تاریخ‌سازی «یکتا»

یکتا جمالی، نخستین مدال جهانی بانوان وزنه‌برداری ایران را کسب کرد

تاریخ‌سازی «یکتا»



 سرانجام انتظارها به پایان رسید و وزنه‌برداری بانوان ایران برای نخستین‌بار یک‌سکوی جهانی را به نام خود کرد. صحبت از اولین‌هاست؛ اولین مدال جهانی یک بانوی ایرانی در رقابت‌های وزنه‌برداری.
نامش یکتا جمالی است و حالا همچون اسمش بی‌مانند. جمالی دیروز و در رقابت‌های دسته 87 کیلوگرم جوانان جهان خوش درخشید و با مهار هر شش وزنه انتخابی کادر فنی، در تاشکند ازبکستان تاریخ‌ساز شد. او در یکضرب ابتدا وزنه 80کیلوگرمی را بالای سر برد و در ادامه پشت وزنه 90 کیلویی قرار گرفت که آن را نیز مهار کرد. یکتا جمالی حالا فقط یک قدم تا نخستین مدال جهانی وزنه‌برداری بانوان ایران فاصله داشت. او باید وزنه 92 کیلویی را مهار می‌کرد. یک لحظه بزرگ. دست‌ها دور میله قفل شد. کشش، پرتاب و تمام. سه چراغ سفید از داوران این لحظه را جاودانه کرد. مدال برنز یکضرب برای دختر اصفهانی وزنه‌برداری ایران. اما نه. این پایان کار نبود. عطش کسب مدال‌های بعدی همچنان بالا بود. یکتا جمالی در دوضرب هم نمایش فوق‌العاده‌ای داشت. ابتدا وزنه 105 کیلویی را مهار کرد و بعد هم وزنه 111 کیلویی را. یکتا آنقدر خوب بود که با مهار همین وزنه خیال همه را بابت کسب مدال برنز دوضرب و مجموع راحت کرد. با این حال او عملکرد درخشان خود را با مهار وزنه 116 کیلوگرمی و رسیدن به رکورد مجموع 208 کیلوگرم تکمیل کرد؛ 6حرکت، 6 وزنه صحیح و 3 مدال تاریخی به رنگ برنز.
یکتا جمالی روی سکوی سوم رقابت‌های جوانان جهان ایستاد تا برای نخستین‌بار پرچم ایران در صحنه جهانی وزنه‌برداری به اهتزاز در بیاید. پیشتر سیده‌الهام حسینی با کسب برنز تورنمنت بین‌المللی نعیم سلیمان اوغلو در ترکیه، وزنه‌برداری بانوان را صاحب مدال کرده بود و حالا شاهد اولین برنز در صحنه رقابت‌های جوانان جهان هستیم. فراموش نکنیم یکتا جمالی با 16 سال و 5 ماه و 2 هفته، هنوز در رده سنی نوجوانان قرار دارد و می‌تواند 3 سال دیگر در رده سنی جوانان افتخارآفرین باشد.