حال بررسی تروریستی خواندن جنبش انصارا... یمن است و تاکنون واکنشی به کشتار روزهای اخیر نشان نداده‌است.
بر این اساس آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود بدون محکوم کردن حمله به غیرنظامیان یمنی نوشت: «تشدید درگیری‌ها و حملات در سراسر یمن باید پایان یابد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به یک راه‌حل صلح‌آمیز و دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه متعهد شوند. مردم یمن شایسته زندگی در صلح و تعیین آینده خود هستند.» او همزمان با همتای سعودی خود تماس گرفت و حمله ۱۷ژانویه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی را محکوم کرد.
 بمبارانی که ادامه دارد
بمباران بی‌وقفه صنعا، الحدیده و صعده از روز سه‌شنبه هفته گذشته و پس از حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی آغاز شد و جنگنده‌های سعودی به طور روزانه پایتخت یمن و دیگر مناطق این کشور را بمباران می‌کنند. خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشته‌است که حملات روز جمعه در صعده و الحدیده خونین‌ترین حمله ائتلاف سعودی در دو سال و نیم گذشته بود. در استان الحدیده نیز سه‌کودک در جریان بمباران جنگنده‌های ارتش سعودی به شهادت رسیده و حداقل ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز جمعه پس از حمله ائتلاف به زندان مذکور با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: پس از فجایع امروزی که نیروی هوایی ائتلاف سعودی-آمریکایی-اماراتی در حق ملت عزیزمان مرتکب شد، ما به شرکت‌های خارجی در کشور کوچک امارات توصیه می‌کنیم این کشور را ترک کنند.
 انتقاد شهروندان آمریکایی
جنایت جدید شرکت ریتون در حالی به وقوع پیوست که اخیرا، منابع خبری از تجمع شهروندان آمریکایی در مقابل شرکت تسلیحاتی سازنده موشک برای رژیم‌صهیونیستی در راستای همبستگی با ملت فلسطین خبر دادند. شهروندان آمریکایی در اعتراض به فروش تسلیحات‌نظامی شرکت ریتون به رژیم‌صهیونیستی و استفاده از آنها علیه فلسطینی‌ها ورودی‌های این شرکت را بستند.
این تظاهرات در اعتراض به فروش تسلیحات به ارزش میلیاردها دلار توسط این شرکت به رژیم‌صهیونیستی و استفاده از آنها علیه ملت بی‌سلاح و غیرنظامیان فلسطین برگزار شد. در بیانیه تجمع‌کنندگان در مقابل ریتون آمده‌است: این تظاهرات همچنین در اعتراض به تداوم سرقت و تصرف اراضی فلسطینی‌ها توسط ارتش اسرائیل و اقدامات نژادپرستانه نیروهای آن علیه فلسطینی‌ها انجام شد.
این شهروندان آمریکایی با استفاده از خودروهای شخصی‌شان ورودی‌های شرکت مذکور را به مدت پنج‌ساعت مسدود کردند و مانع ورود کارگران و کارمندان به آن شدند. شرکت چند ملیتی و آمریکایی ریتون (Raytheon) در ساخت موشک‌های موسوم به‌گنبد آهنین که توسط رژیم‌صهیونیستی برای هدف قرار دادن ملت فلسطین مورد استفاده قرار می‌گیرند مشارکت دارد.




ریتون در یک نگاه
ریتون یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات نظامی ایالات‌متحده‌آمریکا و بزرگ‌ترین تولیدکننده موشک‌های هدایت شونده در جهان بود. در سال ۲۰۲۰ میلادی، ریتون با یونایتد تکنالوجیز ادغام شد تا ریتون تکنالوجیز را شکل دهد. این ابرشرکت سال ۱۹۲۲ تأسیس شده‌است و در سال ۱۹۵۹ به نام کنونی خود تغییرنام یافت. ریتون تقریبا 73هزار کارمند در سراسر جهان دارد و درآمد سالانه این ابرشرکت حدود ۲۰میلیارد دلار است . این ابرشرکت همچنین همکاری بسیار نزدیکی با دیگر سازنده بزرگ تسلیحات آمریکایی یعنی لاکهید مارتین دارد. از جنگ‌افزارهای مشهوری که این دو شرکت به‌طور مشترک ساخته‌اند می‌توان به موشک ضدزره جاولین و موشک کروز تام هاوک اشاره کرد. سال ۲۰۰۷ ریتون پنجمین شرکت بزرگ پیمانکار صنایع‌نظامی در جهان بود.