هنرمند بدون ریسک درجا می‌زند

نادر سلیمانی، صداپیشه نقش ناخدا

هنرمند بدون ریسک درجا می‌زند

نقش منفی و متفاوت یکی از سرکرده‌های گروهک تروریستی منافقین در فیلم «ضد» که با بی‌رحمی و برای پیشبرد تشکیلات، آدم‌ها را حذف می‌کند، هیچ نسبتی با انبوه نقش‌آفرینی‌های بانمک نادر سلیمانی ندارد. گرچه در نگاه و برداشتی نمکین، می‌توان رگه خشونت و عصبیت کاراکتری این بازیگر را حتی در نقش خان‌دایی مجموعه «ساعت خوش» و در مواجهه با خواهرزاده مظلوم و نگون‌بخت با بازی سعید آقاخانی ردیابی کرد اما خشم آن تیپ کمدی، فرسنگ‌ها با خشونت و قساوت شخصیتش در  فیلم «ضد» فاصله دارد. بعد از این تفاوت درخشان و دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فیلم فجر در سال گذشته، حالا این بازیگر دست به تجربه تازه‌‌ای زده و این روزها به عنوان صداپیشه نقش ناخدا در انیمیشن «پسر دلفینی» چون مروارید می‌درخشد.

نادر سلیمانی درباره این‌که دلیل این همه ریسک و تجربیات تازه چیست، به جام‌جم گفت: هر هنرمندی باید قدرت ریسک داشته باشد و اگر این کار را نکند، مطمئنا درجا می‌زند. تا چه زمانی می‌توانیم از یک کمدین و بازیگر بخواهیم، فقط کمدی بازی کند و از بازیگری که در کارهای جدی بازی می‌کند، بخواهیم فقط در نقش‌های جدی جلوی دوربین برود. اگر هر هنرمندی از جمله در زمینه بازیگری، تخیل و فضای کاری‌اش را محدود کند و رشد ندهد، درجا خواهد زد و بالاخره یک جایی متوقف می‌شود، درست مثل یک رودخانه راکد که حرکت نمی‌کند. البته برخی اوقات دیگران اجازه این ریسک را نمی‌دهند و به‌خصوص در بازیگری، همان نقش‌های همیشگی را از شما می‌خواهند، چون قبلا موردپسند جامعه قرار گرفته است. متاسفانه این مسأله بیشتر در عرصه تهیه، تولید و کارگردانی رایج است که امیدوارم از بین برود.
وقتی از سلیمانی پرسیدیم، زمانی که برای این همکاری با شما تماس گرفتند، آیا بلافاصله پیشنهاد صداپیشگی در این کار را قبول کردید یا نه، جواب داد: بله، بلافاصله قبول کردم. برای این‌که کار برای کودکان را خیلی دوست دارم. اعتقاد دارم وقتی یک انیمیشن خوب ساخته شود، جای خیلی از فیلم‌های سینمایی را خواهد گرفت. کاری به خوب یا بد فیلم‌ها ندارم اما شاید اگر این همه هزینه‌ای که برای تولید آثار سینمایی می‌شود به شکل درستی برای کودکان، در سینمای کودک و نوجوان و تولید انیمیشن خرج شود، آینده بهتری برای سینمای ایران رقم بخورد. 
این بازیگر درباره ارتباطش با کاراکتر ناخدا مروارید هم گفت: قبل از این‌که کاراکتر ناخدا را ببینم، کل فیلم ساخته‌شده انیمیشن را به‌صورت رنگ‌آمیزی نشده و به شکل استوری‌بورد دیدم. همان‌جا متوجه داستان شدم و می‌دانستم کار خوبی خواهد شد. البته نباید در بحث انیمیشن به خودمان غره شویم و تازه شروع کار در این زمینه است اما پسر دلفینی انیمیشن خوب، زیبا و آموزنده‌ای است و این‌که کار زیادی هم برده است. گروه سازنده این فیلم خیلی افراد فوق‌العاده و بااستعدادی هستند. کاراکتر ناخدا مروارید(سلیمان) هم کاراکتری نزدیک به خودم بود، یک کاراکتر بندری خیلی جذاب. من هم سعی کردم به خوبی جای این نقش صحبت و حس و حالش را طبق فیلمنامه به مخاطب منتقل کنم. سلیمانی در جواب این سؤال که اگر باز هم پیشنهاد صداپیشگی در یک انیمیشن ایرانی به شما شود، قبول می‌کنید، توضیح داد: بله، چرا که نه. اگر واقعا انیمیشن‌های ایرانی رو به پیشرفت باشد، حاضرم کلا کارم را کنار بگذارم و در انیمیشن‌ها صداپیشگی کنم. البته به شرطی که نان صداپیشه‌های بسیار خوب ایران را قطع نکنم.