هزینه ترانزیت رشت - آستارا 

هزینه ترانزیت رشت - آستارا 

خیر‌ا... خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توافقاتی در سطوح بالا میان ایران و روسیه برای مسیر ترانزیتی رشت - آستارا صورت گرفته است؛ البته تا پایان سال به توافق اجرایی می‌رسیم.

با تکمیل این بخش از کریدور ریلی شمال - جنوب، تحولی در حوزه تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب صورت می‌گیرد و می‌تواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل برای جا‌به‌جایی بار نسبت به مسیر موجود باشد. در حال حاضر توافق‌هایی با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر روش‌های تامین مالی پروژه برای تملک اراضی مسیر صورت گرفته است که در صورت تخصیص این اعتبار امیدواریم بخشی از هزینه‌های تملک اراضی تا پایان سال تامین شود. اعتبار مورد نیاز برای احداث این مسیر ریلی ۲۰هزار میلیارد تومان است. در صورت تکمیل مسیر طی سه سال این رقم معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز برآورد می‌شود که ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه اجرا و 3000میلیارد تومان برای ارزیابی اراضی مورد نیاز است.  

آمار
به گفته فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش، فرش‌های عشایری ایران جزو ۷برند نفیس فرش در جهان محسوب می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این فرش‌ها از کرک و پشم دست‌ریس ۱۰۰درصد گیاهی بافته می‌شوند. بر اساس آمارها پارسال ۱۲۰۰مترمربع فرش دستباف تولید شده‌است. در کل تولیدکنندگان صنعت فرش دستباف امسال توانسته‌اند بیش از دو میلیون و ۷۰۰هزار مترمربع تولید داشته‌باشند.