عدد خبر

عدد خبر

2.1 میلیون نفر
پرداخت‌کنندگان مالیات اصناف

شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی: ما چیزی به اسم مالیات بر تراکنش بانکی نداریم، سازمان امور مالیاتی مجری قانون است و قانون هم گفته‌است، مالیات بر درآمد باید گرفته شود که ما هم مالیات بر درآمد اصناف را مطالبه می‌کنیم. طبق قانون درآمد سالانه 36میلیون تومان در سال گذشته معاف از مالیات بود، مازاد بر آن درآمد تا 50میلیون تومان در سال گذشته با 15درصد مالیات محاسبه می‌شد. از درآمد 50تا 100میلیون تومان میزان درآمد بالای 50میلیون تومان با مأخذ 20درصد و مازاد بر درآمد 100میلیون تومان در سال با مأخذ 25 درصد محاسبه شده‌است؛ یعنی حداکثر مالیات در سال گذشته 25درصد محاسبه می‌شود که مؤدی مالیاتی می‌تواند مالیات مقطوع خود را طبق ضرایب اعلام شده قبول و پرداخت کند و سازمان مالیاتی هم برای او برگه قطعی صادر می‌کند.
‌بر اساس ماده 95 قانون مالیات اصناف به سه گروه تقسیم می‌شود؛ کسانی که مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند تا امروز دو میلیون و 130هزار نفر بوده‌اند. بررسی درآمدهای واریزی به حساب‌های پوز باعث شفافیت درآمد مالیاتی شده و از این رهگذر به طور میانگین مالیات برخی اصناف 2.6برابر اضافه شده یعنی کسانی که درآمد خود را اظهار کرده‌اند 2.6 برابر سال قبل بوده‌اند.

2.5 میلیون تن
نهاده‌های دامی کجاست؟

وضعیت موجودی کالاهای اساسی شامل هشت قلم از این حکایت دارد که 4.3 میلیون تن کالا در انبارها و همچنین شناورهای رسیده به بنادر وجود دارد؛ این اقلام شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی است.
همواره در بین اقلام اساسی وارداتی، سهم نهاده‌های دامی در حد بالاتری قرار دارد؛ طوری که عمدتا بیش از ۵۰ درصد این واردات را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در آخرین گزارش منتهی به هفتم تیرماه، از حجم حدود 4.3 میلیون تن کالاهای موجود در بنادر و شناورها، حدود 2.5 میلیون تن را خوراک دام و طیور شامل ذرت، کنجاله سویا و جو تشکیل می‌دهد.
براساس این گزارش، از حدود سه میلیون تن کالایی که در انبارها موجود بوده 1.8 میلیون تن برای نهاده‌هاست که شامل 1.5میلیون ذرت، 145.2هزار تن جو و ۱۵۰هزار تن سویاست. بر این اساس در مجموع از 2.5 میلیون تن نهاده در گمرک و بنادر،  دو میلیون تن به ذرت، جو بیش از ۲۰۰هزار تن و کنجاله سویا حدود ۲۶۰ هزار تن اختصاص دارد. البته اقلام مربوط به نهاده‌های دامی که از جمله هفت قلم دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده‌اند، اغلب مورد چالش قرار داشته و گاهی آنقدر در گمرک مانده که فاسد شده یا به هر دلیلی به‌دست تولیدکنندگان نرسیده و انتقاد آنها را به همراه داشته‌است.