دستگیری دزد موزه با اموال میلیاردی

851مجرم در طرح رعد پلیس پایتخت به دام افتادند

دستگیری دزد موزه با اموال میلیاردی

851سارق، زورگیر و مالخر در طرح رعد پلیس پایتخت دستگیر شدند. سارق میلیاردی موزه‌ای در شهر  همدان و مرد شیطان‌صفت که پسر 13ساله‌ای را آزار داده بود در میان دستگیرشدگان این طرح بودند.

به گزارش جام‌جم، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در حاشیه این طرح گفت: در جریان این طرح ۲۹۷ مورد حکم قضایی اجرا شده و ۸۵۱ سارق، زورگیر، مالخر و... نیز دستگیر شدند. 
وی با بیان این‌که برخی از این افراد به صورت باندی عمل می‌کردند، گفت: ۲۵باند در این مرحله از طرح رعد منهدم شده است. همچنین در این مرحله از طرح بیش از هزار پرونده سرقت کشف شده و به سرانجام رسیده است. تعداد ۱۸۴دستگاه خودرو و موتورسیکلت به سرقت رفته نیز در ۴۸ ساعت گذشته کشف شده است. 
فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: حدود ۳۰۰۰ قلم از اموال مسروقه مردم که حدودا 62.5 میلیارد ارزش داشته نیز در این مرحله از طرح رعد کشف شده است.
رحیمی همچنین در پایان با بیان این‌که با حضور فروشندگان مواد مخدر، سارقان و … در پارک‌ها برخورد می‌کنیم، گفت: همچنین شهروندان اجازه ندارند سگ به داخل پارک و بوستان بیاورند. شهروندان نیز می‌توانند اگر مورد مزاحمتی در این خصوص داشتند از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ موضوع را اطلاع دهند.
در این طرح، مرد جوانی بازداشت شده بود که اتهامش آزار و اذیت شیطانی پسر ۱۳‌ساله در یکی از محله‌های شهر‌ری بود. او مدعی شده بود در آن لحظه به‌دلیل شرب خمر در حالت عادی نبوده و مرتکب این اشتباه و جرم شده است. این در حالی بود که بر‌اساس ادعاهای خانواده شاکی افراد دیگری نیز در دام سیاه این مرد جوان گرفتار شده بودند. اما متهم مدعی بود فقط یک نفر را به دام انداخته که تحقیقات در این باره از وی ادامه دارد. 

می‌خواستم طلبم را بگیرم
مرد 40 ساله نگهبان موزه‌ای در شهر همدان بود که به اتهام سرقت‌های سریالی از آنجا متواری شد و عاقبت در تهران با کوله پشتی از اشیای عتیقه به دام افتاد. 
 انگیزه‌ات چه بود؟
هفت سال قبل برای میراث فرهنگی مستند‌سازی می‌کردم.برای ساخت این مستندها 300 میلیون تومان هزینه کردم. حتی طلاهای همسرم را فروختم. اما مسئولان این پول را به من ندادند و تصمیم به سرقت از موزه گرفتم.
 سرقت از موزه چطور کلید خورد؟
یکی از همکارانم امین اموال موزه بود که سال گذشته کرونا گرفت ومدتی نیامد، من مسئول سرکشی شدم. یک شب وارد اتاق مجسمه‌های موزه شدم‌، مجسمه مهر ماهی متعلق به دوره هخامنشیان را دیدم و متوجه شدم همکارم در آن بخش اصل‌‌ها را برداشته و بدلی جای آن گذاشته است. این موضوع را به کسی نگفتم.
 بعد چه شد؟
تصمیم به سرقت اموال دیگر گرفتم و با کمک یکی از همکارانم 15بار به موزه دستبرد زدیم. مجسمه خسرو پرویز، وسیله شكار یكی از پادشاهان دوره هخامنشی، دستبند داریوش، مجسمه و سكه‌های دوره ساسانیان و ایلامیان را از موزه خارج کردیم. شب آخر گاوصندوق موزه را زدیم. پر از سکه و سنگ‌های اصلی دوره هخامنشی و ساسانیان بود. یکی از سکه‌ها افتاده بود و روز بعد فهمیدند از آنجا سرقت شده و من فرارکردم.    
 اموال را فروختی؟
تعدادی را فروختم اما برخی اموال قیمتی میلیاردی داشتند. مهری عتیقه دوره ساسانیان در میان اموال سرقتی بود که 90میلیارد تومان ارزش داشت که ارزان می‌خریدند‌، به همین خاطر نفروختم. از ترکیه، عراق و دیگر کشورها مشتری داشتم اما آنها هم دنبال ارزان خریدن عتیقه‌ها بودند.
 چطوربازداشت شدی؟
یک روز دوست معتادم را در تهران به کمپ می‌بردیم که در بوستان گرما زده شده و نشستیم. ماموری به ما شک کرد و مدارکم را گرفت و فهمید تحت تعقیبم. کوله پشتی را بازکرد و  13عتیقه دوره ایلامیان را یافت.