نسخه Pdf

روند رو به رشد آثار پایداری

روند رو به رشد آثار پایداری

هفته دفاع‌مقدس فردا آغاز می‌شود و در چهل و دومین سالگرد این رویداد ملی و چه‌بسا بین‌المللی در حوزه ادبیات و کتاب با وضعیت امیدوارکننده‌ای روبه‌رو هستیم. اوایل دهه70  که تعدادی از دغدغه‌مندان ادبیات و جنگ در حوزه هنری جمع شدند تا خاطرات رزمندگان را ثبت و ضبط کنند، فکر نمی‌کردند ادبیات پایداری چند دهه بعد با چنین رشدی مواجه شود.

کتاب‌های حوزه پایداری در انتهای دهه70 و طول‌80  با‌ رشدی قارچ گونه روبه‌رو شدند که روندی طبیعی بود اما کم‌کم این حوزه هم فعالان پای کار خود را شناخت و راهش را برای آینده ترسیم کرد. در آن سال‌ها خیلی از دلسوزان ادبیات و دلواپسان روزهای جنگ و جهاد، این روند را نگران کننده می‌دانستند اما به‌تدریج سره از ناسره تشخیص داده شد و جوانانی که علاقه داشتند در این حوزه کار کنند، فهمیدند باید در این زمینه هم تجربه‌شان را بالا ببرند و هم پای درس استادان بنشینند و حرف‌های تازه بیاموزند. 
اینک در حوزه پایداری، همزمان با رشد کمی آثار و تعدد ناشرانی که در این زمینه کار می‌کنند، کیفیت آثار هم افزایش چشمگیری داشته است و مخاطبان به‌خوبی می‌توانند آثار خوب را از آثار ضعیف تشخیص دهند. تأکید مقام معظم رهبری در شهریور 1397 در جمع ایثارگران و فعالان فرهنگی حوزه دفاع مقدس، بر تلاش رزمندگان و ایثارگران برای ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی‌شان هم دور جدیدی از فعالیت‌ها را در این حوزه باعث شد و جان تازه‌ای به ادبیات مقاومت بخشید. در این میانه، ادبیات مقاومت اسلامی که حوزه مدافعان حرم را هم شامل می‌شود از این فضا تأثیر گرفت و توانست از تجربیات آن استفاده کند.
در این شماره قفسه کتاب، تلاش کردیم به نحوی پررنگ‌تر به فضای ادبیات پایداری بپردازیم و برای پرونده، سراغ استاد محمدحسن شهسواری رفتیم و درباره رمان مفصل «ایران‌شهر» که احتمالا بیش از 10جلد ادامه پیدا کند، گفت‌وگو کردیم. 12پیشنهاد ویژه هم در صفحه 7 برایتان تدارک دیده‌ایم که امیداوریم مورد توجه‌تان قرار گیرد.

میثم رشیدی مهرآبادی - سردبیر قفسه کتاب