مذاکره زیر منگنه تحریم و قطعنامه

در گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شد

مذاکره زیر منگنه تحریم و قطعنامه

 روند پرفراز و نشیب مذاکرات احیای برجام در وین با حضور ایران و طرف‌های مقابل و گفت‌و‌گوهای فشرده و حساسی که طرفین پیرامون اصلی‌ترین محورهای مذاکرات با تاکید بر رفع تحریم‌ها و گرفتن تضامین از کشورهای بدعهد توافق برجام داشتند در نهایت با زیاده‌خواهی‌های ایالات متحده و همچنین استفاده مجدد از حربه ناکارآمد تحریم به کما رفت. از همان آغازین روزهای شروع دوره جدید گفت‌وگوها، عملکرد دستگاه تبلیغاتی غرب نشان می‌داد که هدف آنها از حضور در مذاکرات تحت فشار قرار دادن ایران است اما از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرف‌های مقابل به‌تدریج به این نتیجه رسیدند که براساس رویه جدید ایران دیگر نمی‌توانند به ادامه رویکرد یکطرفه در‌خصوص برجام دلخوش باشند. 

فدا‌حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن تشریح سیاست‌های زیاده‌خواهانه مقامات کاخ‌سفید به این نکته اشاره کرد که استفاده دوباره از تحریم توسط آمریکا کاربردی ندارد و جمهوری اسلامی با قدرت بر دفاع از منافع ملت ایران تاکید دارد.
فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام‌جم با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای و همچنین تاثیرات تحریم‌های آمریکا بر گفت‌و‌گو‌های احیای برجام در وین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که روی مواضع خود ثابت‌قدم است. این ایستادگی و مقاومت البته از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم پررنگ‌تر شد و علت اصلی آن هم اعتمادی است که میان مجلس و دولت وجود دارد؛ از این‌رو سیاست کلی نظام مبنی بر دفاع از منافع ملی کشورمان بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با بیان این‌که ایران همواره از گفت‌و‌گو استقبال کرده، گفت: جمهوری اسلامی از آنجایی که از منطق قوی و روشنی برخوردار است بارها اعلام کرده که برای ایجاد شفافیت از هیچ مذاکره‌ای رویگردان نیست و برای حل موضوع و مسائل بین‌المللی حسن‌نیت دارد. برگزاری چندباره مذاکرات هسته‌ای برای حل مناقشات و با هدف رسیدن به یک راه‌حلی که مبتنی بر احترام متقابل و احقاق حقوق ملت ایران باشد، نشانه جدی عزم ایران برای گفت‌و‌گو با طرف مقابل است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تحرکاتی که اخیرا از سوی رژیم صهیونیستی، مقامات اروپایی و آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن ایران در موضوع هسته‌ای در شورای حکام صورت گرفته، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به‌رغم همه بهانه‌جویی‌های طرف‌های مقابل در حوزه هسته‌ای تاکنون نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعطف برخورد کرده است اما این رویه اصلا به این معنا نیست که ایران بخواهد در مقابل صدور قطعنامه‌ای ضد منافع ملی سکوت اختیار کند. از این‌رو در صورتی که قطعنامه‌ای مطابق با خواسته‌های اسرائیل و ایالات متحده از سوی آژانس صادر شود، جمهوری اسلامی ایران متناسب با محتوای آن، اقدام مناسب را انجام خواهد داد. 
مالکی با تاکید بر این‌که آمریکا با وجود همه ادعاهایی که درباره ضرورت رسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام دارد همچنان از ابزار تحریم استفاده می‌کند، اظهار کرد: مشکل اساسی آمریکا مربوط به کانون قدرت کاخ سفید است که محل تجمع جناح‌ها و شخصیت‌ها و لابی‌های صهیونیستی است و تفکر غالب در این مجموعه‌ها این است که در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین می‌توان با اعمال فشار و بهره‌گیری دوباره از ابزار تحریم با تحت‌تاثیر قرار دادن جمهوری اسلامی ایران امتیاز گرفت. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: همسو با رویکردهای مقامات ایالات متحده، اروپایی‌ها هم که با تفکرات مشابه نسبت به موضوع برجام و تعهدات این توافق عمل می‌کنند، گمان کردند که این سیاسی‌کار‌ی‌ها به نتیجه خواهد رسید اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی علاوه بر حسن‌نیتی که دارد ولی همچنان بارها اعلام کرده به هیچ‌وجه تحت تاثیر القائات غربی‌ها قرار نمی‌گیرد و در موضع خود برای احقاق حقوق ملت پافشاری خواهد کرد و این نکته را هم مکرر عنوان کرده که به هیچ‌وجه به‌واسطه سابقه بدعهدی‌های آمریکا، به این کشور اعتمادی ندارد و اعمال تحریم و تکرار بدعهدی تاثیری در انسجام و یکپارچگی دستگاه حاکمیتی ایران در پیشبرد سیاست قاطع کشورمان در حوزه مباحث هسته‌ای نخواهد داشت.
وی با اشاره به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی مقامات آمریکایی تاکید کرد: دستگاه حاکمیتی ایالات متحده گستاخی را تا به‌ آنجا رساند که یک نیروی نظامی تعریف شده در قانون اساسی ایران را تحریم کرد و این اقدام حکایت از یک خبط سیاسی فاحش از سوی مقامات آمریکایی دارد. 
مالکی با بیان این‌که اعمال تحریم، تجربه‌ای شکست‌خورده است، خاطرنشان کرد: ما در طول سال‌های گذشته در معرض انواع و اقسام تحریم از سوی دشمن قرار گرفته‌ایم و صرف‌نظر از برخی تبعات و آثار فشارهای حداکثری در برخی از حوزه‌های اقتصادی و معیشتی و حتی بهداشتی مردم، جمهوری اسلامی با قاطعیت برنامه‌های خود در حوزه‌های نظامی، سیاسی،‌ اقتصادی و منطقه‌ای پیش برد و فراتر از آن به داده‌هایی هم دست یافت که در صورت توافق احتمالی در مذاکرات اخیر هسته‌ای توقع و انتظار دستیابی به آنها بود. در واقع باید گفت که مهم‌ترین اثر اعمال تحریم، جدیت و قاطعیت بیشتر جمهوری اسلامی ایران روی مواضع ثابت و شفاف خود است.