قاصدک؛ سفیر دانایی

مؤسسه «مهر کتاب قاصدک» تلاشی خلاقانه در راستای آگاهی بخشی و بهانه زدایی از نخواندن کتاب را پیگری می‌کند

قاصدک؛ سفیر دانایی

به غذاهایی فکر کنید که می‌شود با تخم‌مرغ پخت. اشکنه، انواع املت، انواع‌ کوکو، انواع کیک و... بخشی از غذاهای بی‌شماری است که از ذهن می‌گذرد. تخم‌مرغ نقش پررنگی در برنامه ‌غذایی مردم سراسر جهان دارد اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد تخم‌‌مرغ و تخم سایر پرندگان و حیوانات، فقط برای خوردن نیست! به‌این‌دلیل که بررسی انواع تخم‌پرندگان و سایر حیوانات، اطلاعات جالب و بی‌شماری را از حیات در اختیار انسان قرار می‌دهد. همین خبر، بهانه‌ای شد تا سراغ بررسی ویژگی‌های تغذیه‌ای بعضی از انواع تخم‌پرندگان برویم. شاید از این به بعد، از تخم سایر پرندگان در وعده صبحانه یا تهیه غذا استفاده کردید و زندگی رنگ دیگری به خود گرفت.

محمدرضا نیازمند بنیان‌گذار مؤسسه «مهر کتاب قاصدک»، پس از شرکت در یک کارگاه کارآفرینی، ایده اولیه ساخت اپلیکیشن قاصدک به ذهنش خطور کرد. در آن زمان او تصمیم گرفت با استفاده از تخصص و زمینه تحصیلی خودش در رشته کتابداری و کمک گرفتن از برادر و دوست او در رشته نرم‌افزار، اپلیکیشنی متفاوت در حوزه کتاب را ایجاد کند که به این شکل هسته اصلی سازندگان قاصدک ایجاد شد. هدف اولیه این گروه سه نفره راهنمایی جویندگان کتاب بود تا به آنها نشان دهند کتاب مورد نظرشان در کدام کتابفروشی شهرشان وجود دارد یا مقایسه‌ای داشته باشند از این که در کتابفروشی‌های مختلف با چه قیمتی به‌فروش می‌رسد.
رشد «قاصدک»
نیازمند در خصوص مسیری که اپ قاصدک از ابتدا تاکنون طی کرده است به جام‌جم می‌گوید: «پس از راه‌اندازی قاصدک در شیراز، به مرور به فکر درآمدزایی از آن افتادیم و در اولین گام به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس مراجعه کردیم. با استقبالی که از طرح اولیه ما صورت گرفت، انگیزه‌ای برایمان ایجاد شد تا در همان سال 98 و زمانی که هنوز کشور درگیر همه‌گیری ویروس کرونا نشده بود، شروع به عضوگیری از بین ناشران و کتابفروشی‌های شهر کنیم؛ و موفق شدیم در آن زمان پنج کتابفروشی شیراز را برای پیوستن به اپ قاصدک مجاب کنیم.»
او می‌افزاید: «نحوه کار با قاصدک به این شکل بود که کاربران می‌توانستند کتاب مورد نظرشان را در این اپ جست‌وجو کرده و کتابفروشی‌های دارنده آن را  روی نقشه مشاهده نمایند. سپس شیوه خرید کتاب را به صورت حضوری یا ارسال به وسیله پیک انتخاب کرده و کتاب را خریداری کنند.»
نیازمند تصریح می‌کند: «ما طرح‌مان را از اوایل سال 99 به صورت پایلوت در شهر شیراز ادامه دادیم و در نیم‌سال اول 99 موفق شدیم شمار کتابفروشی‌های متصل شده به قاصدک را به 10 عدد افزایش دهیم. درست در همین زمان بود که گام بعدی را بلندتر برداشتیم و تصمیم گرفتیم سرویس پست را نیز به اپلیکیشن اضافه کنیم؛ این تحول باعث به وجود آمدن پوشش سراسری در کشور شد و ما توانستیم پلتفرم‌مان را به عنوان طرحی ملی مطرح نماییم. پس از آن با حمایت‌های خوبی که از طرف شهرداری شیراز و اداره ارشاد فارس دریافت کردیم، تعدادی بنرهای تبلیغاتی اختصاص داده شد که در معرفی قاصدک در قالب یک کسب‌وکار نوآورانه و کارآفرین بسیار تأثیرگذار بود.»
وی می‌افزاید: «یکی دیگر از عواملی که در توسعه اپلیکیشن ما تأثیر به‌سزایی داشت، همه‌گیری ویروس کرونا در کشور بود و منجر به رشد سریع خریدهای غیرحضوری شد؛ به طوری که اکثر کاربران ترجیح می‌دادند کتاب‌هایشان را غیرحضوری و از طریق پیک یا پست در منزل تحویل بگیرند.»
این فرآیند در نهایت منجر به این شد که قاصدک در انتهای سال 99 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان استارت‌آپ برتر سال در حوزه نشر برگزیده شد.
گسترش خدمات در سطح کشور
بنیان‌گذار مؤسسه قاصدک در رابطه با وسعت اپ می‌گوید: «ما در اواخر سال 99 تنها حدود 1200 کاربر داشتیم، اما توانسته بودیم بیش از 30 کتابفروشی را به سامانه قاصدک متصل نماییم. در اسفند 99 نسخه جدیدی از این اپلیکیشن را رونمایی کردیم و در پی اصلاحاتی که صورت گرفت، در حال حاضر استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، آذربایجان، خراسان، خوزستان، هرمزگان و ... تحت پوشش قاصدک قرار دارند.»
او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «ورود به فاز دوم اجرایی قاصدک را می‌توان نقطه عطفی در فرآیند رشد این سامانه به‌شمار آورد که در اردیبهشت 1400 صورت گرفت و طی آن روند اضافه کردن کتاب‌های صوتی نیز به مجموعه ما آغاز شد.»
گام بلند دیگری که در راستای توسعه استارت‌آپ قاصدک برداشته شده است شرکت در رویدادهای شتاب‌دهی بوده که به منظور جذب سرمایه‌گذاران و شرکای تجاری قدرتمند صورت گرفته است. نیازمند در این خصوص عنوان می‌کند: «با حضور در رویداد شتاب‌دهی دانشگاه شیراز که در تیر 1400 اتفاق افتاد، قاصدک استارت‌آپ برتر این رویداد شد و از آن زمان شتاب‌دهنده «فینیکس» و «کوانتوم پلاس» به عنوان دو شریک تجاری ما را همراهی می‌کنند.»
امروز شمار اعضاء مؤسسه، به 15 نفر نیروی جوان، متخصص و علاقه‌مند رسیده است که در قالب گروه‌های تولید محتوا، حقوقی، و بازاریابی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر بیش از 150 انتشارات و کتابفروشی به این سامانه متصل و تقریباً 
9هزار کاربر از خدمات آن استفاده می‌کنند.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی برتر