زنگ شهادت در کابل

جزئیاتی از شهادت 27 دانش‌آموز افغانستانی در حمله تروریستی به مدرسه‌ای در کابل

زنگ شهادت در کابل

دیروز مردم افغانستان بار دیگر شاهد حمله تروریستی به مراکز آموزشی بودند و بیش از 27 کودک دانش‌آموز در این حملات به شهادت رسیدند. افغانستان در ماه‌های اخیر بارها شاهد انفجارها و حملات تروریستی به مساجد و اماکن مذهبی شیعیان بوده و در این حملات، جمع زیادی از شیعیان به شهادت رسیده‌اند اما دیروز، تروریست‌ها تصمیم گرفتند دو مرکز آموزشی در غرب کابل را هدف قرار دهند. گرچه اخبار مربوط به جنایات جنگی و حملات تروریستی تلخ است اما وقتی پای کودکان به میان می‌آید، تلخی این اخبار مضاعف می‌شود. اردیبهشت سال گذشته بود که در حمله تروریستی به دبیرستان سیدالشهدا در دشت برچی کابل، نزدیک به 70 دانش‌آموز به شهادت رسیدند و دیروز مدرسه «عبدالرحیم شهید» در دشت برچی، هدف چند حمله انتحاری پی در پی قرار گرفت که در یکی از این حملات، دست‌کم ۲۰ تا ۲7 دانش‌آموز شهید و شماری مجروح شدند.

منطقه بیست هَزاری یا دشت برچی یا به اختصار محله برچی، منطقه‌ای است در جنوب‌غربی شهر کابل که جمعیتش در حال حاضر به بیش از یک‌میلیون و 200هزار نفر می‌رسد. این محله از کابل به دلیل مهاجرت‌های داخلی در افغانستان و مهاجرت معکوس افغانستانی‌های مقیم ایران و پاکستان در چند سال اخیر با تراکم جمعیت روبه‌رو شده است. بیشتر اهالی این منطقه را هزاره‌هایی تشکیل می‌دهند که مذهب‌شان شیعه بوده و از این رو این محله به شیعه‌نشین کابل هم معروف است.
مسؤولیت انفجارهای دیروز غرب کابل را تا کنون هیچ گروهی به عهده نگرفته اما این منطقه با شهروندان هزاره شیعه، پیشتر نیز هدف گروه داعش شاخه خراسان قرار گرفته بود. سال گذشته در چنین ایامی و پیش از خروج نیروهای آمریکایی و تسلط طالبان، مدرسه سیدالشهدا، آموزشگاه‌های موعود و کوثر دانش در غرب کابل هدف حملات مرگبار قرار گرفته بودند که در حمله به دبیرستان سیدالشهدا، نزدیک به 70دانش‌آموز به شهادت رسیدند.
انتقام تروریست‌ها از شیعیان
هزاره‌ها و دیگر شیعیان از اقوام دیگر افغانستان، همان‌هایی هستند که تیپ فاطمیون را سال 93 در سوریه تشکیل دادند و در کنار سایر مدافعان حرم، نقش مهمی در شکست تروریست‌های داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی داشتند.
پس از برچیده شدن بساط داعش در افغانستان، فعالیت‌های تروریستی داعش بر افغانستان متمرکز شد تا جایی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، داعش افغانستان را به عنوان یک منطقه استراتژیک برای احیای دوباره خودش انتخاب کرده‌است؛ جایی که اقدامات آمریکا در حدود 20 سال گذشته زمینه را برای فعالیت‌های تروریستی مهیا کرده است.
جزئیات حادثه دیروز
ذکریا الفت، یکی از آموزگاران مدرسه عبدالرحیم شهید به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفت، حمله نخست زمانی رخ داد که شاگردان در حال ترک مدرسه بودند.
او با اعلام این‌که در این انفجار نزدیک به ۲۷دانش‌آموز کشته و ۲۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند و احتمال افزایش این تعداد نیز وجود دارد، افزود: آموزگاران این مدرسه پسرانه در حال متفرق‌کردن شاگردان و نجات جان آنان در راهروهای امن بودند که انفجار دوم نیز رخ داد.
وی گفت انفجار دوم درست زمان انتقال زخمی‌ها و کشته‌های انفجار اول به وقوع پیوست و با وجود این از کشته و زخمی‌های آن هنوز اطلاعی در دست نیست.
خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیتی طالبان در کابل در توییتی نوشته است در دو انفجار جداگانه در مدرسه عبدالرحیم شهید تعدادی از همو‌طنان شیعه نیز جان باخته‌اند.
او در مورد نوع انفجار چیزی نگفته و آمار تلفات را مشخص نکرده است.
اوایل صبح دیروز منابع خبری افغان همچنین از وقوع انفجار دیگری در مرکز آموزشی ممتاز در منطقه قلعه‌نو در غرب کابل خبر داده بودند.
مسؤولان این آموزشگاه می‌گویند در این انفجار یک دانش‌آموز به شدت زخمی شده و شش نفر دیگر جراحت‌های سطحی برداشته‌اند.
مسؤول آموزشگاه ممتاز می‌گوید این انفجار در یک کلاس رخ داده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با چند نگهبان خصوصی در منطقه صحبت کرد اما آنها از بیان نام خود خودداری کردند، زیرا از عواقب برخورد نیروهای امنیتی طالبان که منطقه را محاصره کرده بودند، هراس داشتند.
شاهدان گفتند به نظر می‌رسد یک بمبگذار انتحاری خود را در محوطه وسیعی که می‌تواند 1000 دانش‌آموز را در خود جای دهد، منفجر کرده است.
ایران، حادثه کابل را محکوم کرد
سفارت ایران در کابل حمله دیروز به مراکز آموزشی پایتخت افغانستان را
محکوم کرد.
حالا حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان هم در توییتی وقوع انفجارهای دیروز را در غرب کابل جنایت ضدانسانی خوانده و آن را محکوم کرد.
وی در این مطلب نوشت: انفجار بر مدارس کار دشمنان صلح و ترقی مردم افغانستان است.