طنین قدرت ملت

در دومین روز حضور رئیس‌جمهور در نیویورک چه گذشت؟

طنین قدرت ملت

ماه سپتامبر هر سال، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، میزبان مقامات بلندپایه کشورهای مختلف دنیاست تا ضمن حضور در این‌نهاد، سخنرانی سالانه خود را ارائه کنند. معمولا با توجه به حساسیت شرایط و اتفاقات و رویدادهایی که در آستانه برگزاری این مراسم رخ می‌دهد سخنرانان عالی‌رتبه که عمدتا شامل رهبر، رئیس‌جمهور یا رئیس هیات اجرایی هر کشوری می‌شود، متن سخنان خود را با دقت زیاد آماده می‌کنند تا از فرصت به‌دست آمده نهایت استفاده را برای بیان دید‌گاه‌های سیاسی و بین‌المللی خود ببرند. به طور معمول سخنرانی‌های ارائه شده در این مجمع مورد توجه خاص رسانه‌های خبری قرار می‌گیرد و در کنار آن حواشی‌های سخنرانی و دیدارهای صورت گرفته مقامات دیپلماتیک کشورهای مختلف نیز در راستای تقویت روابط سیاسی و خارجی دولت‌ها از دیگر اتفاقات مهم خبری است.

هفتاد و هفتمین نشست مجموع عمومی سازمان ملل متحد در حالی برگزار می‌شود که سیدابراهیم رئیسی، ضمن اولین حضور خود در این نهاد بین‌المللی قرار است روز چهارشنبه در سخنرانی خود به تبیین گفتمان سیاست داخلی و خارجی دولت سیزدهم بپردازد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری و وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. رئیس دولت سیزدهم قرار است زبان گویای ملت ایران باشد. او وقتی عازم فرودگاه نیویورک بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به حضور در خاک آمریکا مردم چه انتظاری از شما دارند، با صدایی بغض‌آلود گفت: طبیعتا باید صدای ملت ایران باشم.  او در بدو ورود به نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کردم. در این سفر طبیعتا با توجه به فرصتی که وجود دارد به تبیین دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران خواهم پرداخت و نقطه‌نظرات را به اطلاع شرکت‌کنندگان و کسانی که شنونده این سخن و پیام باشند، خواهم رساند. رئیس‌جمهور افزود: سازمان ملل متحد در حقیقت باید سازمان ملل باشد و نباید سازمان دولت‌های قدرتمند باشد و ما هم مواجه هستیم با یک‌سری از مشکلات و مسائل جهانی که طبیعتا در این‌گونه نشست‌ها می‌توان نسبت به آن بحث کرد و به دنبال راهکار بود. رئیس‌جمهور اسلامی ایران گفت: مشکل، مشکل عمومی است و راهکارش باید با خرد جمعی و با مشورت عمومی باشد.
حجت‌الاسلام رئیسی افزود: برای مثال، موضوع تحریم به عنوان حربه‌ای که قدرت‌های بزرگ به دست گرفتند برای این‌که بخواهند بر ملت‌ها فشار بیاورند و در مقابل کشورهای دیگر هم رفتار متقابل خواهند کرد و نتیجه این قضیه این است که با صلح و آرامش و با امنیت در تضاد است و به نحوی ملت‌ها متضرر خواهند شد و ضرر خواهند کرد.
رئیس‌جمهور گفت: موضوع دوم، مسأله تروریسم است که امروز موجب بسیاری از آوارگی‌ها در جهان شده است و حمایت‌هایی که از جریان‌های تروریستی می‌شود، موضوع جنگ و خونریزی است که همه با جنگ مخالفند و ما هم با جنگ مخالف هستیم و باید در این رابطه این مباحث مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایش را هم عرض کردم که خرد جمعی است که باید بحث شود.
سیدابراهیم رئیسی افزود: همگی اینها، جلوه‌های یکجانبه‌گرایی در جهان است. نتیجه یکجانبه‌گرایی این‌گونه مسائل است که امروز جامعه و جوامع بشری را رنج می‌دهد. رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌ا... در این‌گونه نشست‌ها با نگاه به حل مشکل باید مسائل را دنبال کرد.
رئیس‌جمهور کشورمان در اولین اقدام در اجلاس دگرگون‌سازی آموزش که از سوی سازمان یونسکو برگزار شد، شرکت و طی سخنانی بیان کرد: متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه‌داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌ است. رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیت ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک‌بعدی سکولار دموجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است.