اوقات خوش در مصلی

اوقات خوش در مصلی

مصلای امام خمینی(ره) این شب‌ها جایی است برای پذیرایی از خانواده‌ها. نمایشگاه قرآن در بیست و نهمین دوره بیشتر از همیشه فرصتی محسوب می‌شود برای گشت و گذار خانواده‌ها با شعار قرآن کتاب امید و آرامش. طراحی بخش‌های مختلف برای این نمایشگاه، چینش غرفه‌ها و محتوایی که در هر غرفه ارائه می‌شود کاملا در راستای ایجاد یک تفرجگاه معنوی برای خانواده‌هاست و از آنجا که کودکان و نوجوانان به‌عنوان بخشی از اعضای، جزو مهم‌ترین مخاطبان نمایشگاه قرآن درنظر گرفته شده‌اند،‌ جلب رضایت‌شان بسیار مورد توجه برگزارکنندگان نمایشگاه بوده و در نتیجه بیشتر از هر‌کسی، گروه‌های سنی کودک و نوجوان از نمایشگاه لذت و بهره می‌برند. در متن و حاشیه نمایشگاه غرفه‌های متعددی است که ارتباط مستقیم با خواسته و نیاز کودکان و نوجوانان دارد؛ از غرفه‌های آموزش مفاهیم قرآنی تا فروشگاه و بازیکده.

میزبانی از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم در دو فضای تقریبا مجزا انجام می‌شود. بعد از عبور از محوطه مصلی، ورودی‌های اصلی پیش‌روی شرکت‌کنندگان قرار دارد؛ یکی از آنها به بخش حجاب و عفاف می‌رسد که به عرضه محصولات مربوط به حجاب و عفاف اختصاص دارد و در این بخش از نمایشگاه می‌توان از چادرهای سیاه و رنگی تا مقنعه و ساق دست و لباس‌های دیگری که با معیارهای اسلامی طراحی و دوخته شده را خریداری کرد. 
بخش اصلی نمایشگاه شامل غرفه‌های متنوعی است که در مجموع سبب می‌شود گشت و گذار در نمایشگاه به یک تجربه و خاطره آموزنده و مفرح بدل‌شود. 

 زیر سقف مصلی

بازدید از نمایشگاه قرآن کریم با کمی نوسان می‌تواند چنین تجربه‌ای باشد: شما وارد نمایشگاه می‌شوید، اولین غرفه‌هایی که می‌بینید به هنرهای تجسمی و تصویری اختصاص دارد؛ تابلوهای خوشنویسی، نقاشی، نگارگری و نقاشیخط سمت راست سالن و پوسترهای فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی با موضوعات تاریخ اسلام از‌جمله فیلم‌های سینمایی «محمد رسول‌ا...»،
 «مریم مقدس (س)»، «مختارنامه»، «حضرت یوسف(ع)» و چند کاریکاتور در سمت چپ توجه شما را به خود جلب می‌کنند. 
در ضمن تابلوها فقط برای تماشا نیستند و اگر دلتان برای اثری پرکشید و خواستید آن را به خانه ببرید، می‌توانید با کمیته اجرایی نمایشگاه هماهنگ شوید تا شما را با هنرمند صاحب اثر مرتبط کند که تابلو را بخرید و به خانه ببرید. چند هنرمند خوشنویس هم در این بخش نمایشگاه حضور دارند و برای علاقه‌مندان خوشنویسی می‌کنند. 
بین دو دیوار نمایشگاه، غرفه «سینما ماندگار» قرار دارد که هر شب به‌جز شب‌های احیا حوالی ساعت 22 می‌توانید در کنار بقیه شرکت‌کنندگان علاقه‌مند بنشینید و یکی از فیلم‌ها و سریال‌های اقتباس شده از داستان‌های قرآنی را تماشا کنید و نقد و تحلیل آن اثر را از زبان کارشناسان و متخصصان حاضر در غرفه بشنوید. 
یکی از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه قرآن کریم، بخش مشاوره قرآنی است که اگر مسأله‌ای داشتید، فرصتی فراهم است که آن را با یکی از کارشناسان دینی در میان بگذارید و برای حل مسأله از او کمک بگیرید. 
به عنوان بازدیدکننده در ساعت مشخصی می‌توانید به بخش رهیافتگان نمایشگاه سر بزنید و با کسانی آشنا شوید که از دین و آيینی دیگر به اسلام گرویده‌اند. هر شب دو نفر از تجربه آشنایی با دین اسلام و نگاه‌شان به اسلام صحبت می‌کنند. 
غرفه «الگوی سوم» را چنان طراحی کرده‌اند که شبیه به باغی باشد که هر درختش به نام و نشانی یک بانوی شاخص مسلمان اختصاص دارد. به محض ورود به این غرفه، یک راهنما نزد شما می‌آید و درباره الگوی زنی که نه غربی است و نه شرقی، توضیحاتی ارائه می‌دهد. 
رمضان، ماه مولای شیعیان، امام علی(ع) نیز هست. از این‌رو در غرفه‌ای به نام «ما نهج‌البلاغه می‌خوانیم» چند روش عملی و اجرایی برای خواندن و فهمیدن نهج‌البلاغه به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود. 
جلسه خانگی قرآن کریم از آن‌دست غرفه‌هایی است که نمی‌شود آن را نبینید و بی‌توجه از کنارش عبور کنید؛ دیوارهای کاهگلی و حوض کوچک وسط این دیوارها، تخت‌های چوبی و گلدان‌های بسیار زيبا فضای متفاوتی دارد که شما را پای حرف‌های کارشناس این غرفه می‌نشاند. 
غرفه مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز شبیه یک دالان تو در تو است که اگر از علاقه‌مندان مباحث جدی دینی هستید یا یکی از دست‌اندرکاران مساجد و فعالیت‌های اسلامی، حتما باید واردش شوید و محتوای ویژه‌ای را که در این بخش ارائه می‌شود، ببینید و بشنوید. 
هر جای نمایشگاه که چشم بگردانید موضوعی برای خواندن یا چیزی برای تماشا هست؛ حتی روی یکی از سکوها، نمودار موضوعی قرآن کریم را می‌توانید ببینيد که آموزه‌های قرآنی را به‌صورت خلاصه و جامع ترسیم کرده است. 
اگر در کنار این گشت و گذار قرآنی، دوست داشتید یادگاری از نمایشگاه به خانه ببرید، در انتهای سالن، فروشگاه‌های معرق و منبت و مشبک و سفال و سرامیک و سوخته‌نگاری، فیروزه‌کوبی و تابلو‌فرش و بقيه هنرهایی که می‌توانند محتوای اسلامی ارائه کنند، برقرار است.
 
 خوش به حال بچه‌ها

کودکان و نوجوانان حضور پررنگی در نمایشگاه قرآن کریم دارند؛ مصلی زیر قدم‌های نو‌رس آنهاست و هر گوشه و کنار می‌توان روحانی‌های جوان و خوش‌بیان را دید که با نوجوانان و کودکان مشغول گفت و شنود هستند. فرصت‌های نقاشی کشیدن و مسابقه و سرگرمی هم تا بخواهید فراهم است اما در ضمن همه اینها، بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم فرصت‌ ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان فراهم آورده که برخی از آنها از این قرار است: 
*غرفه «قهرمان من» که در راستای پویش محصولات و کاراکترهای ایرانی تقریبا در بیشتر نمایشگاه‌های اقتصادی- فرهنگی حضور پررنگ دارد و نوشت‌افزار و محصولات فرهنگی مزین به تصاویر قهرمان‌های ملی را ارائه می‌کند. این غرفه در واقع تکمیل‌کننده غرفه «الگو نما» است که برای والدین طراحی شده و مخاطب زیر 14 سال اجازه ورود به آن را ندارد! 
 *مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی به بچه‌ها کاردستی و بازی‌های قرآنی ارائه می‌کند. 
 *در بخش «باغ آیات» فرصتی فراهم است که بچه‌ها‌ي چهار تا 14 ساله بعد از افطار نمایش ببینند. 
 *سرگرمی‌های دیجیتال، تجربه بازی‌های سفیر عشق‌، مختار: فصل قیام و فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی، معرفی محصولات جدید و درحال تولید‌، برگزاری نشست‌های تخصصی و اعلام فراخوان جشنواره بزرگ «کمان» یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز نمایشگاه برای نوجوانان است. 
 *در غرفه سرگرمی‌های دیجیتال، علاقه‌مندان از هر سنی می‌توانند به کمک تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی به کربلا سفر کنند و خودشان را در روز عاشورا‌ببینند. 

آذر مهاجر - ادبیات و هنر
ضمیمه قاب کوچک