خبر در مسیر تحول

در راستای تحول در بخش‌های مختلف صدا و سیما، تغییراتی در بخش خبر داده شده است

خبر در مسیر تحول

در حوزه سرگرمی، سریال، برنامه‌های مجری‌محور و ... رقبایی مثل وی‌او‌دی‌ها، شبكه نمایش خانگی و تولیداتی در فضای مجازی وجود دارد اما در حوزه خبر یك وحدت رسانه‌ای وجود دارد كه در اختیار صدا و سیماست. بنابراین یكی از رویكردهایی كه می‌تواند رسانه ملی را متمایز كند و مردم را به سمت خود بكشاند، اخبار است. در سال‌های پیش شاهد نگاه‌هایی بودیم كه گاهی منجر به اشتباهاتی در حوزه خبر می‌شد و همین موضوع باعث می‌شد تا شبكه‌های بی‌كیفیت معاند از این فضا سوء‌استفاده كرده و خبرها را طبق خواسته‌های خودشان انعكاس بدهند اما خوشبختانه رویکرد جدید صدا و سیما نشان داده شیوه جدیدی در حوزه خبر شروع شده است. به همین دلیل شیوه روایت خبرها دیگر فرق كرده است. این اتفاق از چند ماه پیش رخ داده و همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر به‌تازگی برخی از بخش‌های خبری كه ضرورت نداشته در دل بخش‌های دیگر تنیده شده تا منجر به افزایش كیفیت و ارائه روایت بهتر باشد.

