ناامیدی از برقراری صلح در اوکراین

ناامیدی از برقراری صلح در اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این‌که در حال حاضر مذاکرات صلح در اوکراین امکان‌پذیر نیست، گفت: متاسفانه در شرایط فعلی هیچ امکان فوری برای دستیابی به آتش‌بس جامع در جنگ اوکراین دیده نمی‌شود و هر دو طرف اعتقاد دارند که می‌توانند پیروز شوند.

آنتونیو گوترش که برای دریافت جایزه اروپایی چارلز پنجم به اسپانیا رفته بود، افزود که سازمان ملل در حال حاضر بر مذاکرات با روسیه و اوکراین برای حل مشکلات مشخص، مانند تمدید قرارداد صادرات غلات دریای سیاه که به‌زودی منقضی می‌شود تمرکز دارد.دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این‌که در حال حاضر واضح است که دو طرف به طور کامل درگیر جنگ هستند، گفت: امیدوارم در آینده بتوان روسیه و اوکراین را به میز مذاکره کشاند. 
این اظهارات گوترش واکنش میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین را به‌دنبال داشت و او در مطلبی با ابراز تعجب از این اظهارات ضمن برشمردن شروطی به‌عنوان راه‌های برقراری صلح نوشت: وقتی همه چیز به این روشنی است نیازی به ایده‌پردازی و توجیه درماندگی وجود ندارد.
موضع مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند اوکراینی‌ها با تبعیت از خواست آمریکا و انگلیس، مانع اصلی در مسیر مذاکرات صلح هستند.