توفان قدس در العاد

10 صهیونیست در عملیات استشهادی فلسطینیان کشته و زخمی شدند

توفان قدس در العاد

وقوع عملیات ضربتی اخیر در شهر العاد در شرق تل آویو، شوک امنیتی دیگری را به رژیم اشغالگر قدس وارد ساخته است. این عملیات درحالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های اخیر، شاهد هتک حرمت مکرر مسجد الاقصی و حریم قدس توسط نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیستی بودیم. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران، عملیات مبارزان فلسطینی را در العاد ، واکنشی در قبال این جنایات دانسته و تاکید دارند دامنه و عمق چنین اقداماتی در آینده گسترش خواهد یافت.

پنجشنبه شب، اخبار اولیه در‌خصوص عملیات استشهادی العاد توسط رسانه‌های صهیونیستی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بر اساس این اخبار، شماری از ساکنان شهرک العاد در شرق تل آویو در یک عملیات استشهادی به هلاکت رسیدند. اعلام آمار متناقض در خصوص کشته‌ها ، زخمی‌ها و سکوت معنادار مقامات امنیتی موساد و شاباک، جملگی نشان دهنده وقوع عملیاتی گسترده‌تر از حد تصور در این منطقه بود.
این عملیات با ترکیبی از سلاح‌های سرد و گرم انجام شده و تاکنون سه شهرک‌نشین صهیونیست کشته و 9 نفر زخمی شده‌اند. حال برخی از زخمی‌های این عملیات وخیم گزارش شده است. این عملیات توسط دو نفر که یکی مسلح به ساتور یا تبر و شخص دوم مسلح به سلاح گرم بوده، انجام شده است.
اهمیت راهبردی ـــ امنیتی عملیات العاد
العاد نام شهری در اراضی اشغالی است که در شرق تل‌آویو واقع شده‌. سال۲۰۱۶ جمعیت این شهر حدود 46هزار نفر بوده است. همچنین این شهر در سه کیلومتری مرز غرب کرانه غربی رود اردن و دیوار حائل قرار گرفته است. فارغ از اهمیت موقعیت جغرافیایی العاد، نمی‌توان از اهمیت راهبردی ــ‌ـ امنیتی آن نیز در نبرد صهیونیست‌ها و فلسطینیان غافل شد. العاد در شمال شرقی فرودگاه بن گورین (تل آویو) واقع شده و همین مسأله نگرانی‌های امنیتی مقامات اسرائیلی را در خصوص تأمین امنیت فرودگاه اصلی اراضی اشغالی، دوچندان کرده است.
مروری بر موقعیت جغرافیایی محل حادثه نشان می‌دهد فلسطینیان یک نقطه کانونی را به لحاظ جغرافیایی و امنیتی در اراضی اشغالی هدف قرار داده‌اند. این عملیات، مصداق بارز دیگری درخصوص نفوذ رزمندگان مقاومت به عمق استراتژیک سرزمین‌های اشغال شده محسوب می‌شود.
رمزگشایی از بیانیه گروه‌های مقاومت
بیانیه‌های صادر شده از سوی حماس و جهاد اسلامی در خصوص عملیات اخیر به وضوح نشان می‌دهد استراتژی مقاومت در خصوص هدف قرار دادن عمق استراتژیک با موفقیتی مثال زدنی در حال اجرا و پیاده سازی است. وقوع عملیات‌های ضربتی در کانونی‌ترین نقاط جغرافیایی و راهبردی در اراضی اشغالی موازنه نبرد را به سود مقاومت فلسطین تغییر داده است. در این معادله، هر اقدام و کنش صهیونیست‌ها با واکنشی سخت در تل آویو، حیفا و سراسر اراضی اشغالی مواجه خواهد شد.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تبریک عملیات استشهادی جدید در تل‌آویو، این عملیات را پیروزی مسجدالاقصی دانسته است. بر اساس بیانیه این جنبش، هتک حرمت دشمن صهیونستی و شهرک‌نشینانش نسبت به مسجدالاقصی عبور از خطوط قرمز است و ملت فلسطین واکنش‌های خود را به این اقدام خصمانه ادامه خواهند داد.
جنبش حماس نیز تاکید کرده ، عملیات العاد بخشی از خشم ملت فلسطین از تعدی اشغالگران به مقدسات است. این واقعه، عملی‌شدن هشدار اخیر مقاومت به اسرائیل مبنی بر خط قرمز بودن مسجدالاقصی است.
خیانت دوباره تشکیلات خودگردان
در این میان، شاهد خیانت دوباره تشکیلات خودگردان علیه مبارزان فلسطینی بودیم. محمود عباس که طی سال‌های اخیر به نقطه اتکای واشنگتن و تل آویو در فلسطین تبدیل شده، بار دیگر در جریان عملیات استشهادی اخیر اطلاعاتی را مبنی بر هویت عاملان این عملیات موفقیت‌آمیز در اختیار موساد و مقامات صهیونیستی قرار داده است.
اسد یوسف اسد الرفاعی، 19ساله و عماد ابو شاکر، 20ساله دو جوان فلسطینی مظنون به دست داشتن در عملیات اخیر از اهالی روستای رومانا در حاشیه شهر جنین کرانه باختری هستند که تصاویر و اطلاعات آنها توسط تشکیلات متبوع ازسوی محمود عباس به صهیونیست‌ها داده شده است. فراتر از آن، تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به اقدامات وقیحانه رژیم اشغالگر قدس و شهرک نشینان در مسجد الاقصی، وقوع عملیات استشهادی اخیر را محکوم کرده است.
اراضی اشغالی در وحشت
ساکنان العاد و برخی ساکنان تل‌آویو، پس از وقوع عملیات استشهادی موفقیت آمیز فلسطینیان در العاد به خیابان‌ها ریختند و خواستار پاسخگویی مقامات امنیتی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس و استعفای نفتالی بنت از مسند نخست وزیری شدند. عومر بارلو، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد این رژیم هزینه گزافی را بابت این عملیات متحمل شده و فراتر از آن، نیروهای امنیتی اسرائیل هنوز موفق به دستگیری عاملان این عملیات در العاد نشدند.
ماجرا به این نقطه ختم نشد و شهرک‌نشینان صهیونیست پنجشنبه شب، بارلو را در محل عملیات استشهادی العاد در تل آویو مورد حمله قرار داده و خواستار استعفای وی شدند. عملیات العاد برای صهیونیست‌ها سنگین بوده طوری که پس از این عملیات، بنت برای ارزیابی وضع موجود تشکیل جلسه فوری داد. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس که کابینه‌اش به سبب اختلافات داخلی در آستانه سقوط قرار دارد، با تهدیدی توخالی و مانند همیشه، تهدید کرد فلسطینیان بهای سنگینی بابت عملیات اخیر پرداخت خواهند کرد. در مقابل، رزمندگان مقاومت تاکید دارند هر اقدام صهیونیست‌ها علیه حریم فلسطینیان در قدس، غزه، کرانه باختری و... با پاسخی سخت و غیر قابل تصور در عمق راهبردی اراضی اشغالی رو به رو خواهد شد. وقوع عملیات العاد این حقیقت را به اثبات رسانده است.

سعید سبحانی - بین الملل