مقابله ایران با تلاش‌های آمریکا برای احیای تروریسم تکفیری

در دیدارهای وزیر خارجه عراق با مقامات ایرانی مطرح شد

مقابله ایران با تلاش‌های آمریکا برای احیای تروریسم تکفیری


دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار وزیر خارجه عراق تأکید کرد: ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود.
به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در عراق، تأخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست.
شمخانی در این دیدار، برضرورت همکاری و تشریک‌مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود تأکید کرد و گفت: آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی بابیان این‌که اقدامات اخیر آمریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضد تروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است، اظهارکرد: ایران و دیگر کشورهای ضدتروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود.
شمخانی با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل‌کشی را تداعی می‌کند، آمادگی ایران را برای همکاری در پایان دادن به جنگ چهارساله در این کشور اعلام کرد.
روند پرداخت بدهی‌های عراق به ایران به‌زودی آغاز می‌شود
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق هم در این دیدار با ارائه گزارشی از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق تصریح کرد: امنیت و ثبات، زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده، برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود.
وی با اشاره به توافقات انجام‌شده میان مسؤولان دو کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده خاطرنشان کرد: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته‌شده و به‌زودی بر اساس مدل موردتوافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.
محکومیت اقدام آمریکا در حمله به نیروهای عراقی
وزیر خارجه کشورمان هم در دیدار همتای عراقی خود، اقدام خطرناک آمریکا را در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه محکوم و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت این کشور قلمداد کرد.
محمدجواد ظریف در این دیدار برخی حملات و اتفاقات اخیر را در داخل خاک عراق مشکوک دانست که می‌تواند باهدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی‌شده باشد. وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببان این حوادث تأکیدداریم. ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش‌آمده، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل‌وفصل شود.
وزیر خارجه عراق نیز در این ملاقات با اشاره به پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در مذاکرات بین دو کشور درزمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تأکید کرد. فؤاد حسین تصریح کرد: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.