نوایی که تلخی مرگ امیرکبیر را صدچندان می‌کند

نگاهی به همکاری روشن‌روان و افتخاری 

نوایی که تلخی مرگ امیرکبیر را صدچندان می‌کند

گرچه 37 سال از شب‌هایی که چهارشنبه‌ها، علیرضا افتخاری در رسای امیرکبیر چنین می‌خواند؛ «دوش در حلقه ما قصه گیسوی تو بود/ تا دل شب سخن از سلسله موی تو بود/ دل که از ناوک مژگان تو در خون می‌گشت/ باز مشتاق کمان خانه ابروی تو بود...» می‌گذرد اما او چنان خوانده و کامبیز روشن‌روان چنان آهنگ ساخته که سریال «امیرکبیر» به کارگردانی سعید نیک‌پور همچنان با هنرنمایی این دو هنرمند به یاد آورده می‌شود.

«امیر کبیر» نام سریالی بود که سال ۱۳۶۳ تولید و از اردیبهشت ۱۳۶۴ پخش آن از شبکه یک شروع شد و در 12 قسمت روی آنتن رفت. بازیگر نقش امیرکبیر در این سریال تاریخی سعید نیک‌پور بود و مهدعلیایش؛ فخری خوروش، محمد مطیع نقش میرزا آقاخان نوری و ایرج راد نقش ناصرالدین شاه را بر عهده داشتند و ملک زاده خانمش؛ همسر امیرکبیر و خواهر ناصرالدین شاه را ژیلا سهرابی بازی می‌کرد. این بازیگران داستانی را روایت می‌کردند که به دوران صدارت امیرکبیر، فعالیت‌های مهم او در مسیر سازندگی، توطئه‌های دشمنان، تبعیدش به کاشان و در نهایت قتل او می‌پرداخت. این همه بستری را فراهم کرد تا کامبیز روشن‌روان علاوه بر استفاده‌ سنجیده و کارشناسی از مؤلفه‌های موسیقی کلاسیک و ارکسترال و همچنین حضور نوازندگان کارکشته موسیقی اصیل ایرانی در کنارش، به درستی از نشانه‌ها و ابزارهای موجود در موسیقی ایرانی نیز استفاده کند. اتفاقی که در تیتراژ سریال، با صدای علیرضا افتخاری نمود عینی پیدا کرد.  
حضور علیرضا افتخاری در کنار کامبیز روشن‌روان نیز داستان جالبی داشت که خود در موردش در یکی از قسمت‌های برنامه «دورهمی» چنین گفته بود: «یکی از شب‌هایی که محمدعلی کیانی‌نژاد، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت نی به استودیوی ضبط موسیقی سریال «امیرکبیر» می‌رفت از من خواست همراهش بروم. در استودیو بودیم که کامبیز روشن‌روان به کیانی‌نژاد گفت «خواننده‌ای سراغ داری که بتواند از پس خوانش بخش‌هایی از موسیقی متن و تیتراژ سریال برآید؟» و کیانی‌نژاد مرا معرفی کرد. 
در نهایت آنچه فراموش نمی‌شود صحنه قتل امیرکبیر در حمام فین کاشان است، آنجا که موسیقی متن کامبیز روشن‌روان و صدای علیرضا افتخاری آغشته به نوای سنتور، تلخی مرگ یکی از بزرگمردان تاریخ ایران را صدچندان و تا ابد در ذهن ماندگار می‌کند.

نرگس کیانی - گروه رسانه