ادامه خشم مسلمانان سوئدی

ادامه خشم مسلمانان سوئدی

کشورهای اروپایی که تنها مصداق آزادی بیان را در اهانت به مقدسات مسلمانان می‌دانند در روزهای اخیر بار دیگر شاهد خشم مسلمانان در یکی از کشورهای این قاره هستند که نسبت به هتک حرمت مقدسات‌شان اعتراض دارند.
این بار در کشور سوئد، یکی از چهره‌های افراطی باعث خشم مسلمانان شده است. روز پنجشنبه بود که راسموس پالودان، رهبر جنبش راستگرا و اسلام‌ستیز دانمارکی - سوئدی «خط سخت»، همراه حامیانش می‌خواست یک تجمع برگزار کند و طبق قرار قبلی، قرآن را در این تجمع آتش بزند که البته پیش از شروع تجمع، درگیری صورت گرفت و این نشست برگزار نشد.
اما با وجود بر هم خوردن تجمع حامیان راسموس پالودان، او اقدام شنیع خود در هتک حرمت به قرآن کریم را انجام داد و از همان روز تاکنون، خیابان‌های سوئد به صحنه زد و خورد و درگیری‌های شدید تبدیل شده است و منابع رسانه‌ای غربی از بروز شورش و درگیری‌های شدید در سوئد خبر دادند. بنا بر این گزارش‌ها، حدود ۲۰۰نفر از معترضان در حمایت از کلام‌ا... مجید و محکوم کردن هتک حرمت به قرآن کریم، با نیروهای پلیس درگیر شدند و تعدادی از خودروها را به آتش کشیدند.
طبق گزارش‌های اولیه، درگیری‌ها در شهر لینکوپینگ سوئد منجر به مجروح شدن سه پلیس و بازداشت دو نفر از معترضان در روز پنجشنبه پیش شد.
منابع رسانه‌ای غربی، تعداد معترضان را حدود ۲۰۰نفر عنوان کردند و از آنها تحت القابی از قبیل شورشگر یاد کرده‌اند.
مقام‌های سوئد اعلام کردند، طی درگیری روز جمعه میان پلیس و معترضان در شهر اوربرو، 9نیروی پلیس زخمی شدند. به گفته سخنگوی پلیس سوئد، نیروهای پلیس از ناحیه دست دچار آسیب شدند و هدف سنگ‌پراکنی قرار گرفتند.
ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد در واکنش به درگیری‌ها در این کشور اظهارنظر کرد. او گفت: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند، خواه نظرات‌شان خوب باشد، خواه بد. این بخشی از دموکراسی ماست. مهم نیست شما چه فکر می‌کنید. هرگز نباید به خشونت متوسل شوید. ما هرگز آن را نمی‌پذیریم.»
وی با انتقاد از راسموس پالودان افزود: «این دقیقا همان واکنش مفنی است که او می‌خواهد شاهدش باشد. هدف اصلی او این است که مردم را علیه هم تحریک کند.»
پالودان طی سال‌های اخیر به دلیل مواضع افراطی و اسلام‌ستیزانه خود بارها خبرساز شده است. وی در ماه نوامبر ۲۰۲۰ در فرانسه بازداشت و از کشور اخراج شد. پنج نفر از حامیان او هم، به فاصله کوتاهی پس از اخراجش از فرانسه، به دلیل تلاش برای آتش زدن قرآن کریم در بروکسل بازداشت شده بودند.