امدادگران ایران در کنار زلزله‌زدگان پکتیکا

3روز از زلزله ویرانگر افغانستان گذشت

امدادگران ایران در کنار زلزله‌زدگان پکتیکا

سه روز بعد از زلزله‌ ویرانگر در ولایت‌های پکتیکا و خوست، عملیات نجات پایان یافته است. در حالی‌که هنوز از زیر آوار اجساد قربانیان بیرون کشیده می‌شود، مقامات طالبان به همان آمار 1000کشته روز اول بسنده کرده‌اند.

در این میان گفته شده که شمار زیادی از کودکان هم در میان قربانیان هستند. زخمی‌هایی که حال‌شان وخیم خوانده شده به کابل و بقیه به بیمارستان‌های ولایات همجوار از جمله پکتیکا منتقل شده‌اند. منابع محلی در ولایت پکتیکا از وقوع زلزله دیگر در این ولایت خبر داده و گفته‌اند که در این زلزله که صبح جمعه رخ داد، پنج نفر کشته و 11نفر دیگر زخمی شدند. تیم ۱۸نفره شامل امدادگران متخصص هلال احمر به همراه محموله های امدادی به افغانستان اعزام شد.
ثناا... معصوم، والی طالبان در ولایت پکتیکا گفته است، عملیات نجات در این ولایت پایان یافته و برای ما گزارش تازه نرسیده که در جایی عملیات نجات نرسیده باشد. وی گفته است که گروه‌های نجات به همه مناطق آسیب‌دیده، توانستند برسند.
در این میان گفته شده است که شمار زیادی از کودکان هم در میان قربانیان هستند. زخمی‌هایی که حالشان وخیم خوانده شده به کابل و بقیه به بیمارستان‌ها در  ولایات همجوار از‌جمله پکتیکا منتقل شده‌اند.
در اثر زلزله به بزرگی 6.1 ریشتر، شمار نامعلومی در زیر آوار خانه‌های ویران شده که عمدتا گلی هستند، دفن شدند. 
پنج ولسوالی(‌استان) گیان، زیروک، نکه، برمل در ولایت پکتیکا و سپیره، در ولایت خوست بیشترین آسیب را دیده‌اند. بنا به گزارش‌ها، در ولسوالی‌ برمل بیش از ۷۰ درصد خانه‌ها به‌طور کامل ویران شده است.
یک کارمند‌ تنها مرکز بهداشتی در ولسوالی گیان، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که این مرکز تنها پنج بستر (تخت) دارد ولی تا حالا صدها مجروح به این درمانگاه مراجعه کرده‌اند. 
شورای پناهندگان نروژ گفته است که ویران شدن ۱۸۰۰ خانه تایید شده اما میزان دقیق خسارت و تخریب واردشده تا به حال هنوز مشخص نیست. 
برنامه جهانی غذا می‌گوید، همراه با سازمان‌های دیگر کمک‌رسان بشردوستانه در حال ارزیابی خسارات ناشی از زلزله و نیازهای خانواده‌ها در محل است. 
پس از آن‌که سرپرست هلال‌احمر افغانستان از ایران برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان ناشی از زلزله درخواست کمک کرد، تیمی از امدادگران ایران راهی این کشور شدند.
یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در تشریح اقدامات هلال‌احمر ایران گفت: پس از وقوع زلزله، به هلال‌احمر استان‌های خراسان‌رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و تهران اعلام آماده‌باش شد. یک محموله امدادی شامل هزار دستگاه چادر، ۱۰۵۰ بسته غذایی و 2000 تخته موکت از طریق هوایی و با هواپیمای ارتش به افغانستان ارسال شد. علاوه بر ارسال محموله تیم ۱۸ نفره از امدادگران متخصص سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز از طریق سه تیم واکنش سریع سازمان امداد و نجات و چهار تیم‌ واکنش سریع هلال‌احمر در استان‌های تهران و البرز و هشت تیم سگ‌های تجسس (آنست) برای اعزام در صورت نیاز، اعلام آماده‌باش شده است.