هدف؛ اخراج آمریکا

هدف؛ اخراج آمریکا

دشمنان ایران و سوریه از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا از سفر آقای رئیسی به سوریه ناراضی هستند و در مقابل دوستان ما به‌ویژه در جهان اسلام و عرب این سفر را نقطه‌عطفی در تحولات مهم در حوزه اتحاد جهان اسلام و مقابله با دشمن اصلی یعنی اسرائیل می‌دانند. به نظر می‌رسد این سفر نه‌تنها در ارتباط با ایران و سوریه مهم است، بلکه تاثیر مهمی در جهان اسلام نیز دارد.

این سفر در دوره دولت سیزدهم بسیار مهم تلقی می‌شود و انتظار می‌رود دستاوردهای ارزشمندی به همراه داشته باشد. روابط دو کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خوب بوده و روند صعودی داشته است؛ به خصوص در دوران جنگ تحمیلی مردم ایران حمایت‌های سیاسی دولت حافظ اسد را فراموش نمی‌کنند که چطور همراهی سوریه با ایران موجب شد رژیم بعث عراق نتواند اجماع عربی علیه ایران در آن دوران جنگ ایجاد کند. بنابراین همکاری‌های متقابل بین دو کشور در جنگ تحمیلی به نفع مردم هر دو ‌کشور بود.
 سوریه یکی از کشورهای اصلی محور مقاومت است که به طور مستقیم در مقابل رژیم صهیونیستی قرار گرفته و بارها از سوی این رژیم مورد حمله و آسیب قرار گرفت اما با ادامه مقاومت موفق شده در جنگ با رژیم صهیونیستی دست بالایی داشته باشد.
سفر رئیسی به سوریه در مقطعی انجام شده که این کشور دارای ثبات سیاسی است و توطئه اروپا و آمریکا برای تجزیه این کشور و سرنگونی دولت قانونی بشار اسد کاملا خنثی شده است.امروز کشورهای عرب برای عادی‌سازی روابط با سوریه از یکدیگر سبقت می‌گیرند که در این میان مصر و عربستان جلودار هستند، این‌که قرار است سوریه و مصر پول ملی را جایگزین دلار کنند، نشان‌دهنده ثبات سیاسی در سوریه و توان این کشور برای فاصله‌گرفتن از آمریکا و مقابله با کشوری است که به دنبال سرنگونی دولت قانونی سوریه بود. همچنین دیدیم که ترکیه علی‌رغم برخی رویکردهای منفی نسبت به سوریه امروز علاقه‌مند است با این کشور ارتباط برقرار کند و در این میان یکی از ایده‌های اردوغان قبل و بعد از پیروزی در انتخابات، بهبود روابط با سوریه است. 
ایران و سوریه در بعد سیاسی - امنیتی دو هدف را دنبال می‌کنند؛ هدف اول مقابله با بقایای تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری از جمله داعش و القاعده است که توسط آمریکا و اروپا ایجاد و حمایت شدند و کماکان آمریکا سعی دارد برخی از آنها را در سوریه نگه داشته و جنگ نیابتی خود را از طریق گروه‌های تروریستی علیه سوریه دنبال کند. بنابراین مقابله با بقایای گروه‌های تروریستی یکی از دستورکارهای اصلی دو کشور است.
تلاش برای اخراج آمریکا از سوریه و جلوگیری از سرقت نفت این کشور توسط آمریکا که به صورت غیرقانونی ادامه دارد، از دیگر موضوعاتی است که ایران و سوریه باید در این ارتباط همکاری کرده و مقابل این اقدام را بگیرند. در ارتباط با همکاری اقتصادی دو‌ کشور نیز فرصت‌های بسیاری برای دو ‌کشور در حوزه‌های مختلف وجود دارد. سوریه می‌تواند یکی از شرکای تجاری ایران باشد، بازار خوب سوریه می‌تواند پذیرای صادرات غیرنفتی ایران باشد، در عین حال کار بزرگ سوریه در آینده بازسازی این کشور است و ایران در حوزه فنی- مهندسی با توجه به تجارب خوبی که در حوزه سازندگی در کشورهای پیرامونی داشته، می‌تواند نقش خوبی ایفا  کند. در حوزه انرژی و فروش نفت و همچنین ارتباطات و فضای مجازی نیز دو‌ کشور می‌توانند همکاری‌هایی با هم داشته باشند. دشمنان ایران و سوریه از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا  از این سفر ناراضی هستند.این سفر نه‌تنها در ارتباط با ایران و سوریه مهم است بلکه تاثیر مهمی در جهان اسلام نیز دارد.

محسن پاک‌آیین | تحلیلگر مسائل منطقه