مرزهای مشترک با عراق تا اطلاع بعدی بسته شد

وزیر کشور ضمن درخواست از مردم برای عدم سفر به مرزها از آمادگی پلیس برای مسدود کردن راه‌ها خبر داد

مرزهای مشترک با عراق تا اطلاع بعدی بسته شد

همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زائران تا اطلاع بعدی بسته شد. اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز و همچنین کثرت جمعیت و هوای گرم است.

طی هفته گذشته مرز مهران شاهد اوج حضور زائران اربعین حسینی از سراسر کشور بود و آمارها نشان می‌دهد فقط در روز پنجشنبه گذشته بیش از ۱۷۰ هزار نفر
از این نقطه تردد کرده‌اند. حالا رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرده نه تنها مهران که همه مرزهای منتهی به معابر خروجی به سمت عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زائران  تا اطلاع بعدی بسته شده‌است.

سیدمجید میراحمدی گفته که به دلیل اتفاقات نگران کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد، جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار و این تصمیم سخت گرفته شد. وی افزود: «بعد از این‌که پایانه‌های مرزی ایران تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

گرمازدگی، بیشترین مصدومیت زائران

گرمای هوا بسیاری از زائران گرفتار در پشت مرزها را به ستوه آورده و برخی آنها را راهی مراکز درمانی کرده‌است. سردار علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به حجم انبوه زائران در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی، می‌گوید: «طی هفته گذشته تعداد زیادی از زائران اربعین به مرز خسروی مراجعه کردند اما تناسبی بین امکانات کشورمان و عراق در مرز وجود ندارد.»

وی به آخرین آمار تردد زائران اربعین از مرز خسروی گریزی زده و با بیان این‌که تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر از این نقطه به کربلای معلی تردد کرده‌اند،ادامه می‌دهد: «حجم زیادی از زوار در مرز قرار دارند اما تردد به علت کمبود امکانات در عراق به کندی صورت می‌گیرد. بر همین اساس برای کنترل جمعیت ورودی به مرزها از محور ورودی به استان کرمانشاه از سمت همدان و محورهای منتهی به قصرشیرین محدودیت ترافیکی اعمال شده‌است و از زائران تقاضا داریم سفر خود را به تعویق انداخته و از مراجعه به مرزها خودداری کنند.»

سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه نیز از انتقال بیش از 300 مصدوم براثر گرمازدگی به مراکز درمانی قصرشیرین خبر داد.

محمدباقر محمدی با بیان این‌که کرمانشاه و به ویژه مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین با حجم انبوه زائران اربعین حسینی در مرز مواجه است، گفته: «۲۳ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای با ۸۰۰ نیروی امدادی و چهار پایگاه  اسکان اضطراری در حال خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند.»

به گفته این مسئول، حدود ۲۶ هزار نفر در محل اسکان اضطراری هلال احمر کرمانشاه در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین اسکان داده شده‌اند.
     به سمت شلمچه و چزابه نیایید
در خوزستان هم مرزها با مشکل تردد زائر مواجه هستند و استاندار از اعمال محدودیت تردد به سمت کشور عراق از شهرهای منتهی به مرزهای شلمچه و چزابه خبر داده‌است. صادق خلیلیان با بیان این‌که با توجه به کمبود امکانات در خاک عراق از امروز جلوی حرکت به سمت مرزهای خوزستان با کشور عراق گرفته می‌شود، گفت: «این محدودیت از اهواز و سایر شهرهای استان در مسیر مرزها اجرا می‌شود. بنابراین از زائران درخواست می‌کنم به هیچ وجه به سمت پایانه‌های مرزی شلمچه و چزابه حرکت نکنند.»

به گفته استاندار خوزستان، هیچ امکاناتی در خاک عراق نیست و تا ساز و کار لازم در این کشور فراهم نشود، از خروج افراد از مرزها جلوگیری می‌شود. در آذربایجان غربی هم استاندار اعلام کرده با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین به علت ازدحام جمعیت و نبود امکانات در کشور عراق، مرز تمرچین به همراه مرزهای شش گانه کشور تا اطلاع ثانوی بسته است. محمدصادق معتمدیان با بیان این‌که تمامی امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین در این مرز فراهم شده و مشکلی در پذیرش زائران از سمت کشور ما وجود ندارد، اضافه کرد: «منتظر اطلاعیه‌های بعدی ستاد مرکزی اربعین هستیم و فعلا درخواست می‌شود تا اطلاع ثانوی زوار از تردد در مرز تمرچین خودداری کنند.»

