خبر

خبر

یک گنجینه
بلاغی و ادبی

در اولین قسمت از برنامه «سوره؛ فصل نهج‌البلاغه» که از شبکه چهار پخش می‌شود موضوع تاریخ نهج‌البلاغه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌کاظم طباطبایی، پژوهشگر نهج‌البلاغه و حدیث‌پژوه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام مسعود دیانی، مجری برنامه سوره؛ فصل نهج‌البلاغه در ا‌بتدای این گفت‌وگو از حجت‌الاسلام طباطبایی پرسید که وقتی از نهج البلاغه حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم و این اثر چگونه شکل گرفته است؟ طباطبایی پاسخ داد: تاریخ تالیف نهج‌البلاغه ماه رجب سال 400 هجری یعنی حدود شش سال قبل از فوت سیدرضی است. (‌البته ایشان جوانمرگ شدند) سیدرضی در دوره‌ای که زندگی می‌کرد حوزه حدیثی بغداد یک حوزه بسیار کوشا و پرتلاش در همه زمینه‌های معرفتی و سیدرضی شهره به ادب بود به‌طوری‌که او را شاعرترین فرد قریش برشمردند. حوزه علمیه‌ای که مرحوم شیخ مفید در آن زمان بنیان نهاده بود مبتنی بر کلام، قرآن و فقه بود و همه علمای این حوزه در مورد این مباحث کار کردند اما هر عالمی در یک موضوع صاحب تخصص بیشتر و به آن شهره می‌شود، مثلا سیدرضی، برادر بزرگ‌تری به نام سیدمرتضی دارد که شهره به فقه است. شیخ مفید بنیانگذار تفکر شیعی است و اینها همگی شاگرد مستقیم شیخ مفید هستند و همگی هم در آن دوره اثرگذارند. سیدرضی کتابی به نام خصائص‌الائمه دارد که فراتر از مباحث کلامی و روایات، سخنان ائمه هم آمده و 12 امام به‌صورت مفصل معرفی شده‌اند. این کتاب طبیعتا با امیرالمومنین (ع) که امام اول است آغاز می‌شود و وقتی این اثر چاپ می‌شود ادیبان بغداد به سیدرضی پیشنهاد می‌دهند که به علت تخصصی که در حوزه ادبیات دارد، این بخش از کتاب خصائص‌الائمه را گسترش دهد و ایشان هم پذیرفت و در مقدمه اثر هم به این موضوع اشاره کرده است.

اعلام زمان پخش برنامه‌های «رادیو ورزش»
همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان، شبکه رادیویی ورزش ویژه‌برنامه‌های متفاوتی را در‌نظر گرفته است.  این شبکه رادیویی به‌صورت روزانه قرائت یک جزء از کلام‌ا... مجید را از ساعت ۳ صبح خواهد داشت.  برنامه سحرگاهی «نسیم نیاز» هر روز از ساعت 4 و 30 دقیقه صبح با اجرای امیرهوشنگ کاظمی پخش می‌شود.  «صبح و ورزش» طبق روال هر روز از ساعت 7 و 15 دقیقه با موضوع گفت‌وگو با ورزشکاران در‌خصوص ماه رمضان و روزه‌داری در جدول پخش رادیو ورزش قرار گرفته است.  برنامه گفت‌وگو‌محور «اخلاق در ورزش» به موضوع روش‌های کسب معنویت در ورزش می‌پردازد.  ویژه‌برنامه افطار با نام «راه نزدیک است» هر روز از ساعت ۱۹ به مدت ۹۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. دو گروه از برنامه‌سازان تهیه و تولید این برنامه را به‌عهده دارند. گفت‌وگو با ورزشکاران و توجه به ایتام و مستمندان از اهداف
این برنامه است.
ضمیمه قاب کوچک