گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا نداریم

گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح  دیروز در نشست خبری با اشاره به تحولات در حوزه قفقاز جنوبی گفت: موضع صریح ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف به‌صورت رسمی بیان شده است و هیچ‌گونه ابهامی وجود ندارد.

ناصر کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا احتمال می‌رود جلسه‌ای در نیویورک پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شود، تصریح کرد: برنامه تعریف‌شده‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این سفر وجود ندارد اما نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای نشست‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای بین مقامات کشورها جهت تبادل نظر در‌خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات چندجانبه و بین‌المللی است. این‌که در حاشیه نشست گفت‌وگوهایی درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد را رد نمی‌کنم و ایران به‌صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده‌می‌کند.
وی با بیان این‌که ایران هیچ وقت میز مذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات را به‌عنوان روش مناسب‌، منطقی و معقول برای حل‌و‌فصل اختلافات می‌داند، تصریح کرد: ما از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده و منطقی خود استفاده خواهیم کرد و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از فرصت‌های پیش‌روی ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره از‌سرگیری روابط بین حماس و سوریه و نقش ایران و حزب‌ا... در این زمینه  افزود: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بود و در نتیجه تحولات سال‌های گذشته، خاصه گرفتار شدن سوریه در یک بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متأسفانه روابط دیرینه حماس و دولت سوریه نیز دچار خلل و نقصان شده بود.
کنعانی افزود: تحولات سال‌های اخیر نشان داد که تهدید اصلی برای صلح، ثبات و امنیت تمامی طرف‌های منطقه‌ای از‌جمله سوریه و برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند، رژیم صهیونیستی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر فلسطین کمک می‌کند، گفت: همگرایی بین جریان‌های مقاومت می‌تواند به تقویت صلح‌، ثبات و امنیت منطقه کمک کند. ملت مظلوم فلسطین نیازمند حمایت ملت‌ها و دولت‌هایی هستند که به حقوق ملت فلسطین اهتمام دارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا وزیر خارجه یا علی باقری دیداری با مقامات آمریکایی در نیویورک خواهند داشت، گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در نیویورک نخواهیم داشت و رئیس‌جمهور به‌صراحت و شفافیت، دیدگاه ایران را بیان کرد.
کنعانی با بیان این‌که در حوزه مذاکرات رفع‌تحریم‌ها، ارتباطات و تماس‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد و در این زمینه هر‌گونه تحولی در همین چارچوب رخ خواهد داد، افزود: سفر باقری ارتباطی به گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکایی در بحث هسته‌ای و هیچ موضوع دیگری ندارد و نخواهد داشت.