 به گزارش جام‌جم، موضع صداوسیما در پوشش خبری اتفاق‌های اخیر و لحن گزارش‌های آن، نشان از برخورد فراجناحی این رسانه دارد. پیش از این منتقدان خرده می‌گرفتند كه صداوسیما باتوجه به منافع یك جناح یا متناسب با تمایلات حزبی و سیاسی مسوولان آن، سراغ اتفاقات می‌رود؛ از پوشش برخی از آنها چشم‌پوشی یا سلایقش را در نوع روایت بعضی اخبار وارد می‌كند. هر چند بی‌طرفی محض در انتشار خبر یك اصل است، اما رعایت صددرصدی آن در غالب رسانه‌های دنیا به شوخی و شعار می‌ماند. با این وجود رسانه ملی با تغییراتی كه در بخش‌های خبری ایجاد كرده و پوشش اخیر خود، برخلاف نظر منتقدان برخوردی فراجناحی از خود نشان داد كه منافع ملی را بیش از هرچه در نظر دارد.
 در زمانی نه‌چندان دور اگر خبری اطلاع‌رسانی می‌شد، مردم متوجه می‌شدند و اگر اطلاع‌رسانی نمی‌شد، مردم متوجه نمی‌شدند و رسانه‌های جایگزین كمی وجود داشت. در حال حاضر چه اخبار گفته شود و چه نشود، مردم متوجه خواهند شد. اكنون رقابت بر سر روایت و چگونه گفتن خبر است. اتفاقات اخیر و پوشش درست رسانه ملی در بخش اخبار، نشان می‌دهد كه رسانه ملی دیگر نمی‌خواهد نگاه گذشته را داشته باشد. ضمن این‌كه می‌داند هرچه مخاطب را در مصرف خبر تامین كند، زمین بازی را از از رقیب رسانه‌ای و طرف مقابل گرفته‌ است. به همین دلیل نگاه جدید رسانه ملی، منجر به تحول بسیار عظیمی شده است.
از سوی دیگر بخش‌های خبری شبكه‌های صداوسیما چند روزی است دچار تغییراتی در باكس‌های پخش شده است و به صورت همزمان در شبكه‌های اصلی و شبكه خبر پخش می‌شود كه از جمله آنها بخش‌های خبری ساعت ۸ صبح، ۱۴ و ۲۱ شبكه اول سیما بوده است.
همچنین دو شب گذشته بخش خبری «۲۲:۳۰» شبكه دو سیما كه حدود دو دهه فعالیت داشت، از باكس پخش این شبكه حذف شد و در یك زیرنویس اطلاع‌رسانی شد كه از این پس پخش نخواهد شد.
از طرفی بخشی در شبكه خبر تحت عنوان «گفت‌وگوی ویژه خبری» به پخش رسید كه مجری آن، المیرا شریفی‌مقدم است كه پیش از این بخش خبری همین شبكه با عنوان «تیتر امشب» را اجرا می‌كرد و حالا این دو بخش خبری شبكه دو سیما و شبكه خبر با هم ادغام شده‌اند.
حسن عابدینی، سرپرست خبرگزاری صداوسیما درباره حذف گفت‌وگوی ویژه خبری از شبكه دو سیما به مهر بیان كرد: «ما دو برنامه گفت‌وگومحور داشتیم كه هر دو هم خبری بود و در یك زمان به تلاقی می‌رسید، به همین دلیل موازی‌كاری‌های غیرضروری حذف شد.»
وی درباره پخش گفت‌وگوی ویژه خبری از شبكه خبر اظهار كرد: «برنامه «تیتر امشب» كه از شبكه خبر پخش می‌شد و ساعت ۲۲ و 15 دقیقه روی آنتن می‌رفت، همچنین گفت‌وگوی ویژه خبری كه از شبكه دو پخش می‌شد؛ موضوعات‌شان یكی بود یا بسیار به هم نزدیك بودند. به هر حال برنامه‌های گفت‌وگومحور در فضای خبری عمدتا برگرفته از سوژه‌های خبری روز هستند.»
عابدینی اضافه كرد: «از طرفی از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و 45 دقیقه در شبكه یك بخش خبری دیگری داریم كه معمولا یكی از
سه هدلاین و سرخط‌های اصلی خبر ۲۱ به عنوان گفت‌وگوی ویژه انتخاب می‌شد. بر این اساس در چارچوب مدیریت یكپارچه و هوشمند، تصمیم گرفته شد یكی از این گفت‌وگوها وجود داشته باشد و حتی برنامه گفت‌وگومحور شبكه یك نیز از ساعت ۲۱ و 45 دقیقه به بعد، در شبكه خبر ادامه یابد.»
وی ادامه داد: «دو برنامه گفت‌وگومحور در فضای سیاسی در یك زمان مشابه پخش می‌شد، آن هم با موضوعاتی كه گاهی یكی بود.» عابدینی درباره تغییرات بخش‌های خبری سازمان و ادغام‌هایی كه در این روزها صورت گرفته، توضیح داد: «در حال حاضر دو بخش خبری این تغییرات را تجربه می‌كند. اخبار ساعت ۱۴ تا ۱۵ در شبكه یك و شبكه خبر، همزمان روی آنتن می‌رود و میز اقتصاد كه ساعت ۱۴ و 45 دقیقه شروع می‌شود، از این پس در شبكه خبر ادامه می‌یابد.»
وی اضافه كرد: «شبكه خبر به عنوان شبكه اصلی پخش خبر خواهد بود و به كار خود ادامه می‌دهد، بخش‌های خبری شبكه‌های سیما نیز كه با یكدیگر تلاقی دارند، هم‌افزایی می‌شوند. برخی می‌گفتند شبكه خبر ادغام می‌شود اما ما شاهد تقویت شبكه خبر خواهیم بود.»
عابدینی همچنین گفت: «پیش از این خبرنگاران كمی بودند اما الان خبرنگاران شبكه خبر، خبرنگاران رادیو و خبرنگاران خبرگزاری صداوسیما در چارچوب گروه‌های مختلف خبری ساماندهی شده و در تالار خبر شیشه‌ای صداوسیما مستقر شده‌اند.»
وی با اشاره به چارت معاونت سیاسی و تغییرات آن، عنوان كرد: «پیش از این پنج گروه اصلی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با پنج سردبیر داشتیم و الان این تقسیم‌بندی به ۳۵ گروه تخصصی افزایش پیدا كرده است.»
عابدینی همچنین با تكذیب شایعه حذف بخش خبری «بیست و سی» از باكس شبكه دو سیما تأكید كرد: «پخش این بخش خبری كمافی‌السابق ادامه خواهد داشت.»
ادغام بخش‌های خبری تلویزیون از این هفته با اسم طرح «هم‌افزایی» كلید خورده است كه طی آن، بخش خبری ساعت هشت صبح، ۱۴، ۲۱ شبكه یك به صورت همزمان در شبكه خبر نیز پخش می‌شود و ادامه این بخش‌ها فقط از شبكه خبر ادامه پیدا می‌كند. همچنین از  دو شب گذشته گفت‌وگوی ویژه خبری به بخش خبری ساعت ۲۱ شبكه یك و شبكه خبر، منتقل شده است كه تا ساعت ۲۲ خبر در شبكه یك و از ساعت ۲۲ به بعد، گفت‌وگو در شبكه خبر ادامه می‌یابد. بخش خبری
ساعت ۱۹ هم به‌زودی به شبكه خبر منتقل می‌شود.