درخواست ورود قوه قضائیه به مساله قطع درختان پایتخت

درخواست ورود قوه قضائیه به مساله قطع درختان پایتخت

مسأله قطع درختان ایران موضوع امروز و دیروز نیست. حالا چند سالی می‌شود که هر روز خبری از قطع درخت در نقطه‌ای از تهران به گوش می‌رسد و بعد از مدتی اما حواشی خبر فروکش می‌کند تا بعد دوباره قطع درخت دیگری خبرساز شود.

 مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران دیروز در تذکر پیش از دستور جلسه شورای شهر تهران اتفاقا این نکته را یادآور شد. این که قطع درختان در تهران یک رویه غلط است، بنابراین از رئیس قوه قضاییه خواست به داد پایتخت برسد. 
 او تاکید کرد: خشک شدن و قطع درختان فارغ از این که به عمد رخ داده باشد یا بر اثر سهل‌انگاری در نگهداری آنها صورت گرفته باشد، اثری جز تخریب محیط زیست، کاهش کیفیت هوا و ایجاد مخاطرات سلامت برای شهروندان ندارد.
 پیرهادی با اشاره به توضیحات روابط عمومی شرکت توسعه و  نگهداری اماکن ورزشی کشور درباره قطع درختان مجموعه انقلاب، این توضیحات را عذر بدتر از گناه خواند و ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که آیا اساسا این ارگان مسئول، با سامانه‌های شهرداری آشنایی دارد؟  آیا مطلع نیست همه اطلاعات مرتبط با درختان به‌صورت مستند ثبت و ضبط می‌شود؟ از سوی دیگر این روزها به مدد شبکه‌های اجتماعی و حساسیت شهروندان در حفظ و نگهداری از فضای سبز این قبیل اقدامات قابل پنهان‌کاری نیست.»
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: طی بررسی‌ها از سوی کارشناسان رسمی دادگستری در سال‌های ۹۵ تا ۹۹، تعداد ۲۵۳ اصله درخت بر اثر عدم رسیدگی و کمبود آب در این مجموعه، خشک یا کسر شده است.
پیرهادی گفت: خشک شدن درختان به هر دلیلی که باشد، مطابق ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، قطع، جابه‌جایی و سربرداری درختان مستلزم اخذ مجوز از کمیسیون ماده‌۷ بوده و شهرداری و شهروندان تحت هیچ شرایطی قبل از دریافت مجوز لازم، مجاز به قطع درخت، سربرداری و جابه‌جایی آن نخواهند بود.