دولت، جنگ روانی اقتصادی را   آرام کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با «جام‌جم‌»:

دولت، جنگ روانی اقتصادی را آرام کرد

آیت‌ا... علی اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه تاکستان قزوین است که مسئولیت‌های علمی دیگری از‌جمله قائم‌مقامی انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست هیأت علمی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضویت در هیأت علمی بعثه رهبری را بر‌عهده دارد.

آیت‌ا... اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با جام‌جم به بیان جزئیات تصمیمات خبرگان در دهمین اجلاس آن که 15 شهریور برگزار شد، ‌پرداخت و نکاتی را درباره پدیده اربعین و همچنین عملکرد دولت سیزدهم بیان کرد که مشروح آن در ادامه آمده است:

 با توجه به این‌که دهمین اجلاس مجلس خبرگان امسال شهریور‌ماه برگزار شد، در‌خصوص این اجلاس و مهم‌ترین تصمیماتی که اعضا در این جلسه گرفتند، بفرمایید.

مجلس خبرگان رهبری در طول سال دو اجلاس رسمی و گسترده دارد که یکی در شهریور و دیگری در اسفند برگزار می‌شود. دو مجلس بین‌الاجلاسین نیز داریم که آن محدودتر است. در این اجلاس چند برنامه داشتیم که در دستور کار آمده بود. یکی بررسی شرایط انتخابات خبرگان است؛ این‌که مجالس مربوط به خبرگان چه شرایط و خصوصیاتی دارد، مثلا از نظر سنی نتیجه گرفته شد که از 40 سال نباید پایین‌تر باشد، بنابراین معیارها از نظر سنی، معلومات، امتحان اجتهاد و تشخیص موضوعات مختلف و تشخیص موضوع جزو شرایطی است که برای نمایندگی خبرگان در‌نظر گرفته شد که باید این مراحل را گذراند.

 با توجه به حضور امیرعبداللهیان و علی باقری و این‌که گزارشی از روند منطقه و مذاکراتی که در حال حاضر برای رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، ارائه دادند، مهم‌ترین محورهای آن چه بود و نظر اعضای خبرگان در این زمینه چیست؟


تقریبا همه اعضای خبرگان نگران این هستند که این مذاکره طولانی و به ضرر ملت ایران تمام شود.‌ البته وزیر خارجه به تناسب منطقه و بین‌الملل، گزارشی در این زمینه و همچنین امنیت منطقه، مسائل مربوط به تروریست‌ها در یمن‌، افغانستان، عراق و‌... ارائه دادند.

 چشم‌انداز پایان مذاکرات از نظر آقای امیرعبداللهیان چه زمانی بود؟

آقای امیرعبداللهیان کاملا مسلط به موضوع و کار خود بود و بسیار امیدوار به این بود که ما در مذاکره از منافع ملت ایران کوتاه نمی‌آییم، گفتند این سفارشی است که مقام معظم رهبری بیان کردند و تاکیدی است که رئیس‌جمهور نیز داشته است؛‌ لذا تعبیر ایشان این بود که همه مصمم هستیم که مذاکره را به خیر ملت ایران به اتمام برسانیم.

 با توجه به این‌که در آستانه اربعین حسینی هستیم، آیت‌ا... جنتی در روز افتتاحیه خبرگان تاکید کردند که گروه‌های شیعی اجازه ندهند اربعین تحت تاثیر اختلافات قرار گیرد. ارزیابی شما در‌خصوص این مراسم چیست؟


اربعین و عزاداری امام حسین‌(ع) یک مسأله مافوق این تصورات است و اربعین می‌تواند مقدمه ظهور حضرت مهدی‌(عج) را آماده کند. در حالات امام زمان‌ می‌خوانید که وقتی ایشان ظهور می‌فرماید، در داخل مسجد‌الحرام اعلام می‌کنند که من فرزند حسین(ع) هستم و در آن زمان امام حسین‌(ع) یک عنصر شناخته شده است و به تعبیری شخصیت ایشان در برای ملت‌ها دیگر مبهم نیست و مردم جد امام زمان(عج) را در زمان ظهور می‌شناسند.