استقرار بالگردهای امداد ارتش در مرزها
با توجه به وضعیت آب و هوایی در استان‌های مرزی کشور و گرمای شدیدی که بر آنها حاکم است، مراکز درمانی مشغول خدمات‌رسانی بوده و بر همین اساس معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش گفته بیمارستان‌های صحرایی این نیرو در تمام پایانه‌های مرزی فعال بوده و به زائران اربعین خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.
امیرعباس فلاح ادامه می‌دهد: «در رابطه با اورژانس هوایی، علاوه بر بالگردهایی که قبلا در اختیار اورژانس کشور بوده، تعدادی بالگرد از یگان‌های هوانیروز در پایانه‌های مختلف اورژانس هوایی مستقر هستند.»
وی تصریح می‌کند: «همچنین موکب‌های مختلفی در پایانه‌های مرزی در حوزه تغذیه، اسکان و دیگر خدمات به زائران برپا شده و در مرز مهران روزانه 5000 پرس غذا در سه وعده طبخ و بین زائران توزیع می‌شود.»
 مجوز ورود اتوبوس‌های ایرانی به عراق
مشاور وزیر کشور و رئیس کمیته اربعین عراق اعلام کرد که اتوبوس‌های ایرانی می‌توانند برای انتقال زوار از مرز‌ها تا محدوده برخی شهر‌های عراق وارد این کشور شوند.
سرلشکر مهدی الفکیکی گفت: به دلیل ازدحام زوار و کمبود امکانات داخلی، اتوبوس‌های ایرانی می‌توانند برای انتقال زوار از مرز‌ها تا محدوده برخی شهر‌های عراق وارد عمل شوند.
این اتوبوس‌ها از مرز شلمچه تا بصره، از مرز چزابه تا منطقه المرشح از مرز مهران تا کوت و از مرز خسروی تا منطقه جدیده الشط در استان دیاله تردد کنند. با ارگان‌های مختلف عراقی در این‌باره هماهنگ شده و وزارت کشور عراق پیگیر هرگونه مشکل حمل و نقل زوار خواهد بود.

سفرهای خود را به سمت عراق تا اطلاع ثانوی به تاخیر بیندازید

وزیر کشور از زائران اربعین حسینی خواست حرکت خود را به سمت مرزهای غربی تا اطلاع ثانوی و رفع مشکل در طرف مرزهای عراقی به تاخیر بیندازند. احمد وحیدی که برای بازدید از مرزهای غربی به مهران رفته‌بود، با بیان این‌که عراق ظرفیت تخلیه زائران از پایانه‌های مرزی خود را با همان سرعت که از مرزهای ما خارج می‌شود ندارد، گفت: ظرف روزهای گذشته حجم بسیار زیادی از زائران در مرزها باقی مانده و قادر به ورود به عراق نشده‌اند. وی افزود: ما نگران سلامت مردم بودیم؛ بنابراین باید کار کاملا کنترل شده انجام شود و به همین دلیل از هموطنان که از مبدا قصد حرکت دارند، می‌خواهیم راه نیفتند. چون مرزها، بسیار پرازدحام است و اگر توانستیم به موقع و به طور مطلوبی زائران را از مرز عبور دهیم و طرف عراقی هم به میزان کافی اتوبوس فراهم کرد تا زائران را با سرعت عبور دهد به اطلاع مردم خواهیم‌رساند.

وزیر کشور با اشاره به گرمای شدید هوا افزود: زائران دقت کنند برای حفظ سلامت، حتما بچه‌های کوچک و عزیزان سالمند به زیارت مشرف نشوند چراکه این جا دمای هوا و رطوبت آن قدر زیاد است که جوانان و افراد میانسال هم دچار مشکل می‌شوند و طاقت‌شان تمام می‌شود.

این مسئول از آمادگی پلیس برای مسدود کردن مسیرها خبر داد و گفت: پلیس در همه نقاط تذکر می‌دهد و مجبور است آنهایی را که خارج از استان‌های مرزی هستند، کنترل و خواهش کند به مسیر خودشان ادامه ندهند. وحیدی از آمادگی سایر دستگاه‌ها برای اعزام زائران اربعین خبر داد و تاکید کرد: همه اینجا بسیج هستند، نیروهای انتظامی، استانداری و هلال احمر پای کار هستند اما در هر حال جمعیت بسیار فراوان است . به محض این‌که طرف عراقی آماده و شرایط تسهیل شد، ما اعلام خواهیم کرد تا عزیزان دیگر هم به خیل زائران حسینی بپیوندند.

تصمیمات جدید به اطلاع می‌رسد

بعد از بسته شدن مرزها، حالا و برای این‌که زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند، به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شده تمامی برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق لغو شده و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آنها برگردانده شود.  رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی می‌گوید: «هموطنانی که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند و کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا این‌که با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند. این تصمیم قطعا برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید اتخاذ می‌شد.

میراحمدی تصریح می‌کند: «تصمیم گرفته شد صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آنها ارسال می‌شود.»

به گفته این مسئول، ان‌شاء‌ا... بعد از این‌که وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت، اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

حوریه ملکی - گروه ایران