خراسان‌شمالی گوهری که باید از نزدیک دید

خراسان‌شمالی گوهری که باید از نزدیک دید

خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که اقوام مختلفی از جمله کرد، فارس، تات، ترکمن، لر و بلوچ را در دل خود جای داده است. این منطقه به دلیل قدمتی که دارد دارای اماکن تاریخی و مناطق زیبای طبیعی و آثار به‌جای مانده زیادی از گذشتگان است. با توجه به تبلیغات کمی که برای شناساندن خراسان شمالی صورت گرفته است شاید هنوز جمع کثیری از هموطنان به این استان سفر نکرده باشند و نمی‌دانند چه گوهری در شرقی‌ترین نقطه شمالی ایران نهفته است.

موزه و عمارت مفخم
بزرگ‌ترین و شاخص‌‌ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی موزه و عمارت مفخم است که در بجنورد واقع است. در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌دادند. بنای عمارت در دهه ۱۳۰۰هجری قمری و به‌دستور یارمحمدخان شادلو برای پذیرایی از مهمانان دولتی و رجال سیاسی ساخته شده که در دو طبقه و به ابعاد تقریبی ۵۰ در ۲۳متر و به ارتفاع حدود ۹متر است. در مجموع ۳۴اتاق و دو تالار بزرگ دارد که زمانی با آیینه‌کاری، کاشیکاری و گچبری تزئین شده بود.

مسجد خسرو شیر
منار مسجد که با نام مسجد خسرو شیر نیز شناخته می‌شود، در روستای خسرو شیر قرار دارد. آنچه امروزه از این مسجد بزرگ به‌جای مانده است، شامل جرزهای دو طرف یک ایوان به عمق ۱۱متر و عرض ۶متر می‌شود که پوشش و دیوار سمت قبله نیز فرو ریخته است. علت این نام‌گذاری، وجود مناره مذکور است. قدمت بنای اصلی این اثر تاریخی به‌دوره سلجوقی بازمی‌گردد و دارای الحاقاتی از دوره ایلخانی نیز است که همین موضوع باعث شده‌ نام مسجد در میان جاهای دیدنی استان خراسان شمالی قرار بگیرد.

حسینیه جاجرمی
حسینیه جاجرمی از جاهای دیدنی بجنورد و بناهای تاریخی است. با توجه به کتیبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری بانی ساخت این بنا، استاد غلامرضا بنا یزدی بوده است. این بنا در مرکز شهر و در محدوده بافت تاریخی شهر ساخته شده است. در گذشته مردم بجنورد و به‌ویژه جاجرمی‌ها از این بنا برای عزاداری شب‌های محرم استفاده می‌کردند. این بنا از جهت تاریخی و مذهبی جایگاه بالایی دارد و به همین علت به مرمت و بازسازی نیاز دارد. در ابتدا مالک این حسینیه در آن زندگی می‌کرده و بعدها وقف حسینیه شده است. طبقه‌همکف قدیمی‌تر از طبقه بالا بوده و به نظر می‌رسد که کاربری مسکونی داشته است.

آبشار حمید بجنورد
آبشار حمید بجنورد با ارتفاع ۲۵ متر از جاذبه‌های گردشگری بجنورد است و در هفت کیلومتری بجنورد در روستایی با همین‌ نام قرار دارد. آب این آبشار از روستای آبچور سرچشمه می‌گیرد و پس از چند کیلومتر و عبور از مناطق مختلف در کوهستان‌های حمید، جلوه‌ای از زیبایی طبیعت را به رخ بینندگان خود می‌کشد. این آبشار در انتهای دره‌ای پیچ در پیچ صخره‌ای قرار گرفته است و ریزش آب از دو ستون سنگی آهنگی زیبا را به گوش مخاطبان می‌رساند. چشمه جوشان و حوضچه‌های سنگی کوچک فراوانی در میان و اطراف دره ایجاد شده که آب گوارا و خنکی را پیشکش گردشگران می‌کند.