خداحافظی با آقای کاووسی

بازیگری که به‌واسطه بازی در سریال «بدون‌شرح » به محبوبیت رسید

خداحافظی با آقای کاووسی

1400، سالی بود که سینما و تلویزیون ایران یکی از کمدین‌های دیریافته خود را از دست داد. فتحعلی اویسی که بیشتر با آثار دارم، تراژیک و تاریخی و با نقش‌هایی غالبا منفی میان مخاطبان شهره شده بود پس از سال‌ها فعالیت هنری، ورود موفقی به کمدی داشت و توانست در این ژانر بیش از پیش با بینندگان ارتباط برقرار کند؛ به شکلی که بسیاری او را با نقش شیرین و متفاوت آقای کاووسی، ‌مدیرمسوول هفته‌نامه «شهر قشنگ» در مجموعه تلویزیونی «بدون‌شرح» به خاطر دارند. نقشی که او را در میانسالی به یک ستاره بدل کرد و به کارش در حوزه کمدی رونق بخشید. 
این نقش به حدی در میان مخاطبان گل کرد که مردم مرتب در کوچه و خیابان و در دورهمی های دوستانه تکه کلام های این هنرمند دوست داشتنی را عنوان می کردند و برایشان جالب بود. 
نکته قابل تامل این است که با این که سالها  از پخش این سریال می گذرد اما مردم همچنان زنده یاد اویسی را با نقش آقای کاووسی به یاد دارند و خاطراتش را بازگو می کنند.
این بازیگر و کارگردان تحصیلکرده در رشته بازیگری و کارگردانی سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس بود و کارش را پیش از انقلاب در ایران آغاز کرد. از موفقیت‌های او در سینما، کارگردانی فیلم سینمایی «مریم و میتیل» بود که هنوز تماشایش برای بسیاری از کودکان دیروز، دوست‌داشتنی است. این فیلم برای زنده‌یاد اویسی، دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد. 
زنده یاد اویسی در طول این سالها لباس شخصیت های متفاوت قصه ها را به تن کرد و هر بار سعی کرد تا نقشش را به گونه ای بازی کند که برای مردم قابل لمس باشد و او را در نقشی که ایفا می کند، بپذیرنند. البته در انتخاب هایش هم سعی می کرد وسواس به خرج بدهد تا هر بار بخشی از توانمندی هایش را در عرصه بازیگری به تماشا بگذارد.البته هنرنمایی این هنرمند فقط محدود به دنیای بازیگری نمی شد و او  در زمینه خوانندگی در تیتراژ هم دستی بر آتش دارد و کار ا و در سریال های باغچه مینو ، کمربندها را ببندیم  هم مورد توجه قرار گرفت. وی همچنین یک آلبوم به همراه پسرش علیرضا اویسی به نام خونه دل منتشر کرده بود.
او همچنین برای بازی در فیلم‌های «سرب» و «ناخدا خورشید» که هر دو آثاری از کارگردانان بنام سینمای ایران یعنی مسعود کیمیایی و ناصر‌تقوایی بودند، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد اما هرگز این جایزه را به خانه نبرد. بعد از توفیقی که در ژانر کمدی و خلق خاطره‌هایی شیرین در فیلم‌ها و سریال‎هایی چون باغچه مینو، زیرزمین، مومیایی3 و... به دست آورد، برای مدتی از عرصه بازیگری فاصله گرفت و در نهایت این بازیگر محبوب مهر 1400 در 75 سالگی به دلیل سکته مغزی درگذشت و دل دوستدارانش را داغدار کرد.هنرمندان بسیاری بعد از فوت او در شبکه های اجتماعی واکنش نشان دادند که در این باره می توان به حامد بهداد، ساره بیات، شقایق‌دهقان و ... اشاره کرد.