راز دستان سبز

راز دستان سبز


معمولا‌ به اشخاصی که استعداد پرورش گل و گیاه دارند می‌گویند ‌‌دست‌شان سبز است.
این اصطلاح سبب‌شده برخی افراد قید پرورش گل و گیاه را بزنند چون تصور می‌کنند نمی‌توانند به‌خوبی از گل‌ها مراقبت کنند‌ اما نباید فراموش کرد‌ اگر شخصی برای پرورش گل و گیاهان شور و شوق داشته باشد تلاش می‌کند شرایط را برای نگهداری و پرورش گل در خانه‌اش فراهم کند یعنی چنین شخصی‌ مراقب نور، آب، دما و هوای‌ محل نگهداری گل‌هاست.
فردی که دوستدار پرورش گل و گیاهان است پس از کاشت گل یا خرید یک گلدان آنها را فراموش نمی‌کند و برای رسیدگی به آنها وقت می‌گذارد به دلیل همین توجه و رسیدگی هاست که افراد می‌توانند گل و گیاهان زیبایی پرورش
دهند.
عالم بندگی و رابطه انسان با خدا هم به رسیدگی و مراقبت نیاز است؛ مراقبت ذهنی و عملی. مثلا مراقبت زبانی که آدم غیبت نکند، دروغ نگوید، تهمت نزند یا مراقبت رفتاری در احترام به والدین، همسایه‌ها، فقرا، یتیمان و زیردستان است.
همه اینها نفع و ضررش مستقیم به انسان برمی‌گردد ولی جایگاه انسان را هم در مدار الهی مشخص می‌کند به عبارت دیگر مشخص می‌کند انسان در مسیر حق قدم برمی‌دارد یا نه‌؟
بنابر این مهم است انسان‌ تلاش و مراقبت کند تا موانع قدم‌گذاشتن در مسیر درست را از پیش‌رو بردارد و رابطه‌اش با خدا را حفظ کند.
« إِنَّنِی مَعَکمَا أَسْمَعُ وَأَرَى. من با شما هستم؛ (همه چیز را) می‌شنوم و می‌بینم.» 1
1. سوره طه، آیه۴۶