مبتلایان به آسم چطور روزه بگیرند؟

مبتلایان به آسم چطور روزه بگیرند؟


با آغاز ماه مبارک رمضان، همواره افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند در خصوص شرایط روزه‌داری خود سؤالات گوناگونی را مطرح می‌کنند. از جمله آنها عزیزانی هستند که سال‌هاست با بیماری آسم دست و پنجه نرم می‌کنند. برای پاسخ‌های مربوط به این‌که بیماران با چه شرایطی می‌توانند روزه‌داری کنند، لازم است در گام نخست بیماری و پیامدهای ناشی از آن را بشناسیم.
در افراد مبتلا به آسم، تورم در راه‌های هوایی می‌تواند رسیدن هوا به ریه‌ها و در نتیجه ورود اکسیژن به جریان خون و اندام‌های حیاتی را متوقف کند. طیف وسیعی از عوامل می‌تواند به بروز بیماری آسم منجر شود. بسته به علت و سن شروع، آسم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که شدت آن متغیر است. آسم به دسته‌های خفیف، متناوب و متوسط تا شدید دسته‌بندی می‌شود. نوع آسم تعیین‌کننده علائمی ‌است که فرد تجربه می‌کند. علائم آسم عبارتند از سرفه که به‌خصوص در شب، هنگام خنده یا در طول ورزش اتفاق می‌افتد، خس‌خس سینه که صدای جیغ مانند یا صدای سوت که هنگام تنفس ایجاد می‌شود، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس.
برخی شرایط و محیط‌ها می‌توانند باعث تحریک و ایجاد علائم آسم شوند که بسیار زیاد هستند.  به طور خلاصه برخی از آنها عبارتند از بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و پنومونی، ورزش شدید، محرک‌های موجود در هوا مثل بخار شیمیایی، بوی قوی و دود و آلاینده‌ها، آلرژن‌ها از جمله حشرات و حیوانات و گرد و غبار و گرده‌ها، شرایط آب و هوایی بسیار شدید مانند رطوبت بسیار بالا یا دمای پایین، احساسات از جمله فریاد، خنده و گریه، تغدیه و شرایط فیزیکی بدن و... ممکن است باعث حمله آسم شود.
یکی از موارد مهم برای افراد مبتلا به آسم تغذیه است که بر بیماری آسم اثر قابل توجهی دارد. با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و روزه‌داری افراد، توصیه می‌شود بیماران مبتلا به آسم حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند تا داروهای مصرفی آنها را پزشک کنترل کرده و نحوه و زمان مصرف آن را به‌درستی تنظیم کند.
همچنین بحث تغذیه و استفاده از مواد خوراکی برای تأمین انرژی و مواد ضروری بدن به درستی مورد بررسی قرار گیرد. به‌علاوه لازم است میزان آب و الکترولیت‌های بدن در افراد مبتلا به آسم که روزه می‌گیرند مورد توجه قرار گیرد و با مشورت پزشک مربوط بررسی و توصیه‌های لازم مورد توجه واقع شود.