رفتار متناقض آنکارا با همسایه جنوبی

رفتار متناقض آنکارا با همسایه جنوبی

در حالی که مقامات سیاسی ترکیه سیگنال‌های مثبتی برای برقراری روابط با دمشق می‌فرستند، ارتش ترکیه تجهیزات نظامی زیادی را به منطقه عملیاتی درع الفرات در شمال شرق استان حلب واقع در شمال سوریه منتقل کرده و شایعاتی درخصوص آغاز عملیات نظامی جدید آنکارا در خاک سوریه منتشر شده است. از سوی دیگر، از طریق بلندگوهای مساجد در منطقه قرقمیش در استان غازی عینتاب در جنوب ترکیه از ساکنان این منطقه خواسته شد تنها در صورت ضرورت از منازلشان خارج شوند.

منابع آگاه محلی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند یک کاروان نظامی ترکیه سه‌شنبه شب از طریق دروازه باب السلامه در حومه شمالی حلب وارد منطقه درع الفرات شد و تجهیزات نظامی از جمله برخی خودروهای زرهی به برخی پایگاه‌های ارتش ترکیه در این منطقه که در حومه شمال شرقی حلب قرار دارد، انتقال یافت.
این منابع که ​خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند توپخانه ارتش ترکیه شبانه برخی از پایگاه‌های نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)(نزدیک به آمریکا) را در نزدیکی شهر تل رفعت در حومه شمالی حلب هدف قرار داد. همزمان با آن، دو فروند هواپیمای شناسایی ترکیه در حریم هوایی این منطقه پرواز کردند و علاوه بر‌ آن یک جنگنده ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه پرواز کرد.
ارتش ترکیه طی روزهای اخیر حملات خود به شهرهای مرزی سوریه را افزایش داده است. سه‌شنبه نیز منابع خبری و نظامی سوریه از حمله جنگنده‌های ترکیه‌ به برخی نقاط در ریف شمالی حلب خبر دادند. یک منبع نظامی سوری گفت: «جنگنده‌های نظامی ترکیه بعدازظهر روز سه‌شنبه از ساعت 2و37 دقیقه تا ساعت 3 برخی نقاط نظامی را در ریف حلب هدف قرار دادند که طی آن سه نظامی کشته و شش نفر دیگر مجروح شدند». وی اضافه کرد: «این حمله در راستای ادامه حمایت نظام ترکیه از گروه‌های تروریستی مسلح بوده و نیروهای مسلح سوری به این حمله پاسخ داده و برخی مواضع اشغالگران را هدف قرار داده و تعدادی از آنها را نابود و خسارت‌های انسانی و مادی به آنها وارد کرده است.»
این مقام نظامی سوریه افزود: «با افزایش اقدامات تحریک‌آمیزی که نظام ترکیه مرتکب آن شده و حملات متعدد به مناطق مختلف در اراضی سوریه، تاکید داریم هرگونه حمله به هر نقطه نظامی نیروهای مسلح سوریه با پاسخ مستقیم و فوری در تمامی جبهه‌ها مواجه خواهد شد.»
 گام‌های مثبت در عرصه دیپلماسی
همزمان با این حملات و تحرکات نظامی، معاون رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفته آنکارا ممکن است با دمشق روابط مستقیم برقرار کند.
حیاتی یازیجی گفته است: «با وجود قطع روابط دیپلماتیک بین آنکارا و دمشق از سال ۲۰۱۲، به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور جلساتی در سطح سرویس‌های اطلاعاتی انجام شده‌است».
این اظهارات یازیجی در حالی است که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به‌تازگی از دیدارش با فیصل مقداد، همتای سوری خود در سال گذشته خبر داد.
چاووش اوغلو در عین حال احتمال تماس تلفنی بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را رد کرد و افزود: ارتباطی بین ترکیه و سوریه در سطح ریاست‌جمهوری و وزیران وجود ندارد.
وزیر خارجه ترکیه، ارتباط کشورش با دولت سوریه را محدود به سطح سرویس‌های اطلاعاتی دانست و گفت: «ترکیه به مواضع خود در قبال بحران سوریه ادامه می‌دهد.»
وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درمورد میانجیگری روسیه بین ترکیه و سوریه نیز گفت: «طرف روس از مدت‌ها قبل اصرار داشت یک کانال ارتباطی بین آنکارا و دمشق باز شود اما رئیس‌جمهور ترکیه در آخرین دیدار خود در سوچی به همتای روسی خود گفت ارتباط بین سرویس‌های اطلاعاتی سودمندتر خواهد بود.»
اشغالگری ترکیه در سوریه
ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در دوعملیات موسوم به سپر‌فرات (۳شهریور۹۵ تا ۹فروردین۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰دی۹۶ تا ۴فروردین۹۷)،4000 کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است. از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵مهر ۹۸ در اقدامی غیرقانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوری(قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به چشمه صلح را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش‌بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲کیلومتری از مرز ترکیه عقب‌نشینی کنند.
ارتش ترکیه هم اکنون بیش از 100 پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کرد است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند. دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

 حسین یاری - گروه بین‌الملل