گسترش ناآرامی‌ها در پاکستان

گسترش ناآرامی‌ها در پاکستان

به‌دنبال دستگیری عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان شمار کثیری از هواداران او با حضور در خیابان‌ها به برخی مراکز دولتی و نظامی در شهرهای محتلف این کشور ازجمله راولپندی حمله کردند.خبرگزاری فرانسه از برخورد شدید نیروهای امنیتی در پاکستان با معترضان خبر داد.

براساس گزارش‌ها در پی درگیری‌ میان هواداران عمران‌خان و نیروهای پلیس که از روز سه‌شنبه در سراسر شهرهای پاکستان رخ داده است، دست‌کم دو نفر کشته و بیش از هزار نفر دیگر نیز در اعتراضات سراسری در این کشور بازداشت شدند. همزمان با آشوب‌های سیاسی در پاکستان ارزش روپیه، پول رایج این کشور کاهش یافت.نخست‌وزیر سابق پاکستان که با چند پرونده قضایی روبه‌روست، روز سه‌شنبه هنگام حضور در جلسه دادگاه عالی اسلام‌آباد به‌منظور بررسی اتهامات فساد مالی بازداشت شد. دستیار عمران‌خان گفت او توسط ارتش بازداشت شده است. ساعاتی پس از دستگیری عمران‌خان توسط تکاوران پاکستان، حامیان وی وارد خانه فرماندهان در لاهور شدند.بنا بر گزارش روزنامه ایندیپندنت، در پی بازداشت عمران‌خان، هواداران وی در لاهور به خیابان‌ها آمدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند و همچنین معترضان در شهر بندری کراچی یک جاده اصلی را مسدود کردند و در ایالات دیگر پاکستان نیز شعارهایی در حمایت از عمران‌خان سر داده شد.حزب عمران‌خان موسوم به تحریک انصاف پاکستان نیز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: مردم پاکستان، نوبت شما فرا  رسیده‌است. عمران‌خان همیشه از شما حمایت کرده است و اینک زمان آن فرار رسیده که از او دفاع کنید.
به گزارش منابع خبری، شماری از هواداران عمران‌خان ساختمان رادیوی دولتی پاکستان را آتش زدند. منابع رسانه‌ای از حمله هواداران عمران‌خان به یک پایگاه نیروی هوایی این کشور در شهرک میانوالی خبر دادند. گفته می‌شود که چند نفر از مقامات ارشد ارتش پاکستان در بحبوحه اعتراضات گسترده به پناهگاه‌ها رفته‌اند. هرج‌ومرج در شهرهای پاکستان به قدری تشدید شده است که مقامات پاکستان برای حفظ نظم و قانون در بحبوحه ناآرامی‌هایی که در این کشور آغاز شده اجازه استقرار واحدهای نظامی در استان پنجاب را صادر کردند. چند ماه است که پلیس به‌دنبال بازداشت این سیاستمدار بوده است. وی متهم است که اطلاعات مربوط به هدایای دریافتی را مخفی کرده و اشیای قیمتی دولتی را فروخته است.عمران‌خان فروردین پارسال با رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از نخست‌وزیری برکنار شد. او برکناری خود از قدرت را غیرقانونی و بخشی از توطئه غربی خوانده است.ارتش پاکستان روز دوشنبه به عمران‌خان هشدار داده بود از اتهام‌زنی خودداری کند. عمران‌خان یکی از مقام‌های ارشد ارتش را به تلاش برای ترور خود متهم کرده بود.عمران‌خان که سه‌شنبه توسط شبه‌نظامیان در دادگاه بازداشت شده بود دیروز مجددا در دادگاه حاضر و به فروش غیرقانونی هدایای دولتی متهم شد.

گسترش روابط دیپلماتیک ریاض و دمشق
چند روز پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، کشورهای عربی در حال زمینه‌سازی برای گسترش بیشتر روابط با دمشق هستند. در همین ارتباط دولت عربستان سعودی اعلام کرد به دیپلمات‌های خود اجازه می‌دهد کار خود را در دمشق از سر بگیرند.این تحول در حالی اتفاق می‌افتد که عربستان سعودی دیپلمات‌های خود را در طول جنگ داخلی سوریه، به مدت بیش از یک دهه از این کشور خارج کرده ‌بود.همچنین پادشاه سعودی از رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست اتحادیه عرب که قرار است روز 29 اردیبهشت در شهر جده برگزار شود، دعوت کرد.شورای اتحادیه عرب یکشنبه گذشته جلسه‌ای فوق‌العاده‌ در سطح وزرا به ریاست سامح شکری، وزیر خارجه مصر برگزار و درباره تحولات سوریه و موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد. ساعاتی بعد، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست خود در قاهره، درباره بازگشت دمشق به جایگاهش در اتحادیه عرب به اجماع رسیدند.