دردسرسازی دوباره جو بایدن برای کاخ‌سفید

دردسرسازی دوباره جو بایدن برای کاخ‌سفید

اظهارات تحریک‌آمیز مجدد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره اعزام نیروی نظامی برای دفاع از تایوان در برابر تهاجم احتمالی از سوی چین، بار دیگر کاخ سفید را برای سرپوش گذاشتن بر آن به دردسر انداخت.

بایدن دیروز در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» گفته بود درصورت وقوع حمله‌ای از جانب چین علیه تایوان، آمریکا نظامیان خود را برای دفاع از این جزیره اعزام می‌کند.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال رویترز درباره اظهارات بایدن  تاکید کرد که سیاست آمریکا در قبال تایوان هیچ تغییری نکرده و ثابت است. با این حال اظهارات بایدن با تشکر از سوی مقامات تایوان همراه شد و وزارت خارجه تایوان با صدور بیانیه‌ای ضمن تشکر از وعده بایدن برای دفاع نظامی از این جزیره در برابر چین گفت: «تعهد امنیتی دولت آمریکا به تایوان محکم و تزلزل‌ناپذیر است».
رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز طی گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران در کاخ سفید، در پاسخ به این سوال که آیا مایل است برای دفاع از تایوان در صورت حمله احتمالی چین مداخله نظامی کند، گفته بود: «بله، این تعهدی است که داده‌ایم».در آن مقطع نیز پس از این اظهار نظر بایدن، کاخ سفید با عقب نشینی از این مواضع اعلام کرده بود که سیاست آمریکا در قبال مسائل چین و تایوان تغییری نکرده است.