بهینه فرآیند آزما، کسب و کاری کالیبره

«بهینه فرآیند آزما» کسب و کاری است که چراغ صنایع و شرکت‌های دیگر را روشن نگه می‌دارد و زنجیر چرخ تولید را به چرخ خود متصل کرده ‌است

بهینه فرآیند آزما، کسب و کاری کالیبره

خدمات آزمایشگاهی یکی از پایه‌ای‌ترین نیازهای صنایع است. به بیانی دیگر می‌توان گفت آزمایشگاه‌ها، ستون‌های اصلی صنایع و کسب و کارهای تولیدی است. عموما این خدمات به‌واسطه ارتباط مستقیم نداشتن با مشتری چندان دیده نمی‌شود و قدردانی کمتری از آنها صورت می‌گیرد. در صورتی‌که نبود خدمات آزمایشگاهی باعث آسیب‌های متفاوت در حوزه‌های متفاوت تولید می‌شود؛ از کاهش حاشیه سود و بازدهی دستگاه‌ها گرفته تا کم شدن دستگاه و ابزارهای تولیدی؛ شرکت «بهینه فرآیند آزما» 12 سال است که قدم در راه کالیبره‌کردن ابزارآلات و محصولات صنایع گذاشته است و با تلاش و کوشش دائم و مستمر خود علی‌رغم تمام مشکلات و چالش‌هایی که با آن رو‌به‌رو شده ‌است توانسته خود را به یک آزمایشگاه برتر و پایه در سطح کشور و منطقه تبدیل کند.

دوی استقامت برای دانش‌بنیان شدن
شرکت دانش‌بنیان اسم آشنایی است که این روزها همه‌جا آن را می‌شنویم. از دانشگاه‌ها گرفته تا صنایع و کارگاه‌ها و حتی صدا و سیما و روزنامه‌ها اما چه چیزی دانش‌بنیان بودن یا دانش‌بنیان نبودن یک کسب و کار را تعیین می‌کند؟ شرکت‌ها چه مسیری را برای دانش‌بنیان شدن طی می‌کنند؟ مهدی نورس‌فرد، مدیر‌عامل شرکت بهینه فرآیند آزما در رابطه با فرآیند دانش‌بنیان شدن کسب و کار خود گفت: «‌تا چند سال پیش شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی مانند شرکت ما نمی‌توانست مجوزهای لازم جهت تبدیل شدن به یک شرکت دانش‌بنیان را کسب کند؛ به همین دلیل تا سال‌ها از مزایا و تسهیلاتی که یک شرکت دانش‌بنیان می‌تواند داشته باشد، محروم بودیم. اما در این رابطه از موضع خود پایین نیامدیم و پیگیری‌های متعدد و مکرری را انجام دادیم و نهایتا بعد از دو سال پیگیری مستمر توانستیم رویکرد سازمان‌های متولی را تغییر داده و شرکت خود را به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل کنیم.» نورس‌فرد در این‌باره ادامه داد: «تا قبل از پیگیری‌های ما و تغییر رویکرد مسؤولان مربوط، صرفا صنایع و کسب و کارهایی که جنبه تولیدی داشتند، می‌توانستند در گروه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرند اما امروزه تمام شرکت‌های آزمایشگاهی در صورتی که شروط لازم را داشته باشند، می‌توانند خود را به‌عنوان یک کسب و کار دانش‌بنیان ثبت کنند.»
نگاهی سریع و کوتاه بر فعالیت‌های خودجوش
یکی از معیارهای نسبی که می‌توان برای ارزیابی موفقیت یک کسب‌و‌کار استفاده کرد، طرح و برنامه میان‌مدت و بلندمدت یک کسب و کار است. فعالیت‌های خودجوش بدون وابستگی به مراکز دولتی و بدون نگاه تاجرمنشی منجر به پویایی، نوآوری و پیشبرد کارها از دل سختی‌ها خواهد شد. مهدی نورس‌فرد در این‌باره چند فعالیت انجام شده در سال‌های اخیر را تشریح کرد:
ایجاد آزمایشگاهی با لحاظ تمامی مؤلفه‌های مؤثر محیطی و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از سرمایه‌گذاری عظیم شرکت بهفا بوده و این امر به لحاظ رعایت آخرین استانداردهای بین‌المللی است. در بازدید معاون نهاد اعتباردهی کشور هندوستان، آقای آلوک ابراز داشتند که در سطح آزمایشگاه‌های برتر تقسیم‌بندی می‌شود. این آزمایشگاه با همکاری تنگاتنگ سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران  مرکز رشد واحدهای فناور در این فضا با هزینه شرکت بهفا ایجاد شد.
شرکت کالیبراسیون بهینه فرآیند آزما در آبان ماه سال 1398 از سوی نهاد اعتباردهی کشور هندوستان NABL مورد ارزیابی ممیزی استاندارد بین‌المللی ISO/IEC 17025:2017 قرار گرفت و در بهمن ماه همان سال  ــ  برای اولین و تنهاترین مجموعه تا این لحظه در ایران  ــ  موفق به دریافت این مجوز شد و تاکنون به‌صورت مستمر در ارزیابی‌های سالانه دوره‌ای موفق به تمدید این گواهینامه شده است که در بازدید بهمن ماه دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران از آزمایشگاه بهفا، این موضع به‌صورت رسمی اعلام شد. این اعتبارنامه از این جهت اهمیت دارد که منجر به ایجاد قابلیت‌ ردیابی در صنعت می‌شود؛ یعنی صادرات در بخش‌های نفتی، پتروشیمی، غذایی، فولاد، دارو  و... مطابق مقررات بین‌الملل خواهد شد و از خروج ارز به‌دلیل حضور شرکت‌های کالیبراسیون جلوگیری می‌شود.
در ابتدای پاندمی کرونا، استفاده از تب‌سنج‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرد. سؤالی که در همه مجامع علمی و عمومی مطرح می‌شد، این بود که آیا این دستگاه، دما را به‌درستی نمایش می‌دهد؟ این شرکت به‌سرعت شروع به تحقیق و توسعه در این زمینه کرد و توانست کالیبراسیون و صحت‌سنجی دماسنج‌های غیرتماسی پزشکی(تب‌سنج) را براساس شاخص‌های مدون علمی پیاده‌سازی کند و حتی اعلام کرد که به‌صورت رایگان در این زمینه ارائه خدمات می‌کند. در بازدید ریاست وقت سازمان استاندارد ایران در آبان 1400 نیز از توانمندی این بخش بازدید فنی به‌عمل آمد.
انتقال علم کالیبراسیون در کشور یکی از دغدغه‌های شرکت بهفا بوده و است. این امر به دلایل سیاسی و هزینه‌های بالای آن همیشه مغفول و کمرنگ مانده ‌است. شرکت بهفا طی پنج سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های مستمر در مجامع علمی، بازدیدهای آزمایشگاهی و نمایشگاهی از چین تا کانادا حضوری مستمر داشته است.
پس از اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی، صادرات خدمات فنی مهندسی در رئوس فعالیت‌های شرکت بهفا قرار گرفت.
شرکت بهینه فرآیند آزما نیز با توجه به نوآوری‌ها، خدمات و پیشرفتی که به‌صورت ممتد در این سال‌ها داشته است، توانسته در سال‌های 1393 و 1396 جایزه آزمایشگاه نمونه را بین بیش از200 آزمایشگاه دریافت کند.

اولین‌ها در اولین سال
نبود تجهیزات و تخصص‌های متفاوت در کشور به‌واسطه تحریم‌ها و عوامل دیگر تبدیل به یکی از معضلات اساسی کارفرمایان در ایران شده ‌است. در این بین کسب و کارها با تلاش برای حذف و حل این نیازهای بدون پاسخگو و ارائه و تولید اولین‌ها در حیطه‌های گوناگون، جایگاه ویژه‌ای از لحاظ فناوری، علم و ارزش‌آفرینی را برای خود کسب می‌کنند. نورس‌فرد در رابطه با نوآوری‌های کسب و کار خود بیان کرد: «شرکت ما در آبان ماه 1389 تأسیس شد و توانستیم در کمتر از دو ماه مجوزهای لازم مانند مجوز آزمون ملی استاندارد را دریافت کنیم. در نهایت با نیازسنجی‌هایی که انجام شده بود و با نگاه ویژه‌ای که به نیازهای خاص صنایع داشتیم، توانستیم در کمتر از یک سال برای اولین بار کالیبراسیون‌های تخصصی مربوط به دستگاه‌های پایه را انجام دهیم. همچنین در سال‌های بعد توانستیم دستگاه‌های جدیدتری را به مجموعه خود اضافه کنیم و در نهایت گستره فعالیت‌های کالیبراسیون خود را افزایش بدهیم.» نورس‌فرد با اشاره به یکی از دستاوردهای شگرف شرکت خود گفت:«‌آزمایش‌های کالیبراسیون در آزمایشگاه‌های دیگر صرفا از دمای منفی 40 تا 1200 درجه انجام می‌شد اما ما توانستیم با صرف وقت و هزینه و تلاش تمام همکاران خود، این دما را به گستره منفی 200 تا 1200 درجه برسانیم که خود انقلابی در زمینه آزمایشگاه در ایران بود.»

امیرعلی حبیبی - نشان ایرانی برتر