تلویزیون، بهترین رسانه برای عرضه سریال است

یادداشت

تلویزیون، بهترین رسانه برای عرضه سریال است

برخلاف تبلیغاتی که می‌شود، فکر می‌کنم بهترین رسانه برای تولید و عرضه سریال، همان تلویزیون است. تلویزیون جای خاص و ضوابط خود را در سریال سازی دارد که باعث شده سریال‌هایی مانند هزاردستان ، سربداران ، گرگ‌ها و بسیاری مجموعه‌های خاطره‌انگیز دیگر در این رسانه تولید شده و ارائه شوند.

رونق را نباید با زرق و برق اشتباه کرد. درست است که زرق و برق سریال‌های خانگی خیلی زیاد است ولی رونق سریال‌های تلویزیون خیلی بیشتر است، حتی معمولی‌ترین سریال تلویزیون را چندمیلیون نفر می‌بینند و برای همین ظرفیت مخاطب تلویزیون خیلی بیشتر است.
برخی فیلم‌هایی که ساخته‌ام بعد از پخش از تلویزیون خیلی بیشتر دیده شده‌اند و برای همین اگر طرح خوبی برای سریال سازی در تلویزیون پیدا کنم، قطعا به سمت تلویزیون می‌آیم، ضمن این‌که معتقدم باید از سریال‌های ماندگار حمایت کرد.
اگر مدیران رسانه بیشتر از قبل از افراد توانا حمایت کنند ، باز هم سریال‌های ماندگار خواهیم داشت. مرحوم علی حاتمی در تلویزیون بود که سریالی درجه یک ساخت و داوود میرباقری هم بهترین کارهایش برای تلویزیون بوده است.
کافی است بخواهیم اسباب تولید سریال‌های جذاب را فراهم کنیم. آن وقت است که می‌توانیم شاهد آثار خوبی باشیم. شخصا امیدوارم شرایط ارتقای کیفی سریال‌ها فراهم شود تا بتوانیم شاهد آثار خوش ساخت باشیم.
خودم سریال‌های تلویزیونی را می‌بینم و سریال‌های شبکه خانگی را هم جسته و گریخته دیده‌ام. آنچه به سریال‌های خانگی ضرر زده، نوعی تکرار مکررات و زرق و برق الکی است که شاید در نگاه اول جذاب باشد ولی فقط پس از چند قسمت به نوعی بیهودگی و تکرار مکررات شبیه می‌شود.
در مجموع معتقدم همچنان سریال‌های تلویزیونی از منظر خانوادگی امن‌تر و مطمئن‌تر برای تماشا هستند و اگر قدری بیشتر روی سوژه‌ها دقت کنند و تولید را ارتقا دهند، قطعا بسیار بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.
اما گاهی شاهد هستیم برخی به این موضوع توجه نمی کنند و  سوژه های جذاب دستمایه ساخت آثار نمایشی قرار  نمی گیرد و همین باعث می شود از تعداد مخاطبان کاسته شود. البته این موضوع خیلی کم اتفاق می افتد و در بیشتر مواقع شاهد سریال هایی با موضوع های جذاب هستیم که از تلویزیون پخش می شود.
علی قوی‌تن - کارگردان