خدمتی که بوعلی‌ سینا به موسیقی کرد

خدمتی که بوعلی‌ سینا به موسیقی کرد

«بوعلی سینا» نام سریالی 11قسمتی بود که سال۱۳۶۴ از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

سریالی که نویسنده و کارگردانش، کیهان رهگذار پیشتر به واسطه نگارش فیلمنامه «سربداران» به مخاطبان معرفی شده بود و بازیگرانش امین تارخ، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، عنایت‌ا... بخشی، جمشید لایق، محمد ساربان و... از چهره‌های شاخص دوران خود بودند و نکته جالب‌توجه این‌که منوچهر محمدی که این روزها یکی از تهیه‌کنندگان مطرح حوزه سینماست، با حضور در این مجموعه‌ به‌عنوان تهیه‌کننده نشان داد یک جوان۲۹ساله می‌تواند از پس تهیه و تولید سریالی بربیاید که تا سال‌های سال در خاطره‌ها بماند و بارها از شبکه‌های گوناگون تلویزیونی بازپخش شود. 
در کنار همه آنچه ذکر شد موسیقی تیتراژ بوعلی سینا نیز یک ملودی خاطره‌انگیز تمام‌عیار بود که مخاطب با شنیدن آن به طرز اعجاب‌انگیزی به درون تاریخ پرتاب می‌شد و خود را در موقعیتی متفاوت می‌دید؛ موسیقی‌ای هنر دستان فرهاد فخرالدینی؛ موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته‌شده که در گفت‌وگویی در مورد آنچه در بوعلی سینا کرده بود چنین گفت: «نویسنده و کارگردان سریال بوعلی سینا، آقای کیهان رهگذار بود که پیشنهاد ساخت موسیقی این سریال را به من داد. 
من شرح‌حال ابن‌سینا را در تاریخ موسیقی خوانده بودم. ایشان یک حکیم و فیلسوف بوده و طبیعتا برای این‌که او را بهتر درک کنم باید به موسیقی خراسان‌بزرگ توجه و با آن انس و الفت پیدا می‌کردم و درعین‌حال آداب‌وسنن آن زمان را می‌شناختم. برای نزدیک‌شدن به اندیشه‌های او، فکر کردم رباعیات کسی مثل بوعلی ‌سینا می‌تواند کمک زیادی به من کند؛ او لحن گفتارش در رباعیاتش به اقتضای زمانه فرق می‌کرد. مثلا گاهی با آن جایگاه بزرگ علمی می‌گوید: کفر چو منی گزاف و آسان نبود، محکم‌تر از ایمان من ایمان نبود، در دهر چو من یکی و آن هم کافر، پس در همه دهر یک مسلمان نبود. من در ساخت موسیقی این فیلم، دنبال چه می‌گشتم؟ دنبال این می‌گشتم تا موسیقی مبین حالات این شخصیت باشد و آن را از رباعیات خود او می‌گرفتم.» 
به‌هرترتیب موسیقی متن و موسیقی تیتراژ سریال بوعلی سینا که صدیق تعریف، از خوانندگان و معلمان شاخص موسیقی ایرانی در آن به‌عنوان خواننده حضور داشته‌است، بی‌گمان یکی از بهترین و ماندنی‌ترین ملودی‌هایی است که مخاطبان جدی تلویزیون در دهه ۶۰ و ۷۰ با آن حال و روز خوشی داشتند و طنین این موسیقی روی ذهن شنیداری‌شان تاثیر عمیق و ماندگاری برجای گذاشته است.

نرگس کیانی - گروه رسانه