تقویت باشگاه ضدتحریمی‌ها

حضور لاوروف در تهران چه پیامی دارد؟

تقویت باشگاه ضدتحریمی‌ها

در ادامه تبدیل شدن تهران به کانون تعاملات منطقه‌ای و جهانی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم به ایران آمد و با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد و دو طرف در نشست خبری مشترک، مباحث مطرح شده بین دو کشور را رسانه‌ای کردند. در این دیدارها که موضوعات مهمی مورد بررسی قرار گرفته به ماجراجویی‌های رژیم اشغالگر قدس بابت تحرکات اخیر هشدار داده شد که این موضع با توجه به رابطه‌ای که روسیه با این رژیم دارد، بسیار حائز اهمیت است. همچنین در این رایزنی‌ها بر ممنوعیت هرگونه حضور و مداخله کشورهای بیگانه در دریای خزر هم تاکید شد و نکته مهم‌تر هم بررسی راهکارهای مؤثر برای مقابله با تحریم و یکجانبه‌گرایی اقتصادی آمریکا علیه کشورهای مستقل بوده است. به هر حال این نوع تعامل و شرایط جدید ایران و روسیه می‌تواند در کنار حضور ایران در اجلاس مهم بریکس به گشایش جبهه جدید ضدتحریمی برای کشورهای مستقل تبدیل شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان که پنجشنبه دوم تیر میزبان لاوروف بود در نشست خبری مشترک خود گفت: ما در دیدار درباره برخی عربده‌کشی‌های سیاسی رژیم صهیونیستی و عربده کشی‌های فراتر از رژیم جعلی اسرائیل صحبت و تاکید کردیم این منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.
 امیدواری به برگزاری نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران بخش دیگری از اظهارات وزیر خارجه کشورمان بود که امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم در آینده نه‌چندان دور با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان، شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران باشیم. این نشست بخشی به‌صورت دوجانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد.
از خلیج فارس تا عشق آباد
«همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است، باید لغو شود». این بخشی از صحبت‌های وزیر خارجه روسیه بود که در اولین سفرش به ایران و در نشست خبری مشترک بیان شد. لاوروف درباره سند همکاری 20ساله ایران و روسیه هم نکته مهمی گفته و اعلام کرده توافق کردیم کارشناسان هر چه سریع‌تر درباره این سند مهم توافق کنند. سندی که آینده شراکت استراتژیک ما را برای ۲۰ سال آینده مشخص می‌کند. وزیر خارجه روسیه تاکید کرده وظیفه ماست که روابط فیمابین را گسترش دهیم در شرایطی که تحریم‌های آمریکا و کشورهای اقماری مانع توسعه پویای روابط دو کشور شده است. به‌رغم همه این تبعیض‌ها تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود چهار میلیارد دلار رسیده و امسال هم این روند مثبت است.
لاوروف گفته ما اعلام کردیم باید راه‌های خاصی را در بخش انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، فاینانس، بانکی و گمرکی پیدا کنیم. در حال حاضر در فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر کار می‌کنیم و درعین‌حال به انجام وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج‌فارس منجر شود، متعهد هستیم. کمااین‌که روسیه ابتکاری را برای امنیت دسته جمعی در منطقه پیشنهاد کرده و آماده‌ایم دیالوگ همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم و توافق کردیم هفته بعد هم که اجلاس سران خزر در عشق آباد است برای این مراسم مهم آماده شویم.
انتقاد لاوروف از ترمز آمریکایی در مذاکرات
نقش مخرب آمریکا برای کند کردن روند مذاکرات، موضوع دیگری بود که لاوروف به آن واکنش نشان داده و گفته است آمریکا ملاحظات خودش را دارد و براساس مشکلات داخلی خود عمل کرده و تلاش می‌کند ذهن انتخابات کنندگانش را از مشکلات داخلی منحرف کند. آنچه ایالات متحده در مذاکرات برای احیای برجام انجام می‌دهد، مثالی است که هدف آن تایید نقش رهبری بی‌چون و چرای آمریکا در دستورکارهای بین‌المللی است. این‌که اعتبار خودش را بالاتر از بقیه قرار دهد، ریسک دار است. آمریکا یک سال پیش روسیه را متهم کرد که ما بر سر راه احیای برجام ترمز ایجاد کردیم و این مسأله درست نبود و همه به این موضوع اذعان دارند. روسیه مثل طرف‌های دیگر گفته آماده است برجام را به صورت کامل احیا کند. آمریکا از آن زمان به‌تنهایی در این زمینه ترمز ایجاد می‌کند. ما به دوستان ایرانی گفتیم از موضع آنها برای احیای کامل برجام بدون هیچ کم و کاستی و افزودن به آن حمایت می‌کنیم. وزیر خارجه روسیه در خصوص ایده‌های آمریکا برای تشکیل بلوک عربی و اسرائیلی هم نکات جدیدی را گفته و اعلام کرده اگر آمریکا واقعا علاقه‌مند است برجام را احیا کند، ترجیح ما بر این است که برنامه‌های اختلافی ایجاد نشود، هرچند آمریکا در هر منطقه‌ای این کار را صورت می‌دهد و در هند و اقیانوس هند این برنامه را دنبال می‌کند درحالی که چنین رویکردی ناقض همه فرمت‌های جهانی است. او همچنین از ایران برای فهم درست ریشه‌های مشکل در اوکراین تشکر کرده و گفته غربی‌ها می‌خواهند از اوکراین مأمنی برای تهدید علیه خاک روسیه استفاده کنند.