اختلاف احزاب آلمانی بر سر جنگ اوکراین

اختلاف احزاب آلمانی بر سر جنگ اوکراین


اقدام دولت اوکراین در رد درخواست مقامات آلمانی در سفر به این کشور به بروز اختلافات جدیدی میان اعضای ناتو منجر شده است. برلین از جمله بازیگرانی است که تلاش کرده در عین همراهی کلی با تحریم‌های ضد روسی از تشدید آنها جلوگیری کند. با این حال مقامات کی‌یف بارها برلین را در خصوص سکوت در برابر روسیه متهم ساخته‌اند.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان در حاشیه سفر خود به ورشو، پایتخت لهستان از رد درخواست سفر خود به کی‌یف از سوی مقامات اوکراین ابراز تأسف کرد. او گفت همراه آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان و همتایان خود از استونی، لتونی و لیتوانی قرار گذاشته بودند برای ابراز همبستگی اروپا با اوکراین به کی‌یف سفر کنند. این اقدام دولت اوکراین در میان مقامات آلمانی پرسش و شگفتی برانگیخته است. سخنگوی دولت آلمان در این باره گفت: «رئیس‌جمهور با صراحت تمام به دفاع از اوکراین برخاسته است.» او یادآور شد اشتاین‌مایر، پوتین را فراخوانده است تا حلقه طناب را از گردن اوکراین بردارد و این‌که هیچ کشوری در جهان محق نیست حق تعیین سرنوشت و حاکمیت اوکراین را پایمال کند. سخنگوی آلمان مدعی است برلین در سطح بین‌المللی یکی از بازیگرانی است که قاطعانه از اوکراین حمایت می‌کند و این امر در پیوند با تلاش‌های چند ساله اشتاین مایر است.»
پیش‌زمینه رد درخواست این سفر از سوی مقامات کی‌یف، اتهامات اوکراین علیه رئیس‌جمهور آلمان است که می‌گوید در طول سال‌های گذشته به‌ویژه در زمانی که اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان بوده است، همواره سیاستی بسیار دوستانه با روسیه را در پیش گرفته بود. رولف مونتسنیش، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات گفت: «سفر رئیس‌جمهور به کی‌یف می‌توانست یک نشانه صریح و آشکار در سیاست خارجی و همبستگی با اوکراین باشد.»
سه نماینده از سه حزب دولت ائتلافی آلمان روز سه‌شنبه ۱۲آوریل راهی غرب اوکراین شدند تا با نمایندگان پارلمانی این کشور ملاقات و گفت‌وگو کنند. ماری آگنس استراک سیمرمان، رئیس کمیسیون امور دفاعی پارلمان (بوندستاگ) از حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها)، میشائیل روت، رئیس کمیسیون روابط خارجی از حزب سوسیال دموکرات و آنتون هوفرایتر، رئیس کمیسیون امور اروپا بدون آن‌که به دلایل امنیتی از پیش به اطلاع رسانه‌ها برسانند، راهی اوکراین شدند. این سفر به دعوت اعضای پارلمان اوکراین صورت گرفت. از سه حزب دولت ائتلافی آلمان، دو حزب دموکرات‌های آزاد و سبزها با تأکید، خواستار ارسال سلاح سنگین به اوکراین هستند. حزب سوسیال دموکرات همچنان مخالف چنین اقدامی است.