نسخه Pdf

آهنگ برخاستن یک ملت

برای کتاب «برخیزید»

آهنگ برخاستن یک ملت

محصولات بی‌شمار دیداری، شنیداری و نوشتاری در موضوع انقلاب را دیده، شنیده و خوانده‌ایم اما معدود بوده‌اند مواردی که از زاویه‌ای نو به مسأله بپردازند. «برخیزید» تنها یک کتاب خاطره و تاریخ‌نگاری نیست. یک هویت است؛ هویت‌ یک انسان، یک محله، یک شهر و یک فرهنگ.

برخیزید به قاعده هزاران برگه نت موسیقی، سیری آهنگین و خوشنوا در سیر یک‌ آرمان در خود نهفته دارد. روایت کتاب با وجود سیر خطی در محور زمان، با بیانی شیوا و روان و به قلم توانمند روح‌ا... رشیدی در ۲۰۸صفحه نگارش شده‌ است.
سید حمید شاهنگیان، متولد سال۱۳۲۸، پسربچه شیطان ولی سربه‌راه محله سرچشمه تهران، در یک خانواده مذهبی و مبارز، توی کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک محله، سازدهنی می‌زند و قد می‌کشد. او از همان کودکی، ساز زندگی‌اش را زیر سایه ائمه،  با روضه‌های خانگی و محلی تکیه سادات اخوی، مسجد سراج‌الدوله و حسینیه بنی‌فاطمیه کوک‌می‌کند. چه آن پنجشنبه‌شب‌های پرستاره که در وطن، با رفقای قدیمی برنامه دعا و تفریح و روشنگری را در کنار هم دارند؛ چه آن‌وقتی که خارج از کشور، در دوران دانشجویی، خانه‌اش در شیکاگو به محل تجمع دانشجویان مسلمان و فعالیت‌های انقلابی مبدل می‌شود و در دانشگاه سانتیاگو، انجمن اسلامی را ایجاد می‌کند.
ریتم زندگی‌اش اما آن وقتی تند می‌شود که در میانه اعتراضات و تظاهرات سال ۵۷، به ایران بازمی‌گردد و کشتار ۱۷شهریور، می‌شود نقطه آغاز یک سرود دسته‌جمعی تک‌نفره! شاعر و نوازنده و گروه کر این سرود، شخص اوست؛ با کمترین امکانات و خفقان‌ترین شرایط مملکت اما بازتاب باشکوه این سرود در کوچه و خیابان درحالی که حتی نزدیکان‌ او نیز خیال می‌کردند اولین کاست آن، از دانشجویان مسلمان مقیم فرانسه به دست‌شان رسیده، او را بر این می‌دارد که با همین نت، بنوازد...
فعالیت‌هایش را در حسینیه ارشاد با مرحوم صبحدل، حمید سبزواری، محمدرضا شریفی‌نیا و ... ادامه می‌دهد و در کنار هم سرودهای انقلابی می‌سرایند و در خفقان کامل آن روزگار، اجرا می‌کنند و این سرودها رفته رفته بین مردم پخش می‌شود، جوانه می‌زند، سبز می‌شود و همگانی می‌گردد.
رفته‌رفته همنوایی‌های سیدحمید با دوستان و نوجوانان مشتاق اوج می‌گیرد و «سرود خمینی ای امام» در فرودگاه؛ و «برخیزید» در بهشت‌زهرا مشتی از خروارها نوای انقلابی است که روح و جانی تازه به نهال نورسته انقلاب می‌بخشد.
سیدحمید حالا پس از پیروزی انقلاب در سمت‌های مختلف از جمله اداره بنیاد هنری مستضعفین، مدیریت واحد موسیقی و ریاست شورای شعر و موسیقی صداوسیما، نبضش کماکان برای انقلاب و مردم کشورش می‌تپد و ریتم می‌گیرد. بازتاب پربرکت سرودها، اشعار و آهنگ‌های ساخته سیدحمید شاهنگیان در ذهن و جان و زمزمه مخاطبان در اقشار و سنین مختلف جامعه کماکان جاری و ساری ‌است.
مثل این بیت بر دیواری از خونین‌شهر: 
از شهیدان به ما این پیام است
راه حق راه سرخ امام است...

فاطمه شایان‌پویا - نویسنده