در «تازه‌وارد» مستقیم‌گویی نکردیم

در «تازه‌وارد» مستقیم‌گویی نکردیم

محمدجواد موحد، تهیه‌کننده سریال «تازه‌وارد» که از شبکه سه سیما پخش شد درباره موضوع این سریال گفت: کاهش و پیر شدن جمعیت را یکی از مشکلات ویژه کشور است که در آینده می‌تواند صدمات جدی به همراه داشته باشد. برای همین این سریال با پیام فرزندآوری در دستور ساخت قرار گرفت. البته برای دادن پیام، چشم‌مان را روی واقعیت‌های اجتماعی نبستیم. برای مثال مشکلات اقتصادی که سبب شده برخی از جوانان ازدواج نکنند یا بچه‌دار نشوند از این قبیل مشکلات است.

این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که مستقیم روی پیام تمرکز نکرده‌اند، عنوان کرد: برای مثال مستقیم نگفتیم حتما زوجین باید فرزند داشته باشند ولی به مشکلات فرزندنداشتن اشاره داشتیم. درضمن باید توجه داشت مشکل اقتصادی نباید ما را نسبت به آینده کشورمان بی‌تفاوت کند چون پیری جمعیت شاید هم‌اکنون آنچنان که باید حاد نشان نمی‌دهد ولی در ۲۰ سال آینده ما در این رابطه صدمات جدی خواهیم خورد.
وی درباره ساختار اپیزودیک سریال نیز چنین توضیح داد: دلیل انتخاب ساختار اپیزودیک برای کارمان همان مطلبی است که در ابتدای صحبت‌هایم به آن اشاره کردم. رسالت ما رساندن هشت فیلمساز مدنظرمان به امر تولید است. درضمن باید اضافه کنم برخی از کارهای اپیزودیک نظیر «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و «کلید اسرار» نشان داد این دست کارها اگر خوب مورد توجه قرار گیرند با استقبال مخاطب مواجه خواهند شد. همچنین تاکید دارم ساخت آثاری نظیر تازه‌وارد بهترین فرمتش ساختار اپیزودیک است.
او همچنین درباره نحوه گزینش کارگردانان این کار گفت: ما برای کارمان، کارگردان انتخاب نمی‌کنیم بلکه مسیری که در نظر گرفته‌ایم فیلمسازان‌مان را انتخاب می‌کند. در مجموعه ما کار از ساخت فیلم کوتاه آغاز شده و در ادامه به تولیدات تله‌فیلم و آثاری نظیر تازه‌وارد تعمیم پیدا کرده و درنهایت نیز به ساخت فیلم‌سینمایی یا یک سریال کامل ختم می‌شود. برای مثال فیلم «بیست‌ویک روز بعد» که کارگردانی آن را محمدرضا خردمندان بر عهده داشت، چنین روندی را پشت سر گذاشت.
موحد در پاسخ به این پرسش که چه میزان مخاطب برای کارشان مد نظر بوده است، گفت: این‌که هر فیلمساز یا تهیه‌کننده‌ای دوست دارد کارش بالاترین میزان مخاطب را داشته باشد امری طبیعی است و اگر کسی بخواهد منکر آن شود حرف نادرست زده است ولی نمی‌توان کتمان کرد جنس هر سریالی، تعداد تماشاگرانش را هم مشخص می‌کند. یعنی یک مجموعه 90شبی مخاطبان خاص خود را دارد و یک سریال ۱۰ یا ۱۵ قسمتی نیز تعدادی مخاطب را هدف قرار می‌دهد ولی تمام تلاش ما این بوده که بالاترین تماشاچی را داشته باشیم. در این رابطه از بازخوردهایی که از پخش روزهای نخستین دریافت کرده‌ایم به موفقیت کارمان امیدوار شدیم.
وی ادامه داد: یکی از عوامل دیگر که موفقیت یک اثر را رقم می‌زند ساعت پخش و شبکه‌ای است که آن مجموعه از آن پخش می‌شود.
 تازه‌وارد مورد ارزیابی مسؤولان سیما قرار گرفت و برای آن شبکه سه و ساعت اصلی در نظر گرفته شد. امیدوارم این موضوع به موفقیت کار کمک کرده باشد. موحد در انتها تاکید کرد: سریال تازه‌وارد فصل بعدی نخواهد داشت و اگر روزی هم بخواهد این کار ادامه داشته باشد مطمئنا توسط گروه ما این امر رخ نخواهد داد. درباره کارهای آینده نیز باید بگویم در باشگاه فیلم سوره دو پروژه در حال نگارش فیلمنامه است که به محض شروع پیش‌تولید آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.