روابط عراق با آمریکا بیشتر از ایران نیست

گفت‌وگو با سفیر ایران در عراق

روابط عراق با آمریکا بیشتر از ایران نیست




   درباره دلایل سفر فواد حسین،  وزیر خارجه عراق  به تهران و نیز ریشه اتفاقات اخیر عراق با ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت‌وگو کرده‌ایم.  مسجدی در این گفت‌و‌گو با اشاره به فعالیت‌های آمریکا در عراق تاکید می‌کند آمریکایی‌ها با اقداماتشان نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کنند، بلکه مخل امنیت نیز هستند و مشکلاتی برای منطقه ایجاد کرده‌اند.
 مهم‌ترین مسائل مطرح میان ایران و عراق چیست و چه عواملی موجب‌شده وزیر خارجه این کشور در کمتر از یک ماه اخیر، دو بار به تهران سفر کند؟
سفر وزیر خارجه عراق به تهران نشان‌دهنده دیپلماسی فعال از سوی جمهوری اسلامی ایران و علاقه‌مندی عراقی‌ها به گسترش روابط با ایران است. همان‌طور که اشاره کردید این دومین سفر فواد حسین به تهران در یک ماه گذشته است و ماموریتش در جهت تقویت روابط و مناسبات دو کشور همچنین همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در ابعاد سیاسی است. در این سفر دو طرف موارد مشترکی را به بحث گذاشتند.
همچنین عراقی‌ها سیاست فعالی در ارتباط با کشورهای همسایه و همجوار خود آغاز کرده‌اند که طبیعتا در راس آن ارتباط با ایران قرار دارد و علاقه‌مند هستند روابط خود را در ابعاد سیاسی-اقتصادی توسعه داده و پرونده‌های باقیمانده میان دو کشور را حل و فصل کنند.
این کشور به دنبال ایجاد همگرایی منطقه‌ای است تا بتواند در یک مشارکت بین جمهوری اسلامی و عراق در منطقه تحرک بیشتری برای همگرایی ایجاد کند.
از سوی دیگر سالم چلبی، رئیس بانک تجارت عراق هم همراه هیات عراقی به ایران سفر کرد تا مباحث مربوط به مطالبات ایران در حوزه گاز و برق از عراق، هم در این سفر مورد بحث قرار گیرد؛ چرا که جمهوری اسلامی همواره خواستار پرداخت این مطالبات از سوی عراقی‌هاست و البته به‌تازگی نیز این کشور در زمینه پرداخت مطالبات ایران اقدام به افزایش همکاری‌های خود با کشورمان کرده و به همین دلیل لازم بود سالم چلبی با مسؤولان مربوط ایرانی از جمله مسؤولان بانک مرکزی ایران ملاقات داشته و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
 سیاست‌های دولت جدید آمریکا در منطقه چقدر در انجام این سفر نقش داشته است؟
می‌توان یکی دیگر از اهداف این سفر را مربوط به دولت جدید آمریکا عنوان کرد. به این معنی که عراقی‌ها مایل هستند در ارتباط با شرایط جدید به‌وجود آمده مشورت‌های سیاسی و مشترکی با ایران داشته باشند و در همین ارتباط نیز موضوعاتی را با وزیر خارجه ایران مطرح کردند.
 ارتباطی بین سفر فواد حسین به تهران با اتفاقات اخیر در عراق از جمله حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و حمله هوایی نیروهای آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه وجود دارد؟
عراقی‌ها مقداری نگران توسعه احتمالی این‌گونه اقدامات و تحرکات هستند؛ چرا که در صورت گسترش و ادامه‌دار بودن چنین اقداماتی از جمله حمله به مراکز آمریکایی‌ها در عراق یا سایر مراکز دیپلماتیک مشکلاتی برای این کشور ایجاد خواهد شد.
البته باید تاکید کنم ایران تا کنون چندبار مواضع خود را در این خصوص به طرف عراقی اعلام کرده و گفته کاملا با چنین اقداماتی مخالف است؛بنابراین موضع جمهوری اسلامی کاملا روشن و شفاف است. عراق نیز درخواست همکاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور را در جهت ایجاد امنیت دارد؛ چرا که معتقدند نقش ایران در این زمینه می‌تواند ثمرات بسیاری داشته باشد.
 برخی اخبار مبنی بر تبادل اطلاعاتی عراق با آمریکا برای حمله اخیر به سوریه وجود دارد، چنین اخباری را می‌توان تایید کرد؟
اطلاعاتی در این خصوص ندارم اما در هر صورت بعید می‌دانم چنین تحلیلی درست باشد زیرا مصطفی الکاظمی، فرمانده نیروهای مسلح عراق است و حشدالشعبی نیز جزو نیروهای رسمی این کشور است. در اینجا باید به این موضوع هم اشاره کنم که حشدالشعبی دخالتی در موضوعات و اتفاقات اخیر نداشته است. آمریکایی‌ها خودشان مقصر و عامل تشدیدکننده مشکلات هستند. از مصادیق آن می‌توان به برخی اقدامات خودسرانه آمریکا در این کشور از جمله ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس اشاره کرد.
چنین اقداماتی نشان‌دهنده این است که آمریکایی‌ها با اقداماتشان نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کنند، بلکه مخل امنیت نیز هستند و مشکلاتی برای منطقه ایجاد کرده‌اند. در مجموع باید توجه داشته باشیم حشدالشعبی جزو نیروهای مسلح عراقی است و کسی حق تعرض به آنها را ندارد.
 روابط دولت الکاظمی با آمریکا را چطور می‌بینید؟
ارتباط دولت عراق با آمریکا شاید مربوط به دولت الکاظمی هم نباشد، زیرا دولت‌هایی که بعد از سقوط صدام در عراق روی کار آمدند با آمریکا ارتباط دارند. همچنین با ایران و برخی دیگر از کشورها نیز ارتباط خوبی دارند.
انجام سفرهای متعدد بین مقامات ایران و عراق موید روابط خوب دو کشور است. عراقی‌ها خواستار تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند؛ بنابراین ارتباط دولت الکاظمی با آمریکا موضوع جدیدی نیست و ارتباط این کشور با آمریکا بیشتر از ایران نیست. این کشور به‌دنبال ایجاد تعادلی در روابط منطقه‌ای و همسایگان خود و روابط با سایر کشورها از جمله آمریکاست.