بن‌بست زودهنگام در شورای فرمایشی

اولین جلسه شورای ریاستی یمن لغو شد

بن‌بست زودهنگام در شورای فرمایشی

حدود 10روز پس از این‌که عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور فراری یمن، اختیارات خود را به شورایی با نام شورای ریاست‌جمهوری انتقال داد برخی خبرها از بن‌بست زودهنگام در فعالیت این شورا حکایت دارد.
در همین زمینه منابع آگاه خبر دادند، شورای ریاستی که در تلاش برای ایجاد انسجام میان گروه‌های وابسته به امارات و عربستان سعودی در یمن است، به اختلافات شدیدی برخورده است.
شورای ریاستی، نهادی است که عربستان سعودی به‌تازگی موجودیت آن را اعلام کرد. تحلیلگران آن را پایان دولت منصور هادی (رئیس‌جمهور فراری یمن) دانستند و دولت نجات ملی در صنعاء نیز آن را غیرقانونی دانست و تأکید کرد این موجودیت جدید، هیچ جایی در قانون اساسی یمن ندارد.
هفته گذشته، منصور هادی در تصمیمی غیرمنتظره و در زمانی که مهمان محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض بود، علی محسن الاحمر، معاون خود را از سمتش برکنار و بعد از آن، قدرت را به شورای ریاستی به رهبری رشاد العلیمی واگذار کرد.
به موجب این انتقال قدرت، شورای ریاستی اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را طی مرحله انتقالی در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی قرار دارد، به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسوولیت مذاکره با جنبش انصارا... در خصوص آتش‌بس را نیز به‌عهده خواهد داشت.
این شورا به ریاست رشاد محمد العلیمی و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات منصور هادی و معاونت آن را به دست گرفته است که دیگر اعضای آن عبارتند از: سلطان العراده، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعه، عبدا...العلیمی، عثمان مجلی و فرج البحسنی.
 گزارش‌ها حاکی از آن است که جلسه نخست شورای ریاستی به علت اختلافات شدید اعضای آن که برخی از آنها خواهان بازسازی ساختار کابینه دولت مستعفی و برخی دیگر مخالف آن بوده‌اند، لغو شده است. همزمان با مخالفت‌های مردم جنوب یمن و تعلل اعضای پارلمانی وابسته ائتلاف سعودی در پاسخ مثبت به دعوت ریاض، این اتفاقات درست در حالی رخ داده است که تلاش‌های عربستان سعودی نیز برای برگزاری مراسم تحلیف در عدن به بن‌بست رسیده است.
روزنامه الاخبار در گزارشی به این مساله پرداخت و نوشت: «شورای ریاستی جدیدی که ائتلاف سعودی- اماراتی آن را منصوب کرد، اکنون در سرگردانی به سر می‌برد زیرا تنها چند روز پس از انتصاب این شورا و پیش از آن که رئیس و اعضای آن سوگند یاد کنند، اختلافات میان اعضای آن‌که اکنون در ریاض حضور دارند، تشدید شده است. این مساله مانع اجرای موفقیت‌آمیز اولین جلسه این شورا شده است.»
در ادامه این گزارش همچنین آمده است شورای ریاستی، روز سه‌شنبه، در اجرای اولین نشست خود در ریاض با حضور محمد آل‌جابر سفیر عربستان سعودی در یمن ناموفق بوده است. برخی منابع دیپلماتیک در یمن در این رابطه خبر داده‌اند که تعدادی از اعضا به دنبال بحث و بررسی مساله تغییرات در کابینه دولت مستعفی به ریاست معین عبدالملک (وابسته به سفیر عربستان سعودی) از نشست سریع خارج شده‌اند و همچنین دو عضو شورای ریاستی به نام‌های طارق صالح و عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی نام‌هایی را برای جایگزین محمد المقدسی، وزیر دفاع دولت مستعفی مطرح کرده‌اند که سلطان العراده دیگر عضو شورای ریاستی با آن مخالفت کرده است.
 نگرانی از شکست آتش‌بس در یمن
به‌رغم گذشت دو هفته از آغاز آتش‌بس در یمن اما کارشکنی ائتلاف سعودی موجب افزایش نگرانی‌ها از ناکامی آتش‌بس شده است.
بر اساس گزارش‌ها، ائتلاف سعودی از عمل به تعهدات اصلی خود، به‌ویژه رفع محاصره از فرودگاه صنعاء طفره رفته و همچنان سه کشتی نفتی یمن را در توقیف نگه داشته است؛ هرچند این کشتی‌ها مجوز سازمان ملل را با خود دارند.
همزمان با این خلف وعده‌ها، آمریکا نیز نیروی دریایی خود را وارد دریای سرخ کرده که با روح توافق آتش‌بس در تضاد